PROFİLO Holding, 2002 yılına umutla bakan gruplar arasında yer alıyor.
2002'de piyasalarda istikrar sağlanacağına inandığını söyleyen Profilo Holding Yönetim Kurulu Başkanı Jak Kamhi, grubun kriz nedeniyle ertelediği yatırım planlarını yeni yılda hızlandırmayı hedeflediklerini söyledi.
PROFİLO Holding, kriz yılı 2001'i geride bırakırken, yaklaşan 2002 yılına umutla bakan gruplar arasında yer alıyor. 2002 yılında piyasalarda istikrar sağlanacağına inandığını söyleyen Profilo Holding Yönetim Kurulu Başkanı Jak Kamhi, grubun kriz nedeniyle ertelediği yatırım planlarını yeni yılda hızlandırmayı hedeflediklerini söyledi.
Kamhi, ‘‘Güçlü Ekonomiye Geçiş’’in gerçek yolunun küçülme ve daralma değil, mal ve hizmetlerin üretimine, dolayısıyla yatırıma ve istihdama elverişli bir ortamın yaratılması olduğunu vurguladı. Kamhi, ‘‘Ayrıca, Türkiye'de yoğun olarak yaşadığımız ve 11 Eylül'den sonra gelişen olaylarla global bir nitelik alan moralsizlik, güvensizlik ve huzursuzluk ortamını da mutlaka aşmamız gerektiğini düşünüyoruz’’ dedi.
Türkiye'nin en önemli avantajları olan genç nüfusunun ve yüksek potansiyelinin bu kadar olumsuz bir ortamdan çıkmaya yetmesinin mümkün olmadığına dikkat çeken Jak Kamhi, şöyle konuştu:
‘‘Şirketlerin özsermayeleri, devalüasyondan sonra maliyetlerin yükselmesiyle önemli oranda aşındı. Maalesef Şubat 2001 sonrasında bankalar, bu konuda destekleyici olacaklarına, kredilerin geri dönüşünü talep ederek, üretime büyük zarar verdi. Uyumlu ve yatıştırıcı politikalara yönelemediler. Bir de bu istikrarsızlık ortamında yabancı sermayeye verilen sözlerin yerine getirilmemesi, vaadedilen kredilerin ve altyapı desteklerinin gerçekleşmemesi, durumu iyice vahimleştirdi. Dış sermaye piyasalarında ve yatırımcılarda zaten zayıf olan Türkiye'ye güven iyice sarsıldı. IMF kredileri neredeyse tamamen bankalara tahsis edildi, yüzlerce tesisin kapanma noktasına geldiği reel sektöre halen somut bir destek verilmedi.’’
YATIRIMLAR DURMADI
Kamhi, krize, istikrarsızlığa ve yabancı yatırımcılara verilen sözlerin tutulmamasına rağmen Şanlıurfa'da bölgenin en büyük tesisi olan iplik fabrikasını kurarak, 2001 yılında faaliyete geçirdiklerini hatırlattı. İtalyan ve İsviçreli firmaların ortaklığıyla 30 bin metrekare kapalı alanda 25 milyon dolarlık yatırımla kurulan Gateks İplik Fabrikası, Ekim ayından beri deneme üretimini sürdürüyor.
Tuzla'daki Proteksan Tersanesi'nde ihracata yönelik tekne üretiminin sürdüğünü belirten Kamhi, ‘‘Teknelerimiz dış pazarlarda büyük ilgi ve talep görüyor. Bu başarıdan aldığımız keyif ve heyecanla aynı yörede ilave bir tersane daha kuruyoruz’’ dedi.
Bakır ve alüminyum tesislerimiz devalüasyon ve piyasa koşullarından zarar edecek seviyede etkilenmediğini hatırlatan Kamhi, Litvanya'daki TV camı ve tüpü üretim tesisinin yatırım ve yenilenme çalışmalarının hızla sürdüğünü söyledi. Kamhi, 2002'de de teknoloji yatırımlarının sürdürüleceğini belirtti.
Profilo Holding'e bağlı şirketlerde 2001 yılında doğal olarak kriz öncesinde tasarlanan bütçelerdeki hedeflerden farklı sonuçlar alındığını belirten Kamhi, ‘‘Bununla birlikte, genelde önceki yılların çok gerisine düşmedik. Ancak 2001 hedeflerini yakalamada gecikmelerimiz oldu’’ dedi.
Jak Kamhi, kriz döneminde farklı alanlarda faaliyet gösteren şirketlerinin farklı stratejiler geliştirdiklerini belirterek, şöyle devam etti:
‘‘Genelde yatırım bilançolarımızı yeniden değerlendirdik ve bazılarını erteledik. Yurtiçindeki talep daralmasının sıkıntılarını ihracata ağırlık vererek bir ölçüde dengeledik. Kriz sırasında da Profilo Alışveriş Merkezi gibi hizmet sektöründeki faaliyetlerimizi ve iletişim etkinliklerimizi planlarımız dahilinde sürdürdük. Böylelikle hem toplum olarak morallerimizin yeniden yükselmesine katkıda bulunmaya çalıştık hem de tüketicilerimize kriz sırasında da yanlarında olduğumuzu hatırlattık.’’
Profilo'nun kriz reçetesi
Yatırımlarımızı yeniden değerlendirdik, bazılarını erteledik.
Yurtiçindeki talebin daralmasının sıkıntılarını ihracata ağırlık vererek dengeledik.
Kriz sırasında Profilo Alışveriş Merkezi gibi hizmet sektöründeki faaliyetlerimizi planlarımız dahilinde sürdürdük.
Toplum olarak morallerimizin yeniden yükselmesine katkıda bulunmaya çalıştık.
Tüketicilerimize kriz sırasında da yanlarında olduğumuzu hatırlattık.