Yükseköğretimi pandemi vurdu

Yaklaşık 2 yıldır devam eden pandemi koşulları hayatın tüm alanlarında olduğu gibi eğitimde de etkili oldu. Yükseköğretimin en önemli unsuru uluslararası etkileşim ise ne yazık ki hâlâ tam anlamıyla uygulanamıyor. Öğrenci ve öğretim üyesi değişimi yapılamıyor.

Haberin Devamı

Eğitim kurumları pandemiye rağmen öğrencilerini eğitim öğretim hayatının içinde tutmaya çalışsa da bu dönem her yaş grubu için farklı zorluklar barındırıyor. Yükseköğretim çağındaki öğrencilere baktığımızda pandeminin neden olduğu eğitim öğretimden yararlanma mahrumiyetinin ilk ve ortaöğretime kıyasla daha fazla olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü ilk ve ortaöğretim kurumları zaman zaman açılıp kapandı ama bu süre boyunca üniversitelerin tamamı kampüslerinin kapısını tamamen kapatmak zorunda kaldı. Bu da başta üniversitelerdeki uluslararası hareketlilik olmak üzere yükseköğretimde birçok alanı olumsuz etkiledi. Şu anda üniversitelerin büyük bölümü pandemi sürecini yüz yüzenin yanı sıra uzaktan eğitimle, yani hibrit yöntemlerle devam ettiriyor. Yükseköğretimin en önemli unsuru uluslararası etkileşim ise ne yazık ki hâlâ tam anlamıyla uygulanamıyor. Öğrenci ve öğretim üyesi değişimi yapılamıyor.

Haberin Devamı

YÖK RAPOR HAZIRLADI

İşte bu koşullar ışığında Yükseköğretim Kurulu (YÖK) önceki gün 193 üniversiteye ait izleme ve değerlendirme raporunu açıkladı. Üniversitelere ait 2018, 2019 ve 2020 yılı raporları karşılaştırıldığında 2020 yılında bazı verilerde COVID-19 salgının etkisiyle kaçınılmaz düşüşler göze çarpsa da genel olarak yükseliş görülüyor.

Yükseköğretimi pandemi vurdu

4 temel alandaki 43 göstergede üniversitelerin değerlendirildiği “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Çalışması” üniversitelerin yürüttüğü faaliyetleri ele alıyor. Söz konusu çalışma oluşturulurken göstergeler, eğitim ve öğretim, araştırma ve geliştirme, proje ve yayın, uluslararasılaşma ile topluma hizmet ve sosyal sorumluluk temel alan başlıkları altında toplandı.

DOKTORALAR AZALDI

Çalışma, COVID-19 salgınının en fazla uluslararası hareketliliği ve doktora programlarını etkilediğini ortaya koyuyor. Buna göre yabancı uyruklu öğrenci sayısı 126 bin 681’den 184 bin 046’ya ulaşırken Türkiye’ye gelen doktoralı öğretim elemanlarıyla doktora programlarından mezun olanların sayılarında düşüşler yaşandı. İstihdam edilen yabancı uyruklu doktoralı öğretim elemanı sayısı 2018’de bin 219 iken 2019’da 2 bin 85’e yükselmişti. Bu rakam pandeminin başladığı yıl olan 2020’de yükselmediği gibi küçük bir düşüşle 2 bin 29 olarak gerçekleşti. Uluslararası değişim programları kapsamında gelen öğretim elemanı sayısı 2018’de bin 368 ve 2019’da bin 585 iken 2020’de 338, gelen öğrenci sayısı 2018’de 5 bin 609, 2019’da 6 bin 753 ve 2020’de 5 bin 098 oldu. Doktora programlarından mezun olan öğrenci sayısı ise 2018’de 7 bin 250 iken 2019’da 8 bin 275’e yükselmişti. Bu rakam da 2020 yılında 7 bin 525’e geriledi.

Haberin Devamı

KİTAP SAYISI ARTTI

* Lisans programı 420’den 689’a yükseldi.

* Öğrenci başına düşen basılı kitap sayısı 6.9’dan 8.2’ye çıktı.

* Düzenlenen sempozyum, sergi, kongre 3 bin 930’dan 2 bin 84’e düştü.

* Dünya sıralamasına giren üniversite sayısı 24’ten 34’e çıktı.

* Öğretim elemanı başına düşen ulusal hakemli dergilerdeki yayın sayısı 0.05’ten 0.20’ye çıktı.

* En yüksek yüzde 10’luk dilimde atıf alan yayın sayısı 16 bin 256’dan 25 bin 620’ye yükseldi.

* TÜBİTAK ulasal ve uluslararası araştırma bursu sayısı 5 bin 357 iken 8 bin 087 oldu.

* Yabancı uyruklu öğrenci sayısı düzenli biçimde artarak 126 binden 184 bin 046’ya çıktı.

* Engelsiz üniversite ödülü sayısı 63’ten 418’e yükseldi.

Haberin Devamı

* Sıfır atık yeşil kampüs ve çevrecilik alanlarında alınan ödül sayısı 26’dan 102’ye ve yeşil, çevreci üniversite endekslerinde yer alan ünverite sayısı 29 iken 55’e çıktı.

* Uluslararası değişim programları kapsamında hareketliliğe katılan öğretim elemanı sayısı 2018’de 2 bin 512, 2019’da 2 bin 227 iken 2020’de 568, öğrenci sayısı ise sırasıyla 20 bin 917, 19 bin 556 ve 13 bin 681 oldu.

 

Yazarın Tüm Yazıları