Paylaş
Sabancı Grubu'nun Fransız Ortağı Carrefour'la evlilik yapan Fransız Promodes Grubu, Continent'den sonra Türkiye'ye şimdi de ‘‘Dia’’ ile girdi. İstanbul'da ilk ‘‘Dia’’ mağazasını geçtiğimiz günlerde açan Promodes, Türkiye'de yılda 50-80 mağaza açmayı hedefliyor. Dia Genel Müdürü Bruno Pertriaux, ‘‘İstanbul 500 Dia mağazası kaldırır’’ dedi.
İNDİRİMLİ alışveriş mağazacılığında Koç Topluluğu'nun Şok mağazalarına Avrupa'dan yeni bir rakip, ‘‘Dia’’ geldi. Dia, Sabancı Topluluğu'nun CarrefourSA'daki ortağı Fransız Carrefour'un evlendiği Fransız Promodes Grubu'na ait bir mağaza zinciri. Promodes, Türkiye'ye ilk olarak Continent Hipermarket zinciriyle girmişti.
Geçtiğimiz günlerde İstanbul'da ilk mağazalarını hizmete sokan Fransız kökenli Promodes Grubu'na bağlı Dia Mağazalar Zinciri, Türkiye'de her yıl 50-80 mağaza açacak. Dia Türkiye Genel Müdürü Bruno Pertriaux, Türkiye'nin çok cazip bir pazar olduğuna işaret ederek, sadece İstanbul'un 500 Dia mağazasını kaldırabilecek potansiyeli olduğunu söyledi. İndirimli alışveriş mağazacılığında çok iddialı olan Dia, Türkiye'de başlangıçta 30 milyon dolarlık yatırım yapıyor. Türkiye'ye çok güvendiklerini ve kısa zamanda ekonomisinin düzeleceğine inandıklarını söyleyen Dia Türkiye Genel Müdürü Bruno Pertriaux, ile Dia'nın Türkiye'ye bakışını ve indirimli alışveriş mağazacılığını konuştuk.
Şu anda Promodes Grubu, Continent ile Türkiye'de. Neden ikinci bir mağaza zincirine gerek duydunuz?
- Promodes olarak bir ülkeye bir mağaza zinciriyle gelindiğinde ve o alanda başarılı olunduğunda diğer formatları da getiriyoruz. Türkiye'de Continent mağazaları ile çok başarılı bir deneyimimiz oldu. Türkiye'ye güveniyoruz. Bu yüzden başka bir mağaza zincirini de getirmeyi uygun gördük.
Türkiye'de kaç mağaza açacaksınız?
- Şu an kesin rakam veremiyorum. Yılda 50-80 arasında mağaza açmayı düşünüyoruz. Hedefimiz İstanbul... Sadece İstanbul 500 Dia mağazası kaldırabilecek potansiyele sahip. Ama daha sonra Türkiye'nin diğer büyük şehirlerinde de mağaza açmayı düşünüyoruz. Mağaza sayısı Ankara ve İzmir'de biraz daha az olacak. Türkiye'deki ilk üç mağazamız bu ay başında İstanbul'da açıldı. Yılsonuna kadar İstanbul'da 10 mağaza açılmış olacak. 2000 yılı sonuna kadar ise 50 mağaza açacağız.
Ne kadarlık bir yatırım yapacaksınız?
- Sadece kısa vadede, önümüzdeki üç yıl içindeki yatırımımız 30 milyon dolar olacak. Tabii bizim gibi büyük bir gruba bağlı olmanın getirdiğ bazı avantajlar da var burada. Yatırım yaptığımız ülkedeki geri dönüşe bağlı olarak sınırsız da olabiliriz. Yatırımlarımızı hızlandırabiliriz.
Dia mağazalarının özelliği nedir ve Türkiye'deki rakipleri kimler?
- İndirimli perakende satış (hard discount) mağazası Dia. Buradaki rakiplerimiz Şok ve BİM kategorisindeki mağazalar. Diğerlerinden farkımıza gelince... Birincisi mağazalarımızda çeşitlerimiz daha fazla. İkincisi kendi adımızı taşıyan markalarımız var. Dia markalı ürünlerimizi müşterek üreticilerle çıkartıyoruz. Ayrıca mağazalarımız diğer rakiplerimize göre daha büyük. Ve her zaman için en ucuzları biz olacağız.
Peki rakiplerinizden ne kadar ucuz olacaksınız?
- Ucuzluk olayında oran vermemiz çok zor. Ucuzluğu, fiyat ve kaliteye göre gözönüne almak lazım. O yüzden gerçek bir ucuzluk oranı vermek zor.
Mağazalarında satılan ürünlerin ne kadarı kendi markanız?
- Dia'da satılan malların yüzde 90'ı Türkiye'de üretiliyor. Satışa sunulan bin çeşit üründen 600'ü diğer markalar, 400'ü Dia markasından oluşuyor. Mağazalarımızda bütün üreticilerin ürünlerini sunmaya çalışıyoruz. Mesela diğer mağazalarda sadece Coca Cola ya da Pepsi Cola, Eti ya da Ülker markaları vardır. Bizde her ikisi de var.
BRUNO PERTRIAUX
DİA Türkiye Genel Müdürü Bruno Pertriaux, 1961 Cambrai Fransa doğumlu. MBA CRS/Josas Hec Jouy Ekonomi ve Şirket İdaresi eğitimi aldıktan sonra 1984 yılında Auchan Perakendecilik Geliştirme Okulu'nu bitirdi. 1985 yılında perakendecilik sektörüne adım atan Pertriaux, 1989'a kadar Comptoirs Moderne'in Fransa'daki değişik mağazalarını müdürlüğünü yaptı. 1989'da Promodes Grubu'na geçti ve grubun Fransa'nın kuzeyindeki Continent ve Champion mağazalarının ticari müdürü oldu. 1991'de Dia France'ın ticari müdürlüğüne atandı. 1996'da Madrid Dia International'ın ticari müdürlüğünü yaptı. Pertriaux, 1998 yılından bu yana da Promodes/Dia Türkiye Genel Müdürü olarak görev yapıyor.
Dia, 20 yılda 2 bin 600 mağazaya ulaştı
Promodes Türkiye'ye nasıl bakıyor?
- İlk mağazasını 20 yıl önce İspanya'da açan Dia, bugün 2 bin 600'ün üzerinde mağaza ve yıllık 3.3 milyar dolara ciroya sahip. Türkiye gelecek 5 yılda Dia için çok önemli bir ülke olacak. Şu an 63 milyon nüfuslu ve ekonomik gelişmesi devam eden bir ülke bizim için. Nüfusu kalabalık Brezilya da bizim için önemli bir ülke olacak gelecekte. Halen bulunduğumuz İspanya, Arjantin, Yunanistan ve Portekiz gibi ülkelerin nüfusu ise çok az. Şu anda biraz zorluk çekiyoruz. Ama bizim Türkiye'ye inancımız sonsuz. Grup olarak da bir ülkeyi en az 10-20 yıl için seçiyoruz. Türkiye'yi gerçekten de Avrupa'nın son ülkesi olarak görüyoruz. Yatırımlarımızı ertelemeyi hiçbir zaman düşünmedik. İnanıyoruz ki bu yatırımlarımızın ileride çok iyi bir dönüşü olacaktır.
Biz yılda sadece bir ülkeyi seçip, orada yerleşebiliyoruz. Türkiye için geçen yıldan bu yana çalışıyoruz. Belki birkaç yıl önce gelebilirdik, ama ben yine de tam zamanında geldiğimize inanıyorum.
Paylaş