Nurten Erk: Devalüasyon, Türkiye'yi P&G'nin ihracat üssü yaptı






Nurten ERK
Haberin Devamı

AMERİKAN deterjan devi Procter & Gamble (P&G), devalüasyondan sonra üretimin cazip hale gelmesi üzerine Türkiye'yi yeni ihracat üssü olarak belirledi. P&G, Türkiye Orta Asya ve Kafkasya Grubu Dış İlişkiler Koordinatörü Hayrünnisa Aligil, ‘‘Eskiden sadece Orta Asya ve Kafkasya'ya ihracat yapıyorduk. Artık İsrail, Lübnan ve Güney Afrika'ya da ürünleri Türkiye'den gönderiyoruz’’ dedi.

DÜNYADA 140 ülkede faaliyet gösteren Amerikan deterjan devi Procter & Gamble (P&G), kriz nedeniyle üretimin cazip hale geldiği Türkiye'yi yeni ihracat üssü seçti. P&G, Türkiye Orta Asya ve Kafkasya Grubu Dış İlişkiler Koordinatörü Hayrünnisa Aligil, ‘‘Krizden önce sadece kendi bölgemize dahil Orta Asya ve Kafkasya'ya ihracat yapıyorduk. Şimdi devalüasyon dolayısıyla Türkiye'de üretim diğer ülkelere göre daha cazip hale geldi. Artık İsrail, Lübnan ve Güney Afrika ülkelerine de P&G ürünlerini Türkiye'den gönderiyoruz’’ dedi. Aligil, ABD P&G'nin bu ülkelere daha önce Ukrayna ve Polonya'dan mal gönderdiğini belirtti.

P&G'nin Türkiye'deki krize rağmen yatırım planlarını değiştirmediğini söyleyen Aligil, ‘‘Krizi, çalışanlarımıza sahip çıkarak, en sağlıklı biçimde aşmaya çalışıyoruz. Çalışanlarımızda 'ne olacağız' tedirginliği yaratmadık. Çünkü bu kriz günlerinde motivasyon ve insanların işine yoğunlaşması çok önemli’’ diye konuştu.

P & G, Türkiye Orta Asya ve Kafkasya Grubu Dış İlişkiler Koordinatörü Hayrünnisa Aligil ile P&G'nin Türkiye'ye bakışı ve kriz ağırlıklı bir sohbet yaptık.

P&G'nin ABD'deki merkezi Türkiye'deki krizi nasıl değerlendiriyor?

- P&G Türkiye'ye çok büyük potansiyel gördüğü için geldi. Japonya'ya ilk girdiğinde on yıl zarar etmiş. O yüzden de 'Türkiye'de kriz var, ben gideyim, eyvah noluyoruz' paniğini yaşamadı. 94 krizini de aştık. Depremde de epey zorlandık. Ama artık zorluklara karşı geçmişten gelen tecrübelerle hazırlıklıyız. Dolayısıyla bir panik yaşamadık. Tabii ki beklentilerimiz altında bir satış hacmi olacak. P&G olarak, ekonomide ve siyasette doğru önlemler alınırsa bu krizin aşılacağına inanıyoruz.

Kriz stratejilerinizi ve yeni yatırımlarınızı etkiledi mi?

- İyi gün dostu olan bir şirket değiliz. Planlanan yatırımlar, yeni ürün lansmanları devam edecek. Biz bu dönemde aman kriz var diyerek reklamlarımızı da kesmedik. Stratejilerimizde bir değişiklik yok. Özellikle insana yatırımı sürdürüyoruz.

Krizi aşmak için neler yapıyorsunuz?

- P&G olarak bir şansımız var, biz sadece iç pazara değil, dış pazara da üretim yapıyoruz. Krizden önce yılda 30 milyon dolarlık ihracatımız vardı. Devalüasyon dolayısıyla maliyetlerimiz, P&G'nin aynı ürünü üreten başka ülkelerdeki fabrikalarına göre daha düşük hale geldi. Böyle olunca P&G, İsrail, Lübnan ve Güney Afrika ülkelerine deterjan ve diğer bazı ürünlerini Türkiye'den gönderme kararı aldı. Türkiye'deki kapasiteyi bu yıl maksimum kullanacağız. P&G bu ülkelere daha önce Polonya ve Ukrayna'dan mal gönderiyordu. P&G'nin çeşitli ülkelerdeki fabrikaları arasında rekabet her zaman var. ABD'deki merkez P&G, hangi ülkedeki fabrikasının fiyatı uygunsa, kapasitesi de yeterliyse ihracat yapacağı ülkelere oradan mal gönderir.

P&G, dünyada 17 bin kişiyi işten çıkarıyor. Bu ülkeler arasında Türkiye var mı?

- Bu işten çıkarma programında bütün ülkeler var. Ama Türkiye ve bulunduğu bölge, ev ödevini iyi yapmış. Zaten bu krizden önceki krizlerde tasarruf önlemlerinde de başarılı olduk. İstihdam politikamızı biz önceden buna göre ayarladık. Organizasyonumuzu en verimli şekilde kurduk. P&G olarak krizden en sağlıklı biçimde kurtulmaya çalışıyoruz.

P&G'nin 2001 yılı sonuna ilişkin beklentileri neler?

- Türkiye pazarı çok oturmuş ve doymuş bir pazar değil. Bazı kategoride daha gelişmeye çok açık. 2000 yılında 450 milyon dolar ciro gerçekleştirdik. Bu yıl rakamı yakalamaya çalışacağız, ama bir daralma mutlaka olacak.

Haberin Devamı

Askere ve öğrenciye bedava diş macunu

P&G'nin ağız ve diş sağlığı konusundaki eğitimleri sürecek mi?

- Eğitim projelerimizi ara vermeden yürütüyoruz. Ağız ve diş sağlığı eğitim projesi ilkokullarda 5 yıl önce başladı. Bugüne kadar 3 milyon öğrenciye bu eğitim verildi. Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi işbirliğiyle bu yıl 81 ili tamamlayacağız. Geçen yıl da Ordu ile görüştük. Bu eğitimi asker ocağında vermek için. GATA Diş Hekimliği birimiyle ortak bir çalışmaya başladık. Geçen yıldan beri askerlere birliği ilk teslim olduğunda verilen kıyafet paketine P&G'nin sponsorluğunda dişmacunu da konuluyor.

HAYRUNNİSA ALİGİL

P&G, Türkiye Orta Asya ve Kafkasya Grubu Dış İlişkiler Koordinatörü Hayrünnisa Aligil, 1975 Kadıköy Maarif Koleji, 1979 İstanbul Üniversitesi Kimya Fakültesi mezunu. 1980'de de kimya yüksek mühendisi olarak mezun oldu. Sağlık Teknik Üniversitesi Kurumu bursuyla Münih Teknik Üniversitesi'nde doktorasını tamamladıktan sonra, 1986'da Eczacıbaşı İlaç Sanayii'nde çalışmaya başladı. Aligil, 1990 yılından bu yana da Procter & Gamble'da görev yapıyor.

Yazarın Tüm Yazıları