Doğan, kriz yılını 3 milyar dolar ciroyla kapatıyor

DOĞAN Grubu, 2001 yılını, uyguladığı kriz yönetimi ve tasarruf tedbirleriyle olumlu sonuçlarla kapatan gruplar arasında yer aldı. Doğan Grubu, 2001 yılını yüzde 18 seviyelerinde büyümeyle, 3 milyar dolar ciroyla kapamayı hedefliyor.

DOĞAN Grubu, krizin tüm ağırlığıyla yaşandığı 2001 yılını, uyguladığı kriz yönetimi ve tasarruf tedbirleriyle olumlu sonuçlarla kapatan gruplar arasında yer aldı. 2000 yılını 2.5 milyar doların üzerinde ciroyla sonuçlandıran Doğan Grubu, 2001 yılını yüzde 18 seviyelerinde büyümeyle, 3 milyar dolar ciroyla kapamayı hedefliyor.

Ekonomik kriz ortamının tüm ülkeyi ciddi şekilde etkilediğine işaret eden Doğan Holding Genel Koordinatörü İmre Barmanbek, ‘‘Kuruluşlarımızda titizlikle uygulanan kriz yönetiminin, bugün gelinen nokta dikkate alındığında başarılı olduğunu düşünüyoruz’’ dedi.

Doğan Grubu'nun faaliyetlerinde ağırlığın iç piyasaya yönelik hizmetlerden oluştuğunu belirten İmre Barmanbek, bu durumun, grubun genel konjonktüre uyum konusunda daha hassas olmasına neden olduğunu söyledi. Barmanbek, şöyle devam etti:

‘‘Geçen yılın sonlarında başlayan siyasi güvensizlik ortamının giderilememesi ve ekonomiye gerekli özenin yeterince gösterilememesi, toplam iç borç stoğunun yükselmesine ve iç borçların neredeyse çevrilemeyecek duruma gelmesine yol açtı. Oluşan ekonomik kriz ortamı sadece grubumuzu değil, tüm ülkeyi ciddi şekilde etkiledi. Özellikle finans, medya, enerji (perakende) sektörlerinde faaliyet gösteren kuruluşlarımızda titizlikle uygulanan kriz yönetiminin, bugün gelinen nokta dikkate alındığında başarılı olduğunu düşünüyoruz. Kararların hızla alındığı ve uygulandığı bir yapının mevcudiyeti, ülkemizin zor ekonomik koşullarına süratle uyum sağlamaya imkan veriyor.’’

Kriz döneminde başlatılan uygulamaların büyük ölçüde kriz sonrasında da devam ettirilmesini düşündüklerini söyleyen İmre Barmanbek, kriz sürecinde yapılanları şöyle özetledi:

‘‘Kriz süresince, nakit pozisyonumuza özellikle önem verdik. Likiditemizi muhafaza ettik. Stok seviyelerini asgariye indirdik. Paralel hizmet veren birimleri aynı çatı altına almaya çalıştık. Yatırımları tekrar gözden geçirerek çok zorunlu olmayanları gelecek yıllara kaydırdık. Ürünlerimizin makul fiyatlarla nihai tüketiciye ulaştırılmasına çalıştık. Kriz süresince titizlikle uygulanan ve özellikle hammadde, dağıtım ve promosyon giderleri üzerinde yoğunlaşan tasarruf tedbirlerine kriz sonrasında da devam etme düşüncemizin olumlu sonuçlarını ekonominin düze çıkmasıyla beraber 2002'de daha belirgin olarak alacağımıza inanıyoruz.’’

100 MİLYON DOLAR YATIRIM

Grup olarak 2002 yılında 100 milyon dolar seviyelerinde tevsi, yenileme ve modernizasyon yatırım yapmayı hedeflediklerini söyleyen İmre Barmanbek, ‘‘Enerji, telekom, elektronik ve medya sektörlerine yönelik olarak uygun yatırım imkanlarına ilgimizi sürdürmeyi planlıyoruz’’ dedi. Barmanbek, şöyle konuştu:

‘‘Ülkemizde gerçekleştirilen en büyük özelleştirme projesi çerçevesinde Petrol Ofisi A.Ş.'nin yüzde 51 hissesinin İş Bankası ile birlikte devir alındığı 2000 yılını, grubumuz, faiz, vergi ve amortisman öncesi 267 milyon dolar seviyesinde bir kárlılıkla sonuçlandırdı. Bu kárlılığın 2001 yılında yüzde 15-18 seviyelerinde artmasını bekliyoruz. 2002 yılı içinse 2001 yılına oranla yüzde 20 seviyelerinde bir artış hedefleniyor. Uzun yıllara dayanan tecrübe ve bilgi birikimi, yapılmış olan yatırımlar ve kendi alanlarında dünya lideri yabancı kuruluşlarla kurulmuş bulunan ortaklıklar sonucu, grubumuz ülkemizin en büyük medya grubu olma konumunu devam ettirmenin yanı sıra mali yapı, güvenilirlik ve saygınlık açısından Avrupa'nın önde gelen medya gruplarından biri olmayı da sürdürüyor.’’

Doğan Grubu'nun, 2002 yılına ilişkin genel ekonomik tahminleri ise TEFE'de yüzde 45, devalüasyonda yüzde 41, büyümede yüzde 3.5-4.

Barmanbek, 2002 yılında ekonomideki büyümenin yüzde 3.5-4 civarında gerçekleşmesiyle, reklam gelirlerinde yüzde 30 artış tahmin ettiklerini söyledi. Barmanbek, Türk Lirası'nın yabancı paralar karşısında değer kaybı ve ekonomik durgunlukla beraber reklam gelirlerinin dolar bazında 2001 yılında bir önceki yıla göre gerilediğini hatırlattı.


Doğan Holding'in kriz reçetesi


Tüm kuruluşlarda kriz yönetimi uygulandı.

Hızlı karar alındı ve alınan kararlar hızla uygulandı.

Nakit pozisyonuna özellikle önem verildi.

Likidite muhafaza edildi.

Stok seviyeleri asgariye indirildi.

Paralel hizmet veren birimler aynı çatı altına

alınmaya çalışıldı.

Yatırımlar tekrar gözden geçirildi. Çok zorunlu olmayanlar gelecek yıllara kaydırıldı.

Ürünlerin makul fiyatlarla nihai tüketiciye ulaştırılmasına çalışıldı.

Hammadde, dağıtım ve promosyon giderlerinde tasarruf tedbirleri yoğunlaştı.


Dışbank iyi yönetildi


DOĞAN Grubu bünyesindeki Dışbank'ın kriz öncesi ve kriz süresince iyi yönetildiğine inandığını vurgulayan İmre Barmanbek, ‘‘Likit pozisyonunu muhafaza etti ve piyasada net borç veren konumda oldu. Dışbank, 2001 yılının ilk 9 aylık döneminde bir önceki yıla nazaran net kárını yüzde 102 oranında artırarak, 87.4 trilyon Türk Lirası'na çıkarttı’’ diye konuştu. Barmanbek, Bankalar Birliği'nin açıklanan ilk 6 aylık verilerine göre, hem aktif kárlılığı, hem de özsermaye getirisi bakımından Dışbank'ın en iyi performans gösteren özel banka olmasını, banka yönetiminin, ekonominin bu zorlu döneminde bile basiretli ve isabetli davrandığının bir göstergesi olarak değerlendirildiğini söyledi.
Yazarın Tüm Yazıları