Paylaş
Havluda dünyanın ilk on üreticisi arasında bulunan Özdilek, son birkaç yılda alışveriş merkezi yatırımlarına da ağırlığını koydu. Özdilek Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek, ‘‘Yıllık 100 milyon dolar olan ciromuzun yüzde 60'ı alışveriş merkezlerimizden sağlanıyor’’ dedi.
Havlu sektöründe adını dünyadaki ilk on üretici arasına yazdıran Özdilek, bundan sonra yabancıların ağırlıkta olduğu dev alışveriş merkezleri sektöründe büyümeyi hedefliyor. Dev alışveriş merkezleriyle rekabette iddialı olan Hüseyin Özdilek, su anda biri hipermarket, dördü alışveriş merkezi olan mağaza zincirine kısa sürede yenilerini ekleyecek. Yıllık cirosu 100 milyon dolar olan Özdilek, bunun yüzde 60'ını alışveriş merkezlerinden sağlıyor. Hüseyin Özdilek'le havludan alışveriş merkezine uzanan bir sohbet yaptık.
Özdilek nasıl doğdu?
- İlk mağazamı, 1967 yılında babama ait evi 18 bin liraya satarak açtım. 20 metrekarelik küçük bir havlu mağazasıydı. 1971'de havlu imalatına başladık. Beş personelimiz vardı, yılda on ton havlu üretiyorduk ve yıllık ciromuz 80 bin dolardı. 1980'de üretimimiz 300 tona ulaştı. 1983'de, Avrupa ve ABD'ye havlu ihrac edebilmemiz için entegre bir tesis kurmamız gerektiğini farkettik ve 1200 ton kapasiteli yeni tesislerimizi kurduk. 1990'da 4 bin 800 tona ulaştık. 1996'da bir kez daha teknolojimizi yeniledik ve kapasitemiz 6 bin tonu buldu. Bu arada İnegöl'de, yılda 6 bin ton pamuk ipliği üretim kapasitesine sahip 25 bin iğlik bir fabrika kurduk.
Havlu üretiminde pazardaki konumunuz nasıl?
Havluda 45 milyon dolarlık üretim kapasitesine sahibiz. Bu kapasite dünyanın ilk on havlu üreticisi arasına girmemizi sağlıyor. Halen 3 bine yakın personelimiz ve yıllık 23 milyon dolar ihracatımız var. ABD ve bütün Avrupa Toplulğu ülkelerine havlu ihrac ediyoruz. ABD'ye yılda 600 bin bornoz satıyoruz. Ihracatımızın yüzde 75'ini yabancıların markası, yüzde 25'ini de Özdilek markasıyla yapıyoruz.
Özdilek bugün alışveriş merkezleriyle de büyüyor. Alışeriş merkezi kurma fikri nereden çıktı?
- 1983 yılında havlu fabrikamızın önünde sadece havlu, bornoz ve ev tekstili satılan 400 metrekarelik bir mağaza açtık. Müşterilerimize 16 saat hizmet veriyordu bu mağazamız. Bu işteki başarımız bizi mağazacılıkta cesaretlendirdi. Çünkü ticaret hayatımıza da mağazacılıkla başlamıştık. 1990'da mağazalarımızı; 8 bin metrekarelik kapalı alanda müşterilerimize sabah 8.00-akşam 24.00 arası, tam gün hizmet veren ve 70 bin çeşit ürünün satıldığı alışveriş merkezi haline getirdik. 1994'de Bursa Kaplıkaya'da 5 bin metrekarelik bir hipermarket kurduk. Aynı yıl Afyon'da büyük bir alışveriş merkezi açtık. 1998'de Kocaeli'de 34 bin metrekare kapalı alana sahip mağazamızı açtık.
Özdilek'in toplam cirosunda alışveriş merkezlerinin payı büyüyor mu?
- Yıllık ciromuz 100 milyon doları aştı. Bu cironun yüzde 60'ı alışveriş merkezlerinden geldi. Havluda optimal seviyeye ulaştık kapasitede. Ağırlığımız bundan sonra alışveriş merkezlerine kayacak.
Yeni alışveriş merkezleri kuracak mısınız?
- İzmir Alışveriş Merkezi'mizi de 2000 yılında açacağız. Alışveriş merkezlerinde daha alacağımız çok yol var. Türkiye bu konuda daha çok bakir.
Bu alışveriş merkezleri için ne kadarlık yatırım yaptınız?
- Bugüne kadar arsaları hariç, yaklaşık 60 milyon dolarlık yatırım yaptık.
Sizin bu sektördeki hedefiniz nedir?
- 2001 yılında alışveriş merkezlerinden sağladığımız ciroyu ikiye katlamak istiyoruz. Yani en az 120 milyon dolarlık ciroyu hedefliyoruz. İzmir'den sonra İstanbul, Ankara ve Antalya gibi büyük şehirlerimizde birkaç tane daha alışveriş merkezi açmak istiyoruz.
Halka açılmayı düşünüyor musunuz?
- Evet, bunun için çalışmalarımız hızla sürüyor. 1999 bitmeden halka açılmayı gerçekleştirmek istiyoruz.
HÜSEYİN ÖZDİLEK
Özdilek Tekstil'in Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek, 1950 yılında Tokat'ın Erbaa kazasında doğdu. İlk ve orta okulu Erbaa'da okudu. 1965 yılında ailesi Bursa'ya yerleşti. Bir yandan Bursa'da Akşam Ticaret Lisesi'nde okurken diğer yandan dayısının havlu dükkanında tezgahtarlık yaptı. 1967 yılında kendisine ait ilk havlu dükkanını açtı.
Sabancı önerdi böreğin adı ‘Dürdane Ana’ oldu
HÜSEYİN Özdilek'in kurduğu Özdilek Alışveriş Merkezleri'nde bir de Özdilek Restoranları var. Özdilek Restoranları'nın mönüsünde 21 kat hamurdan yapılan özel bir su böreği var. Bu su böreğinin mönüdeki adı ise yaklaşık bir aydır ‘‘Dürdane Ana Böreği...’’ Dürdane Hanım, Hüseyin Bey'in annesinin adı... Böreğin isim babası ise Sakıp Sabancı... Hüseyin Bey, Bursa Özdilek tesislerinde kendisini ziyaret eden Sakıp Sabancı'ya bu börekten ikram etmiş. Böreği çok beğenen Sakıp Bey, böreğin ana böreği diye anıldığını duyunca Hüseyin Bey'e, ‘‘Bu güzel ana böreğinin adına Hüseyin Bey neden kendi ananın adını vermiyorsun? Böyle güzel bir börek isimsiz kalmasın’’ önerisinde bulunmuş. Hüseyin Bey de hemen bu öneriyi yerine getirmiş.
Paylaş