ABD’de lüks marka olacağız sonra dünyaya yayılacağız
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
FERHAN Geylan, kardeşi Muharrem Geylan ile ortak Bursa’da kurduğu mücevher firması Gilan’ı dünyaca ünlü 7-8 dev mücevher markası arasına sokarak Türkiye’den bir ’dünya markası’ doğurmayı hedefliyor.
Bu yolda planlı olarak ilerleyen Gilan, geçtiğimiz eylül ayında New York’ta Fifth Aveneu yani ünlü 5. Cadde’de açtığı lüks mağazanın ardından Los Angeles’ta mağazası olmasını planlıyor. Sonra da Miami, Dallas ve Şikago mağazaları peş peşe gelecek.
AMERİKA’ya 11 Eylül saldırısının hemen ertesinde birkaç gün sonra giden Gilan Yönetim Kurulu Başkanı Ferhan Geylan, "Ben bu yola baş koydum. Gilan’ı ABD’den dünyaya açıp lüks mücevherde dünya markası yapacağım" diyerek çok zor bir dönemde ABD’ye uçmuş ve çalışmalara başlamış. Dünyadaki mücevher markalarının geçen yüzyılda doğduğunu hatırlatan Ferhan Geylan, "Bu yüzyıl da en az 7-8 lüks mücevher markası çıkartacak ve biri de Türk markası olacak" diyor.
SAAT VE PARFÜM DE GELECEK: Geylan, Amerika’daki beşinci yılında 50 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Geylan, Gilan markasını istedikleri noktaya konumlandırmayı başardıktan sonra da diğer dev lüks mücevher markaları gibi önce saat, ardından parfüm gibi ürünlere yöneleceklerini belirtiyor. Halen Türk Amerikan Sanayi ve Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyeliği görevini de yürüten Ferhan Geylan ile Gilan’ı ve dünya mücevher sektöründeki eğilimleri konuştuk.
Yurt dışında lüks mağaza açmak için neden ABD’yi seçtiniz?
- Bir markanın Amerika’dan dünyaya açılması gerçekten markanın geleceği açısından çok önemli. Aynı zamanda da çok zor tabii. Biz biraz zor yolunu seçtik. Amerika dünyanın en zor pazarı. Rekabet açısından da bir markanın Amerika’dan dünyaya açılması rekabetçi çalışmayı öğrenmesi açısından çok önemli. Amerika aynı zamanda dünyanın en büyük mücevher kullanıcısı. Dünya mücevher pazarının yüzde 40’ını barındırıyor. Belki gelecek 20 yılda-30 yılda bu pazarın yeniden dilimlenmesiyle oran Asya tarafına kayacaktır, ama şu anda Amerika çok önemli.
ABD pazarının zorlukları var mı?
- Çok önemli ve çok büyük bir pazar ama buna karşılık çok da zor bir ülke. Çok dağınık bir pazar. Çok büyük bir coğrafya. Müşteriye ulaşmak gerçekten çok zor. Müşterinin Amerika’ya gelen yeni markaları algılaması çok uzun zaman alıyor.
Bir markanın ABD’de algılanma süresi nedir?
- Sektörde yapılan araştırmalar göre bu rakam üç yıl olarak söyleniyor. Yani bir Amerikalı müşterinin pazara yeni giren markayı algılama süresi en az üç yıl. Türkiye’de ise marka algılaması konusunda bizler çok hızlıyız.
Gilan’ı dünya markası olarak ABD’den dünyaya açma çalışmaları ne zaman başladı?
- 5 yıldır Amerika’dayım. Beş yıldır Amerika’daki alt yapı çalışmalarını sürdürdük. Geçten eylül ayında da New York 5. Cadde’de ilk Türk lüks mücevher mağazasını açtık. Çok ciddi bir iş planıyla ilerliyoruz. Mağaza açmadan önce butik olarak randevulu satış yaptık. Müşterileri tanıdık, yaşam tarzlarını, ne istediklerini, ne beklediklerini algıladık.
5. Cadde’deki mağazaya ne kadar yatırım yaptınız?
-7-8 milyon dolarlık bir yatırım oldu bu mağaza. Böyle bir caddede lüks bir mücevher mağazası açmak, neredeyse orta boy bir atölye açmak kadar yatırım istiyor.
Los Angeles, Miami, Dallas ve Şikago’da da mağaza açacağız
New York’ta başka mağaza açacak mısınız?
- Üç yılda Amerikan pazarına markamızı algılatmak istiyoruz. Beşinci yıldan itibaren de Amerika’da büyüme süreci başlar. Hedeflediğimiz çok önemli stratejik noktalar var.
Bu stratejik noktalar nereler?
- New York’tan sonra ilk hedefimiz Los Angeles. Daha uç ve tasarımla çok özdeşleşmiş bir müşteri grubu var. Ardından Miami, Dallas ve Şikago gelecek. Buralarda lüks Gilan mağazaları açarak önümüzdeki 10 yılda 5 mağazaya kavuşmak istiyoruz. Amerika pazarına yeni girmiş bir marka kendini güçlendirmeden çok kısa sürede diğer şehirlere de yayılırsa bu tehlikeli olur.
Artık ünlüler de Türk markalı mücevherleri tercih ediyor
Hedef kitleniz kimlerden oluşuyor?
- Kendi yaşam stilini, düzgün ve farklı bir şekilde ifade etmek isteyen müşteri bizim tam hedef kitlemiz. Tasarım odaklı, kendi yaşam stiliyle tasarımı buluşturabilenler bizim hedefimiz.
Son dönemlerde dünya ünlü kişiler de sizin mücevherlerinizi kullanmaya başladı.
- Selma Hayek, Penolope Cruse gibi birçok ünlü bizim markalarımızı kullanıyor. Selma Hayek mücevherlerini kendi seçerken, diğer yıldızlar stilistleri aracılığıyla takılarını alıyor. Gilan artık hem yıldızlar, hem de büyük şehirlerin yüksek sosyetesi tarafından bilinir hale geliyor.
ABD’de 5. yılda 50 milyon dolar ciroya ulaşırız
ABD’de üretimi düşünüyor musunuz?
- Şu anda ABD’de kısmen çok küçük çaplı üretim yapıyoruz. Ama çok önemli değil. Üretimimizin yüzde 98’i Türkiye’de.
ABD’deki ciro hedefiniz nedir?
- Amerika’da ilk üç yıldan sonra 5’inci yılda 50 milyon dolarlık bir satış potansiyeli olan bir marka doğurmayı hedefliyoruz. İlk üç yıl, her yıl için yüzde 25-30 büyüme getirecektir Gilan’a.
Ama üç yıldan sonra bu büyüme daha hızlı olacaktır.
Farklılaştık, yeni bir alan açtık, başarıyı yakaladık
Dev rakiplerinize karşı nasıl bir strateji izliyorsunuz?
- Rakiplerimiz genellikle 100 yıllık markalar. Cartier, Tiffany, Bulgari geçtiğimiz yüzyılın çıkarttığı markalar. Bu markalar geçmişi yaşıyor. Biz müşterinin isteklerine ve beklentilerine yoğunlaşıyoruz. Çok farklı bir kategori yarattık. Sadece Amerika mücevher dünyasına değil, dünya mücevher dünyasına bir soluk getirdik. Mücevher dünyası çok tutucu. Klasik tarzını hiçbir zaman yırtamamıştır. Yüzyıllık lüks markalar DNA’larını bozmak istemiyor. Ama pazarda inanılmaz bir boşluk olmaya başladı. İnsanlar artık yeni ve kendi stilini ifade eden markaları arıyor. Herkesin kolay ulaşamayacağı ve alamayacağı markalara yöneliyor.
Gilan, lüks endüstride bir Türk markası olarak kalmalı
Lüks mücevher markası olarak istediğiniz yere getirdiğinizde Gilan’ı satmayı düşünür müsünüz?
- Gilan, lüks endüstride bir Türk markası olarak mutlaka kalmalı diye düşünüyorum. Bu Türkiye’nin çıkarına. Lüks endüstri gibi yüzyılda çok az markanın çıktığı bir işi başarması halinde Gilan bizim değil, Türkiye’nin markası olarak kalmalı. Bu yüzyıl da mücevher dünyası 6-7 yeni marka çıkaracak. Bunlardan biri de bir Türk markası olacak.
Dünyanın ünlü lüks mücevher markaları bizi merakla izliyor
Gilan için hedeflediğiniz nokta neresi? Dünyaca ünlü dev mücevher markalarıyla aynı kulvarda olduğunuza inanıyor musunuz?
- Hangi açıdan baktığınıza bağlı. Bilinirlik açısından daha çok yol almamız gerekiyor. Ama markamızın altyapısına baktığınız zaman, onlarla aynı kulvarda yarışabilecek kapasitede bir firma olduğumuzu ispat ettik. O firmalar tarafından da çok ciddi ve merakla izlenir hale geldik. Bu firmaların sayısı zaten 7-8’i geçmez. Bu pazara girmek kadar, kalabilmek de çok zor.
ABD’den sonra Avrupa ve Rusya’ya açılacağız
Amerika dışında hedeflediğiniz başka ülkeler var mı?
- İkinci açılımımız Avrupa, Rusya Ortadoğu olacak yakın bir gelecekte. Sonra da Asya önemli bir pazar olacak. Planlarımız buna yönelik. Amerika’da markayı inşa etme sürecimiz çok önemli. İlk üç yıldan sonra diğer ülkelere de açılma sürecimiz başlar.
Mücevherin ardından Gilan markalı başka ürünler de gelecek mi?
- Mücevherden sonra gireceğimiz önemli bir alan da saat olacak. Ama bunun için daha vakit var. Öncelikle marka bilinirliğimizi artırmamız lazım. Daha sonra parfüm gibi mücevher endüstrisinin stratejik ürün gruplarında da Gilan’ı görebilirsiniz.
FERHAN GEYLAN
Gilan Yönetim Kurulu Başkanı Ferhan Geylan, 1958 Bursa doğumlu. 1981’de Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Bölümü’nden mezun olduktan sonra kardeşi Muharrem Geylan ile birlikte Bursa’da mücevher firması kurdu. 1986’da şirket merkezini İstanbul’a taşıdı. 1994 yılında Türkiye’nin ilk mücevher markaları arasında yer alan Gilan’ı kurdu. Gilan’ın kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları kapsamında 2000 yılında Topkapı Sarayı Hazine Dairesi’nin rönevasyon projesini yöneten Ferhan Geylan, bu çalışması ile T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın özel başarı ödülünü aldı. 2005’de Türk-Amerikan Sanayi ve Ticaret Odası tarafından "Amerika’daki en başarılı Türk girişimci" ödülüne layık görüldü. Türk Amerikan Sanayi ve Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi.