LG bize güvendi, Türkiye’de cep telefonu üretimini gündeme aldı

36 mağazasıyla cep telefonu perakende ve toptan dağıtımı yapan 230 milyon dolar cirolu Şengüller, bir yıl önce distribütörlüğünü aldığı LG markalı telefonları Türkiye’de üretecek.

Şengüller Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Şengül, "Bir yılda satışı 35 binlerden 330 bine taşıyınca, Güney Koreli LG bize 6 ay önce ortak üretim teklif etti. İlk etapta 50 milyon dolarlık yatırımla, 3 milyon adet cep telefonu üretmeyi düşünüyoruz. Görüşmelerimiz sürüyor" dedi.

TİCARET hayatına 30 yıl önce Van’da 6 metrekarelik bir ofisle başlayan Fevzi Şengül, cep telefonu satarak 230 milyon dolar ciro ve 36 mağazaya ulaşmakla kalmadı, Güney Koreli LG ile orta üretime hazırlanıyor. Türkiye’den Ortadoğu ve Orta Avrupa ülkelerine ulaşmak isteyen LG firması ile altı aydır ortaklık görüşmeleri olduğunu söyleyen Fevzi Şengül, "İlk etapta 50 milyon dolarlık yatırımla, yılda 3 milyon adet cep telefonu üretmeyi planlıyoruz. Fabrikayı anahtar teslim LG kuracak, biz de lojistik, ihracat ve dağıtım işini üstleneceğiz" diyor. Ortak üretim teklifinin LG’den geldiğini belirten Fevzi Şengül, şunları söylüyor: "LG 5 yıldır Türkiye pazarında. Ama biz bir yıl önce distribötürlüğünü aldık. Bizden önce 35 bin olan yılık satışlarını 330 binlere taşıdık. Bu da onlara cesaret verdi. Tabii hükümetinizi buradaki yaklaşımı çok önemli, ama hükümetimiz cesaret verici." Aynı zamanda Van’ın vergi rekortmeni de olan Fevzi Şengül, iş hayatındaki başarısının yanı sıra sosyal sorumluluk projelerine de önem veriyor. Kuruluşunun 20’inci yılında Van’da bir ilköğretim okulu yaptıran Şengül, 30’incu kuruluş yılında da Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı kanalıyla 3 bin çocuğuun eğitimine destek veriyor. Türkiye’ye birbiri ardına girmeye hazırlanan yabancı dev elektrik-elektronik mağaza zincirlerinden de korkmadığını söyleyen Şengüller Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Şengül ile cep telefonunda üretim planlarının yanı sıra geleceğe dönük hedeflerini ve sektörü bekleyen kıyasıya rekabeti konuştuk.

Ticaret hayatına ne zaman başladınız?/images/100/0x0/55ea7591f018fbb8f88156c3

- 1976 yılında Van’da 6 metrekarelik küçük bir ofisle ticari hayatımıza başladık. İlk yıl mühendislik hizmeti verdik. 1977’de kahverengi, 1979’da beyaz eşya ticaretine başladık. 1985’te 5 mağazamız olmuştu. 1986’da daha geniş dağıtım ve daha büyük cirolara ulaşmak için İstanbul’a geldik. Oğlumuz da ilkokulu bitirmişti, İstanbul’da okutmak istiyorduk. Van’daki işlerimiz yine devam ediyor. 1994’e kadar kahverengi eşya ticareti yaptık. 1994’e GSM dağıtım işine girdik.

Neden GSM sektörüne girme kararı aldınız?

-
1994’de GSM sinyali verildi. GSM de bizim o zaman yaptığımız sektöre çok yakın bir işti. Çok zorluk yaşamadık. O dönemlerde GSM’de çok büyük patlama oldu. Kimse cep telefonunda böyle bir patlama beklemiyordu. Ama biz perakende mağazalarımız sayesinde halkın nabzını tuttuğumuz için gelecekte büyük işler yapabileceğimize inandık.

Peki bu kadar büyümesini bekliyor muydunuz?

- Bunu Koç ve Sabancı gibi büyük şirketler de tahmin etmiyordu, biz de bu kadarını beklemiyorduk. İlk koyduğumuz hedefleri aştığımızı görünce sektörde kalmaya karar verdik. Daha sonra 4 ortakla kurduğum Netsel kanalıyla tüm ülkeye satış ve dağıtıma başladık. 2006’dan itibaren de Güney Koreli dünya devi olan LG markalı cep telefonlarının Türkiye dağıtıcılığını üstlendik.

LG İLE 6 AYDIR GÖRÜŞÜYORUZ

İletişimde bundan sonraki hedefleriniz neler?

- Hayal ettiğimiz en büyük yatırım LG ile ortak Türkiye’de cep telefonu fabrikası kurmak.

Bu konuda girişiminiz var mı?

- LG ile bu konuda 6 aydır görüşmelerimiz var. Bu coğrafyada cep telefonu üreten bir fabrika yok.

Bu yüzden onlara da cazip geliyor.

LG’yi üretime siz mi ikna ettiniz?

- LG 5 yıldır Türkiye’de ama değişik distribütörlerle çalışmış, bir yıl önce bizimle anlaştı. Bizden önce yılda 30-35 bin LG cep telefonu satılıyordu, biz geçen yıl Türkiye’de 330 bin adet sattık. Son derece memnun kaldılar, onlar da cesaretlendiler. Daha önce dağıtımda başarılı olamıyorlardı. Satışları ona katlayınca çok memnun oldular ve yatırıma ciddi olarak sıcak bakmaya başladılar. Güney Koreli LG yetkilileri buraya gelip fabrika kurmayı kendileri teklif etti. Bize ’Var mısınız’ diye sordular. Biz de ’Varız, bu işi sizinle yaparız’ dedik. Gelip incelemeler yaptılar. Türkiye’nin kapasitesine ve ihracat potansiyeline baktılar.

50 MİLYON DOLARLA BAŞLARIZ

Ne kadarlık bir yatırım planlıyorsunuz?

- İlk etapta 50 milyon dolarlık bir yatırım planlıyorlar. Türkiye’de bu ortaklığı, yatırımı yapabiliriz dediklerinde biz işin lojistiğini, ticaretini ve ihracatını üstleneceğiz. Onlar teknolojiyi getirecek ve anahtar teslim fabrikayı kuracaklar. Ancak ortaklık oranlarını henüz konuşmadık. Öncelikle burada hükümetin yaklaşımı önemli. Bu konuda hükümetimizin yaklaşımı da ok cesaret verici. Türkiye için lüks gibi görünüyor ama biz buradan Ortadoğu ve Orta Avrupa ülkelerine ihracat yapabilecek bir fabrika istiyoruz. Bu konuda görüşmelerimiz devam ediyor.

Yılda kaç cep telefonu üretmeyi planlıyorsunuz?

- Tahmin ediyorum yılda 3 milyon adetle üretime başlanır. Bunun 500-600 bini Türkiye piyasasında gider. Kalanı çevre ülkelere gönderilir.

2006 ciromuz 230 milyon dolar 2007’de yüzde 20 büyüyeceğiz

2006 yılı cironuz ne olmuştu, 2007 hedefiniz?

- 2006’ya biraz çekingen bakıyorduk, sektör tam şekillenmemişti. Ekonomik göstergelerin ne olacağını da kestiremiyorduk. Kendinize yüzde 15 büyüme hedefi koymuştuk ama yüzde 30 büyüdük ve 230 milyon dolar ciroya ulaştık. 2007 için de yüzde 20 büyüme hedefi koyduk.

Senetli satışları bıraktık kredi kartına odaklandık

Teknolojideki ve alışkanlıklardaki gelişmeler pazarlama stratejilerinizi nasıl etkiliyor?

- 90’lı yılarda kredi kartları bu kadar çok yaygın değildi. Senetli satışlar yapıyor, kefil istiyorduk. Tahsilatta zorluklar yaşıyorduk. 98’den sonra kredi kartlarının yaygınlaşmasıyla satış sistemimizi yeniledik ve kredi kartlı satışlara geçtik, bankalarla anlaşmalar yaptık. Bugün 20 aya çıkan vadelerle kredi kartlı satış yapabiliyoruz. Satışlarımızın neredeyse tamamını bankalarla müşterek yapıyoruz. Bir de personelimize verdiğimiz eğitimler değişti. Eskiden personelimize müşteriyle yalnız kalınca ne yaparsın diye öğretirken, artık hangi bankadan hangi taksit yapabileceğini anlatıyoruz. Ürünlerin fonksiyonlarını müşteriye anlatması için eğitim veriyoruz.

Yabancı mağazalardan korkmuyoruz, Türk tüketicisini iyi tanıyoruz

Yabancı dev mağaza zincirleri de artık Türkiye’ye geliyor. Onlarla rekabet edebileceğinize inanıyor musunuz?

- İleride cep telefonları dışında yüksek teknoloji ürünleri satan bir zincir olmak istiyoruz. Perakende sektöre bizim için vazgeçilmez. 30 yıldır halkın nabzını tuttuğumuza inanıyoruz ve halkın ne istediğini biliyoruz. Yabancı zincir mağazalar geliyor ve gelmeye de devam edecek görünüyor. Ama onların Türkiye’de bir olgunlaşma süreci geçirmesi gerekiyor. Türk tüketicisi cep telefonunu gidip market rafından seçmiyor. Satıcının önerisi Türk halkı için hálá çok önemli, hangi cep telefonunu alayım diye satıcıya mutlaka sorulur. Özellikle Ankara’nın doğusundan sonraki illerimizde bu böyle. Bizde bundan faydalanmak istiyoruz. Müşterimizi çok iyi tanıyoruz. Yabancıların gelmesinden korkmuyoruz.

Ayda 75 bin cep telefonu satıyoruz

Sektör 2006’yı nasıl geçirdi?

- Geçen yıl sektörde toplam 8.5 milyon civarında cep telefonu satıldı. Bu da ayda 750 bin demek. 94-95 de bunlar hayal edilen rakamlar değildi. 94’de yılda toplam 30 bindi, 95’te 75 bin adet oldu. Biz de ilk başladığımızda ayda 500-600 adet satıyorduk, şu anda ayda 70-75 bin cep telefonu satıyoruz. Perakende ve toptan satışlarımızla piyasanın yaklaşık yüzde 10’una hakimiz.

Türkiye’de cep telefonu artık doyum noktasına ulaştı mı?

- Bazen ’Doyum noktasına ulaşıldı, penetrasyon (değiştirme, yenileme) yüzde 60’lara vurdu’ deniliyor. Ama Güney Kore ve Japonya’ya yaptığımız ziyaretlerde üçüncü nesil cep telefonuna (görüntülü cep haberleşimi) bile son verip 4. nesil çalışmalarına başladıklarını görüyorum. Bence 2007 milat olacak, sektör 2007’den sonra daha hızlı gelişecek. Teknoloji çok çılgınca değişiyor.

2008’de 100 mağazaya ulaşacağız

Bugün kaç mağazanız var, kaç tane daha açacaksınız?

- Bu yıl 36 mağazayı bulduk. 24’ü İstanbul’da 12’si Anadolu’nun değişik illerinde. 1995’te ilk perakende cep telefonu satış mağazalarımızı açtığımızda herkes bize hayretle baktı. 150 metrekarelik mağazalara ne gerek var gibi bakıyorlardı. Ama bir süre sonra bunlar bile küçük gelince 250 metrekarelik mağazalara geçmeye başladık. 2007 yılında en az 40, en çok 50 mağazayı hedefledik. 2008 hedefimiz 100 mağaza.

FEVZİ ŞENGÜL

Şengüller Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Şengül, 1950 Van doğumlu. İlk ve ortaokulu Van’da, lise tahsilini İstanbul Haydarpaşa Lisesi’nde tamamladı. 1971’de İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi’nden makine mühendisi olarak mezun oldu. İki yıl kadar mühendislik yaptıktan sonra, askerliğin ardından 1976’da Van’da ticaret hayatına atıldı. 1986’da İstanbul’a geldi, 1994’de GSM sektörüne girdi. Mobil İletişim Sistemleri ve Araçları İşadamları Derneği (MOBİSAD) kurucu üyesi.
Yazarın Tüm Yazıları