Artık ’marka’yım dedim, 20 yıl sonra kendi fabrikamı kurdum

YALÇIN Ayaydın, 1986 yılında kurduğu İpekyol’u Türkiye’de marka yaptığına inandıktan sonra, dünya markası olma yolunda adımlar atmaya başladı. Bugüne kadar ürünlerini fason ürettiren Yalçın Ayaydın, hazirandan itibaren Edirne’de 10 milyon Euro yatırımla kurduğu kendi tesislerinde üretime başlayacak.

MARDİNLİ Yalçın Ayaydın, 1986 yılında kurduğu İpekyol’u Türkiye’de marka yaptığına inandıktan sonra, dünya markası olma yolunda ciddi adımlar atmaya başladı. Bugüne kadar ürünlerini fason ürettiren Yalçın Ayaydın, Haziran ayından itibaren Edirne’de 10 milyon Euro yatırımla kurduğu kendi tesislerinde üretim yapacak. İpekyol’un Edirne’deki üç konfeksiyon fabrikasından biri olacağını söyleyen Ayaydın, "Edirne hem Avrupa’ya hem İstanbul’a çok yakın. Ayrıca Edirne’de eğitim düzeyi çok yüksek ve tekstili bilen insanlar var" dedi. 2006’da 50 milyon Euro ciro hedefleyen İpekyol’un, yurtiçi ve dışında toplam 50 mağazası bulunuyor. Bugüne kadar yurtdışında franchise ile mağaza açan Ayaydın, Yunanistan’da faaliyete geçirdiği İpekyol Hellas’ın ardından Fransa ve İngiltere’de de kendi şirketini kuracak. İpekyol’u dünya markası yapmak için Paris ve Londra’da da mağaza zinciri kuracağını söyleyen Yalçın Ayaydın, Atina’daki 4 mağazanın ardından, 2007 yılı sonunda Avrupa’da en az 10 mağazaya ulaşmak istediklerini belirtti. Geçmişte tekstilde üretim yapanların argeye yatırım yapmanın acısını çektiğini söyleyen Yalçın Ayaydın ile tekstil ve konfeksiyon sektörünü, İpekyol’un 20 yılını ve geleceğe dönük hedeflerini, planlarını konuştuk.

Tekstilde yaşanan olumsuzluklar sizi nasıl etkiliyor?

- Benim şirketimi etkileyemez. 50 mağazam var. 50 musluk her gün açık. Bunun parası hergün merkeze akıyor. Herkesin bu tür sisteme geçmesi lazım. Ne kadar çok musluk, o kadar çok merkeze para akması demektir. Musluklarınız çoksa ve suyunuz devamlı akıyorsa sizin hiçbir zaman komşunuzun suyuna ihtiyacınız olmaz. Geçmişte üretim yapanların çoğu ar-ge’ye yatırım yapmadı. Nasılsa yurtdışından sipariş, kalıp, model geliyor deyip kesip-dikip gönderdi. O deniz birgün bitecekti. Şimdi Türkiye bunun açısını çekiyor.

Bazı tekstilciler gibi üretimi yurtdışına taşımayı düşünüyor musunuz?

- 20 yıldır yüzde 100 fason üretim yaptırdık. Ama artık kendi tesislerimizde üretime başlıyoruz. Edirne’de 50 dönüm arazi üzerine 17 bin metrekare fabrika kurdum. Haziran’da üretime geçeceğiz.

Fabrika için neden Edirne’yi seçtiniz?

-
Edirne Türkiye’nin en eski tekstil şehri. Ayrıca eğitim seviyesi çok yüksek ve tekstil bilgisi olan insanlar var. Edirne’deki üçüncü konfeksiyon fabrikası olacağız. Türkiye’deki birçok şirket teşvik için 49 ile kaçarken ben Edirne’ye gittim. Teşviğim yok. Bir modelden bir milyon adet üretmiyorum. Moda yaratıyorum, belli adetler içinde dönüyorum. Üretimde her an değişiklik yapabilmeliyim. Arabama bindiğimde bir saatte fabrikada olmalıyım.

Yeni fabrikanız kaça mal oldu?

- 10 milyon Euro yatırım yaptım.

20 yıl sonra niye kendi tesisinizi kurma ihtiyacı hissettiniz?

- Türkiye’deki hiçbir kadın üreticisinin kendi üretimi yoktur, hepsi fason üretiyor. 200 fason üreticim vardı. Bugün 50 tane kaldı. Hepsi kapattı, iflas etti. Bu 50’nin daha ne kadar yaşayacağını kim bilebilir, o zaman ben kime mal ürettireceğim? Zaten çoğu standart mal da üretemiyor, makineleri eski. Avrupa’ya çıkacağım diyorum, fason işçilikle Avrupa’ya çıkamam. Artık kendi tesislerimizde dünya standartlarında mal üreteceğiz.

Edirne’deki fabrikada kaç kişi çalışacak?

- 250 kişiyle başlıyoruz. İki yılın sonunda Edirne’de bin kişi çalışacak. Yıllık üretim 1.5 milyon adetin altına düşmez.

2007 sonunda Avrupa’da 10 mağazamız olacak

Yurtdışında yeni mağazalar açmaya devam edecek misiniz?

- Kazakistan, Azerbaycan, Letonya, Romanya, Abu Dabi ve Atina’da mağazalarımız var. Yunanistan’da İpekyol Hellas adıyla kendi şirketimizi kurduk. İlk mağazamızı 2006 başında açtık. Şu anda Atina’da 4 mağazamız var. 2006 sonuna kadar Yunanistan’da 7-8 mağazamız olmasını planlıyoruz. Yunanistan’ın diğer şehirlerine de gideceğiz. Sonra Fransa’ya ve İngiltere’ye zıplayacağız. Hedefim 2007 sonunda Avrupa’da 10 mağaza. Ardından İspanya, Almanya ve İtalya’yı istiyoruz.

Londra ve Paris’te de mağaza zinciri mi olacak?

- 2006 sonu ve 2007’de Londra ve Paris’te mutlaka en az bir mağazamız olacak. Ama zincir olmayı düşünüyoruz. Çünkü bir ülkeye girdiğinizde tek bir mağazayla kalırsanız bu yüzde 100 zarar demektir. Kısa sürede mağaza sayınızı artırırsanız gider ortalamanızı düşürürsünüz.

’İpekyol’ adını Mardin’den aldım

Tekstile ilginiz ne zaman başladı, İpekyol nasıl doğdu?

- 1979’dan beri tekstil sektörünün içindeyim. 1986’ya kadar profesyonel iş hayatım oldu. 1986’da üniversiteden mezun olduktan sonra kendi şirketimi kurdum. İpekyol ismini de Mardin’den aldım. Dünyanın en eski ticaret yolu oradan geçtiği için şirketime bu ismi verdim. Kardeşlerim de okullarını bitirdikçe aramıza katıldı. Bugün artık aile şirketiyiz.

Erkek giyimine girecek misiniz?

- Herkes bildiği işi yapmalı diyorum. Bilmediğim bir işe girmek istemiyorum. Kadın giyimini öğrenmiştim, burada yoğunlaşarak devam ettim.

İstanbul’da sattığımı Diyarbakır’da da satıyorum

Yurt içinde yeni mağazalar açacak mısınız?

- Türkiye’de 47 mağazamız var. Yıl sonuna kadar en az 5 yeni mağaza açacağız. En kısa zamanda Van, Erzurum ve Kocaeli’nde de mağazamız olacak. Bütün mağazalarımız çok iyi gidiyor. İstanbul’da ne satıyorsam, Diyarbakır’da da aynısını satıyorum.

Mackha’da ağır ağır ilerleyeceğiz

Mackha markanız nasıl gidiyor?

- Mackha, Dice Kayek’in sahibi Ece ile sohbetlerimizde ortaya çıktı. Henüz bir yıllık olmasına rağmen Ankara, İstanbul ve Yunanistan’da Atina’da toplam 5 mağazası var. En kısa zamanda Paris’te de şubeleri açılacak. Mackha’daki hedefimiz çok büyük adetler değil. Her şehirde maksimum bir, iki mağaza açarak ilerleyeceğiz.

İpekyol Twist için de yakında mağaza açacak mısınız?

- Twist, zaten İpekyol’un içinde, ama daha genç bir koleksiyon. İleride rüşdünü ispat edince içimizden koparak mağazalaşabilir.

Çin’i tehdit görmüyorum yüzde 40 büyüyeceğim

Çin’i tehdit olarak görüyor musunuz?

- Çin üretici için büyük bir tehdit, ama markalar için hiçbir zaman tehdit olamaz. Önümüzdeki 5 yıl içinde İpekyolu ve Mackha’nın Uzakdoğu da çok mağazasını göreceksiniz.

2005’i nasıl geçirdiniz, 2006 nasıl geçiyor?

- 2005’i yüzde 35 büyüyerek tamamladık. 2006 hedefimiz de yüzde 40 büyümek. Bu yılın sonundaki ciro hedefimiz ise minimum 50 milyon Euro.

YALÇIN AYAYDIN

İpekyol Giyim Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, 1960 Mardin doğumlu. Liseyi Mardin’de bitirdikten sonra 1983 yılında Marmara İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nden mezun oldu. Bir süre profesyonel olarak çalıştıktan sonra, 1986’da İpekyol’u kurdu. Ayaydın, aynı zamanda İTKİB Yönetim Kurulu Üyesi ve Birleşmiş Markalar Derneği Disiplin Kurulu Üyesi.
Yazarın Tüm Yazıları