Zorlu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu’nun kızı Şule Zorlu, kayıtdışılığın perakende sektörünü de çok zorladığını belirterek, "Sektör ciddi bir tehdit altında" dedi. Linens Pazarlama Genel Müdürü Şule Zorlu, 2006 yılında büyümeye devam edeceklerini, Türkiye ve çevre ülkelerde nüfusu 100 binin üzerindeki her yerde mağaza açmayı hedeflediklerini söyledi.
TEKSTİL, dayanıklı tüketim, perakende, finans ve enerji sektörlerinde faaliyet gösteren Türkiye’nin en büyük gruplarından Zorlu Grubu’nda birinci ve ikinci kuşak birlikte yol alıyor. Zorlu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu’nun kızı Şule Zorlu, grubun ikinci kuşak yöneticisi olarak Linens Mağazaları’nın başında.
İş hayatına Amerika’da pazarlama alanında stajyer olarak başlayan Şule Zorlu, sektörün tüm zorluklarına rağmen Linens markasını Türkiye ve çevre ülkelerde ev tekstili konusunda bir numara yapmaya kararlı görünüyor. 2005 yılını 50 milyon dolar ciroyla tamamlayan Linens’in cirosunun 2006 sonunda yüzde 25 büyümesini hedeflediklerini söylüyor. Linens’in 20’si yurt dışında olmak üzere 124 olan mağaza sayısını da bu yıl yüzde 10 artırmak istediklerini belirtiyor.
Şule Zorlu, sektörde kendilerini en fazla zorlayan konunun ise ’kayıtdışılık’ olduğunun altını çiziyor. "Hedefimiz, Türkiye ve çevre ülkelerde, nüfusu 100 bini aşan her yerde bir mağazamızın olması" diyen Linens Genel Müdürü Şule Zorlu ile perakende sektörünü ve Linens’in geleceğe dönük yatırım ve büyüme hedeflerini konuştuk.
Türkiye’de ev tekstili mağazacılığının gelişimi yeterli mi?
- Bu mağazalarda, evde ihtiyaç duyulabilecek, aklınıza gelebilecek bütün ürünleri bulmak mümkün. Tabaktan çanağa, halıdan perdeye her şeyi satıyoruz. Günümüzde artık herkes çalışıyor ve zamanı çok kıymetli. İhtiyaçları birarada bulabilmek önem kazanıyor. Bu arada zevkler ve alışkanlıklar da değişiyor. Eskiden Türkiye’de perde değiştirme sıklığı 10 yılda birken, bugün 6 yıla kadar indi.
İçinde bulunduğunuz sektörün şu anda en önemli sorunu nedir?
- Perakende sektörünün çok büyük bir handikapı var. Sektörün kurumsallaşması hiçbir zaman tamamlanmamış. Bizim en büyük handikapımız kayıtdışılık. Sektörde hiç bir zaman verilere sahip olamıyorsunuz. Yapılan değişik araştırmalara göre kayıtdışılıkta süt bir numara, deterjan ikinci, ev tekstili üçüncü sırada. Perakende sektörü ciddi bir tehdit altında.
Genel Müdür olduğunuzda nasıl bir ortam vardı, şimdi nasıl?
- 2003 yılında ben başına geldiğimde Linens henüz üç yıllık bir şirketti. Sektörün büyümesi de daha yavaştı. Perakende biraz darbe yemiş haldeydi. İnsanların birikimlerinin, yatırım heveslerinin tükendiği bir dönemdi. Enflasyonun düşmesi ve sermaye değerlerinin yükselmesiyle birlikte insanlar yeniden yatırım yapmaya başladı. Biz de ciddi anlamda dağıtım kanallarımızı çoğalttık.
Üç yılda Linens’in gelişimi ne oldu?
- Üç yıl önce 56 mağazaydık. Bugün 20’si yurt dışında olmak üzere toplam 124 mağazamız var.
Yurtdışında hangi ülkelerde mağazanız var?
- Yurtdışındaki ilk mağazamız Ukrayna. Daha sonra, Romanya, Bulgaristan, Arnavutluk, Makedonya, Kazakistan, Azerbaycan ve Kıbrıs’ta mağaza açtık. Bu ülkelerde artık ikinci, üçüncü mağazalar açılıyor. Romanya ve Ukrayna’da 5 mağazamız var. Kıbrısta 2 mağazamız var, üçüncü için yer bakıyoruz.
Çek Cumhuriyeti ve Polonya’ya gireceğiz
Yeni mağaza açmayı, yeni ülkelere girmeyi sürdürecek misiniz?
- Nüfusu 100 bini aşan her yerde biz olacağız. Sadece Türkiye değil, Türkiye ve çevre ülkelerde de bunu hedefliyoruz. Bulunduğumuz ülkelere Polonya ve Çek Cumhuriyeti eklenebilir. Ama bulunduğumuz ülkelerde mağaza sayımızı artırmak öncelikli hedefimiz. Türk Cumhuriyetleri, Orta Doğu ve Kuzey Afrika bizim için çok önemli pazarlar. Mısır ve Tunus gibi birkaç ülkede daha mağaza açmak için görüşmelerimiz sürüyor.
Hedefimiz 2006’da yüzde 25 büyüme
2005’te ne kadar yatırım yaptınız?2006 yatırım bütçeniz nedir?
- Linens olarak geçen yıl 6 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdik. 2006 yılı Linens yatırım bütçesi de 5 milyon dolar.
2005 cironuz ve 2006 hedefiniz nedir?
- 2005’i 50 milyon dolarla tamamladık. 2006 yılında da ciromuzu yüzde 25 büyütmeyi hedefliyoruz. Mağaza sayımızı da yüzde 10 artırmayı planlıyoruz.
- Biz zaten her zaman Linens olarak ürünlerimizin arkasındayız. Satışa sunulan yüzbinlerce ürün arasından birinde sorun çıkabiliyor. Sorunlu ürünü mağazaya getiren tüketiciin sorunu zaten çözülüyor. Ama bu konu için gereken araştırmaların, testlerin yapılması en az 2-3 haftayı alıyor. Bu da tüketiciyi bunaltabiliyor. Biz de tüketicinin hatalarına karşı da ürünleri sigortalayalım istedik. Geçtiğimiz eylül ayından bu yana insanlar aldıkları ürüne birşey olması halinde getirip aynısıyla değiştirebiliyorlar. Ayrıca bu sigorta kapsamında sağlık hizmet paketi de sunuyoruz. Bugüne kadar iki kalp krizi ve bir beyin kanaması durumunda sağlık sigortamız kullanıldı.
Sattığımız ürünlerin yüzde 40’ı grup dışı
Mağazalardaki satılan ürünlerin ne kadarını grubunuzdan sağlıyorsunuz?
- Eskiden grup içi tedarik oranımız yüzde 85’ti. Şu anda yüzde 55-60 arasında. Artık mağazalarda sattığımız ürünlerin yüzde 40’ını dışarıdan tedarik ediyoruz. Bunu kısa süre içinde yarı yarıya getireceğiz.
ŞULE ZORLU
Linens Pazarlama Genel Müdürü Şule Zorlu, 1976 doğumlu. FMV Işık Lisesi’nin ardından, eğitimine ABD’de devam etti. ABD’de Silbermann College’da iş idaresi eğitimi aldı. 1999-2002 yılları arasında Zorlu Grubu bünyesindeki Denizbank’ta işe başladı. 2002’de Denizbank’ın iştiraki Anadolu Kredi Kartları Murahhas Üyeliği’ne getirildi. 2003 yılından bu yana da Zorlu şirketlerinden Linens Pazarlama’nın Genel Müdürü.