Nurten Erk: Derimod, krizi unutmak için kabuk değiştiriyor

Nurten ERK
Haberin Devamı

‘Kriz yüzünden oturup beklemek yanlış’’

diyen Derimod'un patronu

Ümit Zaim, 25 yıllık markasını baştan

sona yenileme kararı

aldı.

Zaim, öncelikle Derimod'un logosunu yeniledi. Zaim, kendi markasıyla ihracatın yanısıra, dünyanın

ünlü markalarına üretim yapmaya da başladı.

DERİ giyimle yıllardır özdeşleşen Derimod markası, 25 yıl sonra kabuk değiştiriyor. Derimod, logosundan hedef müşteri kitlesine, ihracat stratejisinden ürün çeşidine kadar her konuda yepyeni bir kimliğe bürünüyor.

Derimod'un kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim, ‘‘Krizi oturarak bekleyemeyiz. Kendimizi yenilemek zorundaydık’’ diyor. Derimod'daki en büyük değişim logosunun sadeleşmesi... Klasik Derimod amblemi tarihe karışıyor ve yerini yeni, yalın bir Derimod'a bırakıyor. Derimod yeni markası ‘‘Mood’’ ile de klasik deri müşterisinin yanısıra modayı yakından takip eden gençleri hedefliyor. İhracatta da kabuk değiştiren Derimod, bugüne kadar kendi markasıyla ihracat yaparken, artık dünya markaları için deri giyim üretiyor. Ümit Zaim ile Derimod'daki kabuk değişiminin yanısıra deri sektörünün sorunlarını konuştuk.

Derimod 25 yıl sonra neden bir değişim kararı aldı?

- Evet, Derimod değişiyor. 25 yıl önce kimse deri giymiyordu. Sadece şoförler, vatmanlar, polisler giyerdi. Biz ilk defa deriyi modaya soktuk. Deriyi kumaş gibi işlemeye başladık. Halk bunu benimsedi. Türkiye'de büyük bir deri giyim çılgınlığı başladı. Zamanla mağazalara atladık. Ardından ihracata yöneldik. Rus pazarına ağırlık verdik ve iç piyasayı ihmal ettik. Krizi oturarak bekleyemezdik. Bu yüzden bir şeyler yapmak zorundaydık ve değişmeye karar verdik.

Peki neler değişiyor?

- Değişime logomuzdan başladık. 25 yıllık bir firmanın değişim kararı önemli bir adım. Dünyada yalın bir akım var herşey basite gidiyor. Bizim logomuz da basitleşti ve yalınlaştı. Gençliğe dönük yeni bir markamız bugünlerde lanse ediliyor. İhracatta da kabuk değişikliğine gidiyoruz.

İhracatta da bir kabuk değişimi yaşadığınızı söylemiştiniz.

- Derimod ihracatta şimdiye kadar kendi markasıyla büyük mağaza gruplarına satardı. Bu yine sürüyor. Son zamanlarda dünyanın büyük modacıları için de üretim yapıyoruz. Daniel Hechter, Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent, Escada, Montana, Rene Lezard, Max Mara, Mondi, Laurel gibi dünyaca ünlü markaları Türkiye'de üretiyoruz. İhracatımızın yarısı şu anda dünya markalarına. Halen 25 dünya markasına üretim yapıyoruz, bu sayıyı 35'e çıkarabiliriz. 99 sonunda 10 milyon dolar olarak gerçekleşecek olan ihracatımızı da 2000 yılında 15 milyon dolara çıkartmayı hedefliyoruz.

İhracatta en iyi pazarlarınız hangi ülkeler?

- Almanya, İtalya, İsveç, İsviçre, Amerika, Japonya başta olmak üzere dünyanın her yerine ihracat yapıyoruz. Bu yıl girmeyi düşündüğümüz yeni pazarlar da var. İhracat operasyonlarımız için Düsseldorf ve Moskova'da büromuz var. Eylül başında Moskova'da bir de show room açtık. Sektörü krizden çıkaracak en büyük pazarlar, Kore ve Çin. Ancak, bu ülkelere konfeksiyon satmak çok zor. Ama büyük kapasiteli tabakhaneleri olanlar için buraları çok iyi pazarlar. Derimod olarak tabakhanelerimiz ancak bize yetiyor. Türkiye'nin artık konfeksiyonun yanısıra deri de satması lazım.

Yeni mağazalar açacak mısınız?

- Derimod'un halen 10 mağazası var. Ankara Migros ve Bursa Zafer Plaza mağazaları da yeni hizmete giriyor. Değişim kararıyla birlikte bütün mağazaların iç ve dış dekorunu da yeniliyoruz, daha şeffaf hale geliyor. Ayrıca Derimod shopların sayısını 3'ten 7'ye çıkarıyoruz. Dünyada bütün markaların outlet olayına gidişi var. Normal Derimod mağazasında 150 milyon liraya satılan deri ceketi, Derimod Shop'larda 75 milyon liraya satıyoruz. Bunun için ihracat bandımızın birini ayırdık.

ÜMİT ZAİM

Derimod Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim, 1944 Tarsus doğumlu. Ümit Zaim, İstanbul Erkek Lisesi'nden sonra, 1969 yılında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'ni bitirdi. Daha sonra bir büyük deri firmasının alt kademelerinde işe başladı ve beş yıl sonra yönetici pozisyonuna geldi. 1974'de Derimod'u iki makineyle kurdu. Halen Zaim, ayrıca Deri Sanayi Dış Ticaret Şirketi (DSD) Yönetim Kurulu Üyesi.

Derimod'un ürettiği

dünya markaları

Daniel Hechter

Karl Lagerfeld

YSL

Escada

Montana

Rene Lezard

Max Mara

Mondi

Laurel

135 dericinin hedefi

300 milyon dolar ihracat

ÊKrizi aşmak için kurulan DSD, deri sektörünü rahatlatabilecek mi?

- Sektördeki krizi aşmak için iyi bir adım atıldı. 750 milyar lira sermaye ile Deri Sanayicileri Dış Ticaret Şirketi kuruldu. Şu anda sektörün önünü açacak en iyi girişim bu. Devlet de bunu destekliyor, sektördeki firmaların yüzde 90'ı, 135 firma DSD'nin ortağı. Şimdilik sadece konfeksiyon satıyoruz, ama uzun vadede deri de satacağız. Bu yılki ihracatımız 100 milyon doları geçecek. Önümüzdeki yıl 300 milyon doları hedefliyoruz.

Ümit Bey, gençlere

‘Mood’u üretiyor

Yeni bir marka yaratma ihtiyacı nasıl doğdu?

- Derimod'un 25 yıldır değişmeyen klasik bir çizgisi var. Ancak dünyada genç giyim ön plana geçti. Biz de bu yıl gençlere yönelik ‘‘Mood’’ diye yeni bir marka yarattık. Bu markanın fiyatı da Derimod'a göre bayağı hesaplı. Örneğin Derimod'da bir ceket 150 milyon liraysa, Mood'da 99 milyon lira olacak. Krizden tek çıkış yolu, dünyadaki yenilikleri anında uygulamak. Vücudu saran streç deriyi de ilk defa bu yıl piyasaya sunuyoruz. Milano, Paris ve New York'taki modacılarla birlikte ilk defa biz bu ürünü Türkiye'de de lanse edeceğiz.

Mood markası nasıl doğdu?

- Derimod markasıyla Mercedes gibi mal yapıyoruz, yıllarca kullanılıyor. İnsanlar tekstil ürünlerini bir süre sonra atıyor ya da başkalarına veriyorlar, ama deri ceketlerine kıyamıyor. Dolabında yıllarca duruyor. Bizim Mood'da çıkış noktamız bu oldu. Deride gençlere dönüyoruz.



Yazarın Tüm Yazıları