FRANSIZ Danone, Türkiye’deki yatırımlarında daha da hızlanacak.
Danone Tikveşli Gıda ve İçecek Sanayi Genel Müdürü Serpil Timuray, şirket satın almaları dışında 2003 ve 2004’ün ilk yarısında Türkiye’de 25 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını, önümüzdeki iki yıl içinde 20 milyon dolarlık daha yatırım planladıklarını söyledi.
ÖNCE Danonesa’nın yüzde 50 hissesini Sabancı Holding’ten devralan, bir süre sonra da Nestle Türkiye’nin süt ve sütlü ürünler işini satın alan Fransız Danone, Türkiye’deki yatırımlarında daha da hızlanacak. Danone Tikveşli Gıda ve İçecek Sanayi Genel Müdürü Serpil Timuray, şirket satın almaları dışında 2003 ve 2004’ün ilk yarısında Türkiye’de 25 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını, önümüzdeki iki yıl içinde 20 milyon dolarlık daha yatırım planladıklarını söyledi.
Türkiye’de son yıllarda şirket satın alarak büyüyen Danone’un yerli üretime ağırlık verdiğine vurgulayan Serpil Timuray, Nestle’den yaklaşık 6 ay önce satın alınan süt ve süt ürünleri şirketiyle entegrasyonun da başarıyla tamamlandığını belirtti. Danone Tikveşli Gıda ve İçecek Sanayi Genel Müdürü Serpil Timuray ile Danone’un Sabancı Holding ile ortaklığının bitişini, ardından yaşananları, Nestle’den satın alınan süt ve sütlü ürünler işini, yatırımlarını ve geleceğe dönük planlarını konuştuk.
Danone-Sabancı Holding ortaklığı neden sona erdi?
- Planlı, programlı bir ayrılık değildi. DanoneSA, 1997’de gıda ve içecek sektöründe faaliyet göstermek üzere Sabancı Holding ve Danone ile yüzde 50-50 ortaklıkla kurulmuştu. Hem satın alma, hem de kendi içinde büyüyerek süt ve su piyasasında pazarda öncü konuma erişti. Her iki ortak da birikimini sonuna kadar ortaya koydu. Sabancı da, Danone da büyük gruplar. Her ikisinin de ayrı stratejileri var. İleriye dönük bazı beklentilerde bu stratejiler birebir örtüşmeyebiliyor. 2002’de yenilenen anlaşma metnine her iki taraf için de ayrılabilme obsiyonu konulmuştu. Sabancı, bu hakkını kullanmak istedi.
Ortaklar arasında ayrılığa gidecek kadar bir pürüz var mıydı?
- 1999’dan itibaren bu yapının içindeyim. Ortaklar arasında ciddi bir pürüz olmadı. İki ortağın ayrılması kötü bir durum olarak yorumlanmamalı. Ayrılık sonrasında Danone büyük satın almalar yaparken, Sabancı Gıda Grubu da kendi stratejileri doğrultusunda büyümeyi sürdürüyor. Her iki grup da büyümeye devam ediyor.
Ayrılıktan sonra Danone’un Türkiye’deki stratejileri değişti mi?
- Şirket yapımızda değişiklik olmadı. Sabancı ile bir joint-venture yapılmıştı. İşin başarısına dayanan bir modelle yola çıkılmıştı. Yönetim Komitemiz bile aynı kaldı. Stratejilerimiz aynen korundu. Bünyemize yeni şirketler katılıyor.
Satın aldığınız şirketlerin bünyenize entegrasyonunda zorlandığınız oluyor mu?
- 2004 başında Nestle Türkiye’nin süt ve sütlü ürünler şirketi bünyemize katıldı. Türkiye’de ilk kez süt işine de girdik. Organizasyonel entegrasyonda artık daha ciddi tecrübe sahibiyiz. Türkiye’de daha önce de satın almalar yaptık. Eski şirketten yeni şirkete geçişi sağlayabilirseniz satın alma çok başarılı olabilir. Dünyada genelde satın almaların yüzde 85’i başarısız oluyor. Biz hiç kayıp yaşamadan entegrasyonu tamamladık.
Entegrasyonu başarıyla tamamlamanızda neler rol oynadı?
- Burada en önemli unsur insan faktörü. Nestle’den aldığımız şirketle bünyemize 300 yeni personel katıldı. Böylece bordrolu bin çalışana ulaştık. Önceki satın almalarımıza oranla bu kez insan kaynaklarında çok daha başarılı olduk. Entegrasyonda insan psikolojisi çok önemli. Çünkü satın aldığımız işi onlar bizden daha iyi biliyordu.
Fransız Danone, Türkiye’yi nerede konumlandırıyor?
- Türkiye’nin komşu ülkeler için ciddi bir üretim merkezi olması öngörülüyor. Türkiye insan kaynakları açısından çok iyi bir noktada.
İthalatı azaltıp ihracata başladık
Türkiye’de üretilen Danone ürünlerinin yurt dışında şansı var mı?
- Daha önce ithal ettiğimiz Danino ve Danette’yi de artık Türkiye’de üretiyoruz. Üstelik diğer Danone üreticilerine de ihrac ediyoruz. İlk olarak Bulgaristan’a ve Kıbrıs’a ihracata başladık. Türkiye’deki arge ekibinin çalışması sonucunda hem lezzetini hem ambalajını değiştirdik. Dünyadaki en iyi Danette Türkiye’de üretiliyor. Irak’a da uzun ömürlü süt ihracatımız var.
Kapı kapı dolaştık pazar payımızı artırdık
Pazar payınız nasıl?
- Süt hariç olarak nitelendirdiğimiz taze ürünlerde 2003’te yüzde 17 pazar payımız vardı, bugün yüzde 28’e ulaştık. Tüketiciyi eğitmeye ve iletişime ağırlık veriyoruz. İlk on reklamveren arasındayız. Kapı kapı dolaşarak 2.5 milyon haneye ürünlerimizi tanıttık.
SERPİL TİMURAY
DanoneSA, 1997’de Sabancı Holding ve Grup Danone arasında yüzde 50-50 ortaklık sonucu kuruldu. Hayat Su Pozantı tesislerinde, şişelenmiş su ile faaliyetine başladı. 1998’de Tikveşli’yi bünyesine katarak süt ve süt ürünlerine girdi. 1999’da Bolu Akmina Maden Suyu fabrikası açıldı. 1999’da Ankara Birtat’ı, 2000’de Flora Su’yu bünyesine kattı. 2003 sonunda Sabancı ile ortaklığı sona erdi ve Danone, Sabancı’nın yüzde 50 hissesini 72 milyon dolara devraldı. 2004’ün ilk haftalarında da Danone Türkiye, Nestle’nin Türkiye’deki süt ve sütlü ürünler işini satın aldı. Adını Danone Tikveşli Gıda ve İçecek olarak değiştirdi.