Havalimanında gözünü Hindistan’a dikti 5 yıldızlı otelle KKTC’de turizme soyundu

YER hizmetlerinin yanı sıra, fast food, güvenlik, turizm, terminal işletmeciliği, kargo gibi alanlarda faaliyet gösteren Çelebi Holding, KKTC’de 40 milyon dolarlık yatırımla otel inşa edecek.

Hindistan’daki havalimanı ve terminal ihalelerini izlediklerini belirten Çelebi Holding Başkanı Can Çelebioğlu ve Başkan Vekili Canan Çelebioğlu, bu ihaleler içinde uygun bulduklarına talip olacaklarını açıkladı.

YER hizmetleri sektöründen doğan Çelebi Holding, son yıllarda farklı alanlarda da kendisinden söz ettirmeye başladı. Antalya Terminal 2’nin ihalesini alan Çelebi, yurt içinde Bodrum, Sabiha Gökçen ve liman ihalelerini beklerken, yurt dışında da gözünü öncelikle Hindistan’a çevirdi. Çelebi Holding, bir yandan da Girne’de 40 milyon dolar yatırımla inşa edeceği 5 yıldızlı otelle turizm sektörüne de girmeye hazırlanıyor. Babaları Ali Cavit Çelebioğlu’nun vefatı üzerine aile şirketi Çelebi Hava Servisi’nin başına çok genç yaşta geçmek zorunda kalan iki kardeş, grubu, yer hizmetlerinin yanı sıra, fast food, güvenlik, turizm, terminal ve havalimanı işletmeciliği, kargo gibi alanlarla daha da büyütüyor. Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Can Çelebioğlu ve Başkan Vekili Canan Çelebioğlu ile havacılık sektörünü, yer hizmetlerinin yanı sıra holdingin önümüzdeki yıllara ilişkin yeni yatırımlarını ve hedeflerini konuştuk.

Yer hizmetleri sektörü 2005 yılını nasıl geçirmişti?

- 2005, Çelebi Holding açısından son derece başarılı geçti. 2005 ciromuz 150 milyon dolar oldu. 2004 sonunda başlayan iç hatların yeniden yapılandırılması, yer hizmetleri sektörüne ciddi katkılarda bulundu. 2004’ü 70 bin uçakla kapatmışken, 2005’i 95 bin uçakla tamamladık. İç hatlarda 2006’da da yüzde 15 büyüme bekliyoruz. Dış hatlarda da 2005’te yüzde 22 büyüdük.

İç hatlardaki bu ciddi büyüme neden kaynaklandı?

- THY, geçmişte bir takım hizmetleri taşeronlardan alıyordu ama kendi yer hizmetlerini kendisi veriyordu. 2005 sonunda THY yer hizmetlerini tamamen üçüncü şahıslara taşere etme kararı aldı. Biz hem 2004, hem 2005’te bu ihalelere katıldık. İlk ihalede 7 istasyon almıştık. Bunlar pazarın yüzde 10’u kadardı. İkinci ihale İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Adana istasyonlarını içeriyordu. THY’nin uçuş sayısının yüzde 90’ını oluşturuyordu. İstanbul’u rakibimiz Havaş, kalan dört istasyonu da biz aldık. Verdiğimiz hizmetin aynı kaldığını kabul etsek bile bunu potansiyelin dörtte biri görüyoruz. Bunun üç katına çıkmasını hedefliyoruz.

Türkiye’de beklediğiniz başka terminal işi var mı?

- Şu anda herkesin heyecanla beklediği Bodrum terminal yatırımı var. İhalenin her an çıkmasını bekliyoruz. Daha fazla gecikilmesi Bodrum gibi bir yer için uygun düşmeyecektir. Bu yıl içinde mutlaka yapılması gereken bir ihale diye bakıyoruz. En iddialı adaylardan biriyiz. İkinci ihale beklentimiz Sabiha Gökçen Havalimanı. Son zamanlarda çok popüler hale geldi ve kapasite açısından sıkıntıya girdi. Özelleştirilmesi gerektiğine inanılıyor. Şu anda ihale için çalışmalar yapılıyor.

ANTALYA 1’İ DE İSTİYORUZ

Süresi 2007’de bitecek olan Antalya 1 Terminali’ne de talip olacak mısınız?

-
Antalya 1 Terminali’nin süresi Eylül 2007’de bitiyor. Bu terminalin ihalesinin en geç bu yıl sonunda yapılması gerekiyor. Antalya Terminal 2’yi işleten bir firma olarak Antalya 1’i de almak istiyoruz. Hırslı olacak firmalardan biriyiz.

Yurtdışında ilgilendiğiniz havalimanı projeleri var mı?

- Yurtdışında öncelikle Hindistan’a ciddi olarak bakıyoruz. Şu anda dünyada en hızlı büyüyen iki ülkeden biri Çin, diğeri Hindistan. Çin’e göre Hindistan bize daha kolay geldi, ama aslında hiç kolay değil. Hindistan’da özelleşecek 65 havalimanı ya da terminal var. Antalya’ya eşdeğer olabilen havalimanları veya terminallerle ilgileniyoruz. Yeni Delhi, Bombay gibi havalimanlarından çok, işçi ve turist trafiğinin ciddi dönemlerde arttığı daha charter ağırlıklı büyüyen havalimanları ve terminalleri düşünüyoruz.

Hindistan dışında düşündüğünüz ülkeler hangileri?

- Macaristan’da yer hizmetleriyle ilgileniyoruz. Kuzey Afrika’da Cezayir ve Tunus ilginç gözüküyor. Balkanlar’da Bulgaristan, Makedonya, Romanya ve Sırbistan gibi ülkeler de ilgi alanımızda.

GİRNE’YE 40 MİLYON DOLAR

Yeni sektöre girmeyi planlıyor musunuz?


- Turizm sektörü, içinde olduğumuz ancak otelcilik bacağına girmediğimiz bir alandı bugüne kadar. Holdingin yeni stratejilerinden biri turizm alanında da genişlemek. KKTC’de Girne’de 35-40 milyon dolarlık bir yatırımla, 700 yataklı, 5 yıldızlı bir otel projemiz var. Hedefimiz 2007’de inşaata başlayıp, 2008 sezonuna yetiştirmek.

Liman özelleştirmelerine yabancı ortakla gireceğiz

Liman özelleştirmelerine ilginiz devam ediyor mu?

- İstanbul’da Haydarpaşa, İzmir’de İzmir Limanı belki Derince Limanı başta olmak üzere Devlet Demir Yolları’nın işlettiği limanların özelleştirme kapsamında ihale edilmesi bekleniyor. Bu özelleştirmelerle ilgileniyoruz. Liman işletmeciliğinde mutlaka bir yabancı ortakla birlikte hareket edeceğiz. Görüştüğümüz iki yabancı gruptan biriyle önümüzdeki hafta içinde bu konudaki anlaşmayı imzalayacağımızı tahmin ediyoruz.

Türkiye’ye uçan kargo uçak sayısı artıyor

Antrepo yatırımına neden gerek duydunuz?

- İlk antrepomuzu 2003’de, ikincisini geçen ay açtık. İlk antrepomuza 4 milyon dolar, ilave ikincisine 1.5 milyon dolar yatırım yaptık. Türkiye’ye uçan kargo uçak sayısında ciddi bir artış var. Dünyadaki genel havacılık gelişimine baktığınızda, yolcu uçağında ortalama yüzde 5-6 büyüme görülürken, kargoda yüzde 12-13 büyüme görüyorsunuz. Bu büyüme Türkiye’de yüzde 20 oldu.

Çelebi Hava Servisi’nin % 6’sını yabancılara sattık

Çelebi Hava Servisi’nde yabancılara neden hisse satışı yaptınız?

- Borsada hissemizin gösterdiği performansın belli bir derinlik ve işlem hacmiyle ilgili sıkıntısından kaynaklanan bir satıştı. Şirket planlarımızı yabancı yatırımcı fonlarla paylaştıktan sonra ciddi talep geldi. Bunu borsadan satın alma şansları yoktu. Direkt ortaklar olarak hisse satışı yapar mısınız diye talep geldi. Yüzde 6’yı, 10 yabancı fona değişik oranlarda sattık.

CAN ÇELEBİOĞLU

Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Can Çelebioğlu, 1963 doğumlu. Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunu. 1982 yılında babası Ali Cavit Çelebioğlu’nun vefatı üzerine 19 yaşında Çelebi Hava Servisi’nin Yönetim Kurulu Başkanı oldu. 1996’ya kadar Çelebi Hava Servisi Genel Müdürlüğü’nü de yürüttü. 1996’dan beri Çelebi Holding, 2004’den beri de Çelebi IC Terminal Yatırım ve İşletme Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı birlikte yürütüyor.

CANAN ÇELEBİOĞLU

Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Canan Çelebioğlu, 1966 doğumlu. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunu. 1982 yılında babası Ali Cavit Çelebioğlu’nun vefatı üzerine 16 yaşındayken, ağabeyi Can Çelebioğlu ile birlikte Çelebi Hava Servisi’nin yönetimini üstlendi.
Yazarın Tüm Yazıları