MAN’a ilanla girdim, yükseldim hedefimde Almanya’daki zirve var

GEÇEN ay MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş.’nin Yürütme Kurulu Başkanlığı’na getirilen Tuncay Bekiroğlu, gazete ilanıyla girdiği MAN’da bundan sonra Almanya’daki Yürütme Kurulu’na girmeyi hedefliyor.

38 yaşındaki Bekiroğlu, "Her 5 yılda bir basamak çıkarak MAN’ın Dünya Yürütme Kurulu’na girmek istiyorum" diyerek, zirveye tırmanacağının mesajını veriyor.

ALTI yıl önce ilanla başvurarak işe girdiği MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret’te geçen ay Yürütme Kurulu Başkanlığı görevine atanan 38 yaşındaki Tuncay Bekiroğlu, gözünü MAN’ın Almanya merkezindeki zirveye dikti. Henüz 32 yaşındayken gördüğü bir ilana başvurarak MAN’a Satıştan Sorumlu Grup Müdürü olarak katılan Tuncay Bekiroğlu, "MAN’a başvururken kariyer hedefimde MAN Ticari Araçlar Dünya Yürütme Kurulu Başkanlığı vardı, hálá da var, iki basamak kaldı. En azından Yürütme Kurulu Üyeliği öncelikli hedefim" diyor.

"Bugünkü görevim için 5 yıl süre koymuştum, 6’ıncı yılda oldu. Her 5 yılda bir basamak çıkmak istiyorum" diyen Tuncay Bekiroğlu ile kariyer hedeflerinin yanısıra, otobüs ve kamyon sektörünü, MAN’ın Türkiye’deki faaliyetlerini konuştu.

Gıda sektöründe yöneticilik yaparken otomotive nasıl geçtiniz?

- MAN’a geçişim aslında kısmet hikayesi. İnsanın kendisini geliştirmesi de önemli, ama şansın da insanın nereye geldiğinde çok büyük rolü olduğuna inanırım. Başarı ve başarısızlık arasında çok ince çizgiler olduğuna inanırım. MAN’da satış ve pazarlama direktörünün emekliye ayrılmasıyla bir pozisyon açığa çıkmış. MAN, insan kaynakları şirketi kanalıyla bu göreve birini arıyordu. Adaylardan biriydim. Aslında çok dezavantajlarım vardı. 32 yaşındaydım. Otomotivden değil, gıda sektöründen geliyordum. O zamanki Yürütme Kurulu Üyemiz Tunç Koman birkaç saatlik mülakatımızda sanırım bende bir ışık gördü ki bana böyle bir şansı verdi.

İşe başladıktan sonra zorlandığınız dönemler oldu mu?

- Tunç Koman’ın ciddi eleştirileri de üstlendiğini tahmin ediyorum benimle birlikte. Ama Tunç Bey hep arkamda durdu, destek oldu. Karar süreçlerinde hep özgür bıraktı. Sınırları bana çok ince bir şekilde açtı. İlk birkaç yıl sıkıntılı geçti ama sonra şirketteki çok büyük bir çoğunluk benim tercih edilmemin doğru olduğunu, en azından şirkete yeni bir soluk getirdiğimi daha sonra bana aktardılar.

MAN’DA YÜKSELMEK DAHA GÜÇ

MAN’a girdiğinizde kariyer hedefinizde bugünkü göreviniz var mıydı?


- Hedeflerim arasında bugünkü görevim de vardı. Ama işin doğrusu daha kolay sanıyordum. MAN uluslararası bir firma olmak gayesinde, ama daha çok bir Avrupa, hatta bir Alman firması. Burada başka milletlerden gelen insanların yükselmesi imkansız değil, ama biraz daha güç. Ama hedeflerimden şaşmadım. Kariyer hedefimde MAN Ticari Araçlar Dünya Yürütme Kurulu Başkanlığı vardı, hálá da var, iki basamak kaldı. En azından Yürütme Kurulu üyeliği öncelikli hedefim. Ama MAN’da Yürütme Kurulu üyeliği ya da başkanlık çok farklı değil. MAN’da başkan Yürütme Kurulu üyelerinin amiri değil. MAN Ticari Araçlar Yürütme Kurulu hedefime iki basamak kaldı. Ne oraya çıkamamak beni yıkar, ne de çıkmak bugünkü kişilik yapımı çok değiştirir. Ben iyi bir insan olmaya çalışıyorum. Benim için en önemli hedef bu.

MAN’daki işinizin ilk dönemlerinde farklılık adına neler yaptınız?

- MAN’ın müşteri ve piyasalardan biraz kopuk olduğunu gördüm. Temel bir felsefe vardı MAN’da, ’Biz çok iyi bir ürün yaparız.’ Bu ürün piyasanın ihtiyaçlarına ne kadar uygun bu bir soru işareti. Bir de ’Çok iyi bir ürün arayan müşteri bilirki MAN çok iyi bir ürün yapıyor gider alır’ mantığı vardı. Halbuki artık herkes iyi ürünler yapıyor. MAN her zaman teknoloji lideri oldu, bu çok büyük bir avantaj. Ancak bunun kadar önemli olan başka faktörler de var. Müşterilerle yakın ilişki kurmanız, birlikte ama karışmamış olmanız da önemli. Dolayısıyla bana göre burada farklı bir yöne gitmek gerekiyordu. Müşterilerimize kendimizi daha iyi anlatmamız gerektiğini gördüm. Pazarlama ekibimiz yok denecek seviyedeydi. Satış ekibimizin piyasa ile kontağı yoktu. Ekibi buna göre yeniden yapılandırdık.

Gıda sektörünün otomotivden farklı yönleri neler?

- Gıdada hızlı tüketilen mallar satıyorduk. Bir şeyi sattığınızda 10 gün sonra tükeniyor, 10 gün sonra müşterinin yanında olmanız lazım. Halbuki yatırım sektörü böyle değil. Karar verme, ikna ve satın alma süreçleri çok uzun. Krizlerden de çok derin etkileniyor. Çok farklı iki sektör. Krizde ilk durduğumuz şey yatırımlardır çünkü.

Çalışanlarımın kendi doğruları adına savaşmalarını istiyorum

Genç yaşta üst düzey yöneticilik koltuğuna oturan biri olarak çalışanlarınızdan beklentileriniz neler?

- Ekibim de daha çok gençlerden kurulu. Herkesin sorumlulukları ve hedefleri bellidir. Karar süreçlerinde herkesi özgür bırakmak isterim. Çalışanlarımızdan en büyük beklentim önce işlerini çok iyi bilmeleri, sonra da cidden fikir sahibi olmaları. Arkadaşlarımın kendi konularında fikir sahibi olmalarını, o fikri uygulamak ve kendi doğruları için mücadele etmelerini, yanlış bildikleri noktada seslerini yükseltmelerini istiyorum. Her arkadaşımın kendi doğruları için savaşan savaşçılar olmasını istiyorum Çünkü ben böyleyim. Kendi doğrularım için savaştım.

Ailem, hayattaki en büyük tutkum ve en büyük şansım

İş dışındaki hayatınızda neler yaparsınız?

- 23 yaşında evlendim. Eşim hayatımdaki en büyük şanslarımdan biridir. Eşim ve iki kızım hayattaki tutkularımın ilk başında gelir. Tutkularımdan bir diğeri de spor. Amatör futbolcuyum. Aikido yapıyorum. Bir başka tutkum da deniz. Ankara’da doğdum, büyüdüm ama deniz benim için büyük bir tutku oldu her zaman. Fırsat buldukça sörf yapmayı, dalmayı çok seviyorum. Denize baktığım zaman heyecandan karnım kasılıyor.

Hayatınızda kendinize örnek aldığınız birileri oldu mu?

- Varlıklı bir ailenin çocuğu değildim. Babam çocukluğumda devlet memuruydu, sonra inşaatçılığa başladı. Yoksul ailelerin çocuklarıyla birlikte okudum, ama hiçbir zaman eksiğim olmadı. Çok da büyük bir refah içinde yaşamadım. Hayatımdaki en büyük şanslarımdan biri babamdır.

Torpil yapmıyorum iyi futbol oynadığım için takımdayım

Şirkette de sporu teşvik ediyor musunuz?

- Futbol seyretmeyi değil, oynamayı çok seviyorum. MAN fabrika takımının da teknik direktörü ve oyuncusuyum. MAN içinde her yıl yapılan Almanya’daki turnuvaya katılıyoruz. Tamamı işçilerden kurulu bir takım. Tek beyaz yakalı benim. Şirket içi turnuvamıza 42 takım katılıyor. Ben onların içinden yeni bir takım kuruyorum. Ben de bu takımdayım, çünkü iyi oynuyorum. Bu konuda mütevazı olmayacağım. 45 dakikada 10 kilometre koşuyorum. Kendime takıma girme konusunda asla torpil yapmıyorum.

Otobüs pazarında daralma bekliyoruz

Otobüste durum nasıl?

- Otobüste en büyük avantajımız yerli üretici olmak. Geçen yıl 180 seyahat otobüsü sattık ve bu pazarda yüzde 19 pazar payı aldık. Toplam 2050 otobüs ürettik. Bunların büyük bölümü MAN Almanya tarafından Batı Avrupa ülkelerine gönderildi. Ankara Belediyesi için Türkiye’de ilk defa doğalgazlı belediye otobüslerini ürettik. Böylece toplam otobüs pazarında payımızı yüzde 24’e taşıdık. 2006 iyi bir yıldı. Ama bu yıl pazarda daralma bekliyoruz. Geçen yıl toplam pazarda 1060 otobüs satıldı, bu yıl 950 tahmin ediyoruz.

Kamyon üretimini bıraktık

MAN, 2006 yılını nasıl geçirdi?

- İşin doğrusu kamyon tarafından arzu ettiğimiz başarıya ulaşamadık. Ama otobüs tarafında iyiydik. Türkiye’deki kamyon üretimini geçen yıl tamamen bitirdik. MAN, Ankara’daki bu fabrikayı tamamen otobüs üretimine tahsis etti. Ben geldiğimde yılda 4 otobüs üretiliyordu, geçen yıl 2050 otobüs yaptık. Muhteşem bir gidiş var, ama bunun bedeli olarak kamyon üretimini bıraktık.

TUNCAY BEKİROĞLU
/images/100/0x0/55eb6333f018fbb8f8bddc2c
MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret Yürütme Kurulu Başkanı Tuncay Bekiroğlu, 1969 Ankara doğumlu. 1990 yılında ODTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldu. Yüksek lisansını da aynı üniversitede yaptı. İş hayatına Türk traktör fabrikalarında satın alma bölümünde başladı. Ardından STFA’da Enerkom şirketinde ve Özkaşık Şirketler Grubu’nda çalıştı. 2000 yılında MAN’a Satıştan Sorumlu Grup Müdürü olarak katıldı. 1 Şubat 2001’de MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret Yürütme Kurulu Başkanlığı’na getirildi.
Yazarın Tüm Yazıları