DemirDöküm: 5 yılda Avrupa’da ilk üç firmadan biri olacağız
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TÜRK DemirDöküm, 5 yıllık hedefini kendi alanında ‘dünyanın ilk 3 şirketi arasına girmek’ olarak belirledi.
Sektörde çetin bir rekabet olduğunu söyleyen Türk DemirDöküm Genel Müdürü Lütfü Kızıltan, daralan marjlar nedeniyle Avrupalı üreticilerin panel radyatör üretiminden çekilme eğiliminde olduğunu, bunun da Türkiye’yi yakında dünyanın ‘panel radyatör üssü’ yapacağını söyledi.
KOÇ Topluluğu şirketlerinden Türk DemirDöküm, önümüzdeki 5 yıllık hedefini kendi alanında ‘dünyanın ilk 3 şirketi arasına girmek’ olarak belirledi. Türk DemirDöküm Fabrikaları Genel Müdürü Lütfü Kızıltan, ‘Yurt içinde lider olmak artık yetmiyor, önümüzdeki 5 yıl içinde ısıtma sektöründe Avrupa’nın en önemli oyuncularından biri olmayı hedefliyoruz’ dedi.
Sektörde çetin bir rekabet olduğuna işaret eden Lütfü Kızıltan, daralan marjlar nedeniyle Avrupalı üreticilerin panel radyatör üretiminden çekilme eğiliminde olduğunu, bunun da Türkiye’yi yakında dünyanın ‘panel radyatör üssü’ yapacağını söyledi. 2005 yılında yüzde 18 oranında büyümeyi planlayan DemirDöküm’ün iki yıl önce girdiği Çin pazarında cirosunu geçen yıl ikiye katladığını belirten Kızıltan, bu ülkeye özel yeni ürünler geliştirme çalışmalarını da sürdürdüklerini kaydetti.
Aralıksız olarak 22 yıldır Türk DemirDöküm’de çeşitli görevlerde çalışan ve Ocak 2005’te Türk DemirDöküm Fabrikaları Genel Müdürlüğü’ne getirilen Lütfü Kızıltan ile hem DemirDöküm’ün hedeflerini, hem de inşaat ve ısıtma sektörünü konuştuk.
Isıtma-soğutma sektöründe nasıl bir rekabet ortamı var?
- Sektörümüzde rekabet çok çetin. Ama bu rekabet zaman içinde durulacaktır ve doğal bir gelişme yaşanacaktır. Türkiye dünyanın panel radyatör üssü olma eğiliminde. Avrupa’daki üreticiler daralan marjlar nedeniyle artık bu işten yavaş yavaş çekilecek. Bunun işaretlerini görüyoruz. Sadece biz değil, rakiplerimiz de Türkiye’de kapasite artırım yatırımları yapıyorlar. Bu Türkiye açısından son derece önemli. Bizim de stratejik hedeflerimizden biri, gelirlerimizin yarısını yurt dışından temin etmek.
2005 yılında pazardan neler bekliyorsunuz?
- Geçtiğimiz iki yıllık dönemde ekonomi büyürken, inşaat sektörü küçüldü. Depremler ve krizlerde büyük yara alan sektör, ilk kez 2003 yılının son çeyreğinde büyüdü. Bu büyüme 2004’ün ilk iki çeyreğinde de devam etti. Ancak bunlar yüzde 1.4 gibi küçük kıpırdanmalar olarak kaldı. Önümüzdeki yıl hem özel, hem de kamu sektörünün inşaat faaliyetlerinin çoğalmasını bekliyoruz. Altyapı yatırımları tekrar hareketlenecektir. Bizim açımızdan bir diğer önemli unsur da doğalgazın yayılma hızı olacak. 2005 yılında 11 ilimizde daha doğalgaz kullanımının başlatılması planlanıyor.
İnşaatta Mortagage sistemiyle birlikte canlanma bekliyor musunuz?
- Mortgage inşaat sektöründe canlanma sağlayacaktır. Ancak 2006 yılında gelmesi beklenen bu sistem Türkiye’de erken bir beklenti oluşturdu. Beklentiyle alımlar ve talep ertelendi, sektör de olumsuz etkilendi. Bu sistem ancak faizlerin tek haneli rakamlara indirilmesiyle işlerlik kazanabilecek. Sistem ayrıca 200’ü aşkın inşaat alt sektörünün canlandırılması yoluyla genel ekonomik büyümeye de çok önemli katkıda bulunacak.
DemirDöküm’ün 2005 yılı hedefleri neler?
- DemirDöküm 5 yıl içinde ısıtma sektöründe Avrupa’nın en önemli oyuncularından biri olacak. Yurt içinde lider olmak, ne bizi, ne ekibimizi, ne de satıcılarımızı yeterince motive etmiyor. Artık gözümüzü global rakiplerimize dikmemiz gerekiyor. DemirDöküm’ün artık global pazarda da ilk üç şirket arasında yer almasını hedefliyoruz. Ancak 2005 biraz sıkıntılı gözüküyor.
Şu anda dünyada ve Avrupa’daki konumunuz nasıl?
- Kombiden panele, termosifondan şofbene birçok ürünümüz var. Bizim eşdeğer bir rakibimiz yok. Ama ürün bazında baktığımızda dünyada panelde 3’üncü, şofbende 4’üncü, kombide 8’inci termosifonda 5’inci, döküm kazan ve kat kaloriferinde 6’ıncı sıradayız. Bunların hepsini 5 yıl içinde üçe taşımamız, panelde dünya lideri olmamız gerekiyor.
2005’te yüzde 18 büyümeyi planlıyoruz
DemirDöküm olarak 2004 yılını nasıl geçirdiniz?
- 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde 55 büyüme gerçekleştirdik. Konsolide ciromuz yaklaşık 350 milyon dolar oldu. Ancak bu yıl düşük seyreden kurlar yüzünden yüzde 18 büyümeyi planlıyoruz. 2004’ün ilk altı ayında 9.8 trilyon lira olan net kárımız da üç ayda ikiye katlanarak 9’uncu ay sonunda 18.8 trilyon lirayı buldu. İhracat pazarında büyük bir atılım gerçekleştirdik. 2004’de ihracatımız yüzde 60 artışla, 140 milyon dolara ulaştı.
Artan talebe yetişebilmek için kapasite artırıyoruz
Yeni yatırımlarınız var mı ?
- Kombi ve panel radyatörde artan talebi karşılamak için üretim kapasitemizi artıracağız. Panel radyatörde şu anda 2 milyon 500 bin adet olan üretim kapasitemizi önce 3 milyon 100 bin, sonra 3 milyon 700 bine çıkaracağız. Kombide ise 240 bin adet olan üretim kapasitemizi 350 bin adete çıkartmak istiyoruz.
DemirDöküm 6 ülkede 7 şirketle faaliyette
İhracatta hangi ürünleriniz daha ağırlıklı ?
- Kombiyi dana önce lisans altında üretirken artık kendi tasarımımızı yapıyoruz. Böylece dünya pazarlarına ihracat yapabilir bir duruma geldik. Özellikle kombide büyük bir sıçrama bekliyoruz. İhracatta Demrad ve HeatLine adlı iki markamız var. 38 ayrı ülkeye ulaşır hale geldik. Bugün 7 şirketle 6 farklı ülkede faaliyet gösteriyoruz. Özellikle HeatLine markamızla Avrupa’da panel radyatör ve kombide oldukça başarılıyız. Kombide Almanya, Fransa ve İtalya gibi ülkelerde büyüyeceğiz. Rusya’da da Demrad markamız kombi ve şofbende iyi bir yere sahip.
Çin’de 2.5 milyon adet yağlı radyatör üretecek
Çin’deki yatırımınız nasıl gidiyor?
- Dünyanın en hızlı büyüyen ekonomisi Çin’den Pazar payı elde etmeyi hedefliyoruz. 2002’de Chung-Mei ile gerçekleştirilen ortaklık kapsamında Hong Kong’ta ve Dongguan Bölgesi’nde de bu şirketimizin yüzde 100 iştirakiyle şirket kurduk. Ocak 2004’te Bozüyük’te bulunan yağlı radyatör üretim tesisimizi Çin’in Dongguan eyaletine taşıdık. Yılda 300 bin adet olan üretim kapasitemizi 2.5 milyon adede kadar çıkarmayı planlıyoruz.
Çin pazarında ülkede beklediğinizi bulabildiniz mi?
- Çin’de kurduğumuz pazarlama şirketimiz Tianjin Demrad (Demiladi) aracılığıyla Türkiye’de üretilen ürünleri de Çin’de satıyoruz. Çin’de üretilen düşük maliyetli ürünleri ise dünya pazarına sunuyoruz. Çin’de geçen yıl 2 milyon dolar olan ciromuzu bu yıl ikiye katlayarak 4 milyon dolara ulaşmayı hedefliyoruz.
B. LÜTFÜ KIZILTAN
Türk DemirDöküm Fabrikaları Genel Müdürü Lütfü Kızıltan, 1957 Amasya doğumlu. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden 1981’de Makina Mühendisi olarak mezun oldu. 1982’de Bozüyük Armasan A.Ş.’de Üretim Mühendisi olarak çalışmaya başladı. 1983’te Makina Bakım Mühendisi olarak Türk DemirDöküm Bozüyük Tesislerine geçti. Daha sonra aynı yerde Yardımcı İşletmeler Şefi, Bakım Müdürü ve Radyatör Fabrikası Üretim Müdürlüğü yaptı. 1998’de Bozüyük Tesisleri Müdürlüğü, 2001’de Panel A.Ş. Şirket Müdürlüğü, 2003’de Bozüyük Tesisleri Müdürlüğü ve Panel A.Ş. Şirket Müdürlüğü görevini yaptı. Ocak 2005’de Türk DemirDöküm Genel Müdürlüğü’ne getirildi.