Nestle Yönetim Kurulu Üyesi ve Kurumsal İlişkiler Direktörü Ahted Kutadgu, 2003 yılında 160 milyon dolar olan ciroları 100’üncü yıllarında 500 milyon dolara çıkarmayı hedeflediklerini kaydederek, ‘Türkiye’de artık büyümek istiyoruz. İsviçre merkez bunu çok istiyor’ dedi.
TÜRKİYE pazarına 95 yıl önce adım atan İsviçreli gıda şirketi Nestle, 100’üncü yılına agresif bir büyüme hedefiyle hazırlanıyor. 138 yıldır gıda sektöründe üretim yapan şirketin bugüne kadar Türkiye’de gücünün sadece yüzde 20’sini kullanabildiğini söyleyen Nestle Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Kurumsal İlişkiler Direktörü Ahted Kutadgu, ‘Türkiye’de artık çok büyümek istiyoruz, İsviçre Nestle de bunu istiyor’ dedi.
2003 yılında 160 milyon dolar olan Nestle Türkiye’nin cirosunu, Türkiye’deki 100’üncü yılını kutlayacakları 2009’da 500 milyon dolara yükseltmeyi hedeflediklerini söylüyor. Kutadgu, Nestle’nin gelecekte dünyanın lider sağlık, gıda, beslenme ve iyi yaşam şirketi olmak istediğini belirtiyor.
Gıdada satışların henüz kriz öncesini yakalayamadığını belirten Kutadgu, Eylül ayından sonra gıda sektöründe ciddi bir tüketim artışı öngörüyor. Türkiye’de gıda sektörünün yüzde 60’ının kayıt dışı olduğunu hatırlatan Ahter Kutadgu, Koç ve Sabancı gibi büyük grupların son yıllarda bu sektöre yatırım yapmasının da çok olumlu bir gelişme olduğunu vurguluyor. Nestle Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Kurumsal İlişkiler Direktörü Ahted Kutadgu ile Türkiye’deki gıda ve beslenme sektörünün yanısıra Nestle’nin hedeflerini ve yeni vizyonunu konuştuk.
Gıda sektöründe canlılık yaşanıyor mu?
- Son üç aydır gıdada artan bir trend var, ama bu Türkiye’nin potansiyeline paralel değil. Herşey yolunda giderse ki, bu konuda tereddütümüz yok şu anda, eylül ayından itibaren gıdada ciddi tüketim artışı öngörüyoruz. Gıda sektörü kriz öncesini henüz yakalamadı, ama eylülden sonra yakalayıp geçmesini bekliyoruz.
Krizin etkileri atlatılabildi mi?
- Geçen yıl makro ekonomik açıdan iyi sonuçlarla kapandı. Büyüme gittikçe sürdürülebilir hale geldi. Sürdürülebilir demek için en az 2-3 yıl geçmesi lazım. Çok pozitif gittiğini, artık Türkiye’nin kolay kolay suni krizler yaşamadığını gördük. Türkiye çok ciddi bir olgunlaşma sürecinde.
Holdinglerin gıda yatırımlarının artmasını nasıl buluyorsunuz?
- Gıda saktörünün yüzde 60’ı kayıt dışı. Nerede, hangi şartlarda üretildiği, maliyet yapıları belirsiz, sağlıklı oldukları tartışılan, ciddi şekilde haksız rekabet yaratan kayıt dışı ekonomi var. Koç ve Sabancı gibi büyük grupların gıdada büyümesi ve yatırım yapması çok önemli. Rafları markalı, ciddi üretim yapan, ekonomiye katma değer sağlayan, kalite bilincini artıran, sorumlulukla hareket eden şirketler tarafından doldurulması bizim açımızdan büyük bir avantaj.
Şu anda markalı gıda sektörünün büyüklüğü ne kadar?
- Türkiye’deki markalı gıda sektörünün büyüklüğünü 4 milyar dolar olduğunu tahmin ediyorum.
Nestle, Türkiye’deki konumundan memnun mu?
- Nestle, Türkiye’ye 1909’da Osmanlı Dönemi’nde gelip, birçok savaş ve krizi yaşamasına rağmen faaliyetini bugüne kadar kesintisiz sürdüren en eski yabancı sermayeli şirket. 1927’de İstanbul’da çikolata fabrikası kurmuş. Dünyanın en büyük gıda şirketi olarak Türkiye’de çok daha büyük olmalıydı. Bugüne kadar dünyadaki gücünün, kapasitesinin sadece yüzde 20’sini kullanmış. Biz yeni yönetim olarak geçen yıl ‘Türkiye’de çok büyümek istiyoruz’ dedik. Nestle’nin İsviçre merkezi de bunu çok istiyor.
Önümüzdeki yıllara ilişkin beklentileriniz neler?
- 2009’da Türkiye’de 100’üncü yılımızı kutlayacağız. Vizyonumuz, 2009’da 500 milyon doları aşan bir ciroya sahip, Türkiye’nin lider beslenme ve iyi yaşam şirketi olmak. 2003 ciromuz 160 milyon dolardı. 2004’ü de yüzde 15’in üzerinde bir büyüme gerçekleştirmek istiyoruz. 2003’te 40 milyon dolarlık yatırım yaptık. Bu yıl da o civarda olacak. İhracat üssü olmaya doğru gidiyoruz. İhracatımız 20 milyon dolara yaklaşıyor.
Süt zor bir pazardı, bizi aşağı çekiyordu
Süt işinden neden çekildiniz?
- Toplam portföyümüze ve bunların büyüme oranlarına baktığımızda süt maalesef bizi aşağı çeken bir işti. Büyüme hızımıza, vizyonumuza engel olacaktı. Nescafe, çikolata, Maggi gibi çok güçlü olduğumuz ürünlerimiz var. Süt işi ise çok zor bir pazar, sokak sütü hala yüzde 70’lerde. Haksız rekabet çok yoğun. Nestle Sütü, çok iyi bir firmaya Danone teslim ettik.
Sektörden çekildiğinizde ne gibi tepkiler aldınız?
- Nestle, süt konusunda Türkiye’ye üst düzey standartlar getirdi. Sütten çekilmesi Türkiye’nin bir kaybı. İşin enteresanı, yabancı sermayenin bu kadar konuşulduğu bir ortamda, yetkililerden hiç kimse ‘Nestle neden Türkiye’de süt işinden çıktı?’ diye sormadı.
Hedefimiz, lider beslenme ve iyi yaşam şirketi olmak
Nestle’nin yeni vizyonu nedir?
- Nestle’nin yavrularını besleyen kuş logosu, 138 yıldır şirketin beslenme konusundaki mesajlarını taşıyor. Firma, 1998’de dünyanın lider sağlık, gıda, beslenme ve iyi yaşam şirketi olma kararı aldı. Geleceğe ilişkin trendini insanların kendisini daha iyi hissetmesi üzerine kuruyor. ‘2020 yılının gıda ürünleri nasıl olmalı?’ çalışmalarına başladı.
İyi yaşamın dünya cirosu 3 milyar dolar
İyi yaşam ürünlerinin cirosal boyutu ne kadar?
- Dünyada iyi yaşam ürünleri olarak anılan ürünlerdeki toplam ciro 3 milyar doları geçti. Loreal ile cilt bakımı konusunda ağızdan beslenmeyle alınacak yeni bir ürün yaratılıyor. Colgate Palmolive ile ağız ve dil bakımı konusunda ortaklık kuruyor. Gıdadaki uzmanlığını, araştırma, geliştirme imkanlarını, başka alanlarda aynı uzmanlığa sahip firmalarla birlikte hareket ederek ortak çözümlere doğru gidiyor.
AHTER KUTADGU
Nestle Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Kurumsal İlişkiler Direktörü Ahted Kutadgu, 1963’te doğdu. 1987’de İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. İş hayatına 1990’da Ditaş Denizcilik İşletmeleri’nde Hukuk Danışmanı olarak adım attı. 1990-1995 arasında Mobil Oil Türk’de Hukuk Danışmanlığı yaptı. 1995’de Baş Hukuk Müşaviri olarak çalışmaya başladığı Unilever’de daha sonra Kurumsal İlişkiler ve Hukuk Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi oldu. Kasım 2002’de Nestle Türkiye’de yeni kurulan Kurumsal İlişkiler Departmanı’nın başına getirildi. Yabancı Sermaye Derneği (YASED) ile Özel Sektör Gönüllüler Derneği Yönetim Kurulu Üyesi ve TOBB Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kurulu Başkan Yardımcısı.