Boruda Avrupa’yı ’evimiz gibi’ görmek istiyoruz

BORUSAN Holding, Genel Müdürü Agah Uğur, "Türkiye’de üreten güçlü bir ihracatçı olmak yerine, Avrupa’da network’ü olan daha büyük bir şirket olmayı ve Avrupa’yı evimiz gibi görmeyi istiyoruz" dedi.

Uğur, grubun boru, otomotiv, lojistik ve telekom sektörlerinde güzel sonuçlar aldığını söylüyor.

AVRUPA’nın 5’inci büyük boru şirketine sahip olan Borusan Holding, artık Avrupayı evi gibi görmek istiyor. Borusan Holding Genel Müdürü Agah Uğur, "Türkiye’de üreten güçlü bir ihracatçı olmak yerine, Avrupa’da networkü olan, daha büyük bir şirket olmayı ve Avrupa’yı evimiz gibi görmeyi istiyoruz" diyor. 2005’in iyi bir yıl olduğunu ve 2006’ya umutla başladıklarını belirten Agah Uğur, grubun boru, otomotiv, lojistik ve telekom sektörlerinde güzel sonuçlar aldığını söylüyor. 2007’de ulaşılması planlanan 2 milyar dolarlık ciro hedefine 2005’te ulaşan Borusan Holding’in 2010 kadar planlarını yapmaya başladığını belirtiyor.

Agah Uğur, Borçelik’de yüzde 40’ar ortak oldukları Arcelor’un Erdemir için Oyak ile ortaklığı konusunda ise "Arcelor’un Borçelik’teki ortaklığını devam ettireceğini bildiğimiz için Borçelik’te yapısal bir değişiklik öngörmüyoruz" diyor. 2006 sonunda 2.3 milyar dolar ciroyu aşmayı planlayan Borusan Holding’in Genel Müdürü Agah Uğur ile faaliyet gösterdikleri boru, çelik, otomotiv, iş makineleri, telekom, lojistik sektörlerini ve geleceğe dönük planlarını konuştuk.

Türkiye’nin nasıl bir yılı geride bıraktığını düşünüyorsunuz?

- 2005, bence iş dünyası olarak şikayet edilmemesi gereken bir yıl oldu. Mantıklı bir büyüme yaşandı. 2005’de kötü bir sürpriz olmadı. 2005, on yıl sonra baktığımızda iyi yıllarımızdan biri olarak anılacak.

2006’dan beklentileriniz neler?

- 2006’da bu olumlu trendin devam etmesini bekliyoruz. Muhtemelen riskler, fırsatlardan daha az 2006’da. Öncelikle politik istikrarın 2006’da devam edeceğine inanıyoruz. Erken seçim olmayacağı düşüncesindeyiz. Zaman zaman gündeme gelen politik ajandaların devam edeceğini, ama bunun stabiliteyi bozmayacağı düşüncesindeyiz. Dış borçların ve cari açığın bizi rahatsız etmeyeceğini tahmin ediyoruz. Ancak yine de bugün problem yaratmayan bir konu, farklı bir bakış açısıyla ileride Türkiye’nin karşısına problem olarak çıkabilir.

Yurtdışında şirket alma stratejiniz devam edecek mi?

- Avrupa’daki 5’incilik konumumuzu daha ileri sıralara yükseltmek istiyoruz. Ama boruda strateji değiştirdik. Artık Avrupa’da bir network yönetmek istiyoruz. Üretim merkezimiz Türkiye olacak. Türkiye’de üreten güçlü bir ihracatçı yerine, Avrupa’da networkü olan, Türkiye’de üreten Avrupalı bir şirket olmak istiyoruz. Boruda üretimi artırmak için Türkiye ya da Türkiye dışında ucuz üretim yapılabilecek yerlerle ilgiyiz. Birkaç distribütöre ortak olmamız ya da satın almamız gerekebilir orta vadede. Daha Avrupalı ve daha büyük bir boru şirketi olup, Avrupa’yı evimiz gibi görmek istiyoruz.

Yassı çelikte böyle bir hedefiniz var mı?

- Hayır yok. Yassı çelik konsolidasyonun son derece hızlandığı bir alan. Maalesef hala dünyanın en büyük on şirketi bile toplasanız dünya üretiminin yüzde 20’sinin altında üretim yapıyor. Yassı çelikte büyüme imkanımız üretimde Türkiye ile sınırlı, ama pazarımız bütün dünya.

Önümüzdeki yıllarda yeni sektörlere girecek misiniz?

- Stratejik planlarla çalışıyoruz. 2002-2007 planımız vardı. 2007 hedefine 2005’te ulaştık. 2006-2010 yılının planlarını yapmaya başladık. Bu plana göre 2007’ye kadar yeni işlerle ilgilenmeyeceğiz. 2007’den sonra yeni bir iş koluna daha girebiliriz.

Türkiye dışında yatırım imkanlarını araştırmaya devam ediyor musunuz?

- Bundan böyle belli pazarları fırsat çıktıkça değil de daha sistematik bir şekilde inceleme kararı aldık. Doğu Avrupa, Ukrayna, Rusya, Hindistan Kazakistan gibi ülkelerde 2006 içinde üretim tesisleri açısından daha sistematik bir çalışma yapacağız. Çin de bu ülkeler arasında yer alacak ama ancak 2007’de.

Arcelor-Oyak ortaklığı Borçelik’i etkilemez

Borçelik’teki ortağınız Arcelor, Erdemir’de Oyak ile ortak. Bu ortaklığın sizin ortaklığınızı etkileyeceğini düşünüyor musunuz?


- Arcelor’un Borçelik’teki ortaklığını devam ettireceğini bildiğimiz için Borçelik’te yapısal bir değişiklik öngörmüyoruz. Arcelor ile Oyak’ın anlaşması neticesinde nasıl bir yapı çıkacağını ve Erdemir’in nasıl yönetileceğini bilmiyorum, o yüzden bir değerlendirme yapmam doğru olmaz. Ama Borçelik’te ortaklığımıza yönelik herhangi bir değişiklik beklemiyoruz.

2006’da hedefimiz 8 bin araç satmak

Üretim ve ihracat rekorlarının kırıldığı otomotivde nasıl bir yıl yaşadınız?


- Lüks otomotiv segmentinde önemli bir sorun olmadı. Biz pazar payımızı büyüttük. 2005’de 2004’e göre yüzde 6 daha çok araç sattık. 5 bin 600 BMW, 1750 Range Rover sattık. İyi bir yıl geçti. BMW’nin yeni serisi bu artışta etkili oldu. 2006’da da en az bir 8 bin araç satmayı hedefliyoruz.

İş makineleri pazarı üç yılda 6’ya katlandı

İnşaattaki hareketlenme iş makineleri sektörünü de canlandırdı.


- Bizi en çok sevindiren Caterpillar işimiz oldu. İş makinelerinde çok büyük bir canlanma var. 2000 yılında Türkiye’de 3 bin 500 adetlik bir iş makinesi pazarı vardı. Krizde 2001’de 700’e indi. 2002’de bin oldu. 2003-2004-2005 arasında pazar 6 bine çıktı. 2006 tüm sektör için beklentimiz 8 bin adet. Bizim bu sektördeki pazar payımız yüzde 20. 2005’te bu alanda iş hacmimiz 400 milyon Euro’yu geçti. Kazakistan ciromuz ise 90 milyon Euro oldu. İş makinelerinde 2006’dan da çok umutluyuz

AGAH UĞUR

Borusan Holding Genel Müdürü Agah Uğur, 1957 İstanbul doğumlu. İngiliz Erkek Lisesi ve İngiltere’deki Birmingham Üniversitesi Üretim Mühendisliği mezunu. Uluslararası denetim ve danışmanlık firması Touche Ross’un Birmingham, Londra ve Jersey ofislerinde beş yıl çalıştıktan sonra, İngiltere’de ’Institute of Chartered Accountants’ sınavlarını geçti. Türkiye’ye dönüşünde Arthur Andersen’de iki yıl çalıştı, 1987-1989 arasında Emlak Bankası Mali İşler Grup Müdürlüğü yaptı. 1989’da Borusan Holding’de genel müdür yardımcısı olarak göreve başladı. 1995’den bu yana Borusan Holding Genel Müdürü.
Yazarın Tüm Yazıları