Paylaş
İlköğretim ve lise son sınıfta olup, sınavlara hazırlandıkları için okula devam etmeyen, aldıkları raporlarla bu zamanlarını dershanede geçiren öğrencileri tespit etmek için Bakanlık müfettişleri il ve ilçe müfettişleri ile işbirliği yaparak okulları denetliyor.20 Mayıs'a kadar denetimler tamamlanacak. Raporlar hazırlanıp önce İl Milli Eğitim Müdürlüklerine, daha sonra da Bakanlığa gönderilecek.
Dershaneler habersiz gittikleri okullarda sadece son sınıf katlarında bulunacalar. Devamsızlık durumlarını inceleyip, rapor alan öğrencileri belirleyerecekler. Dershanelerde kaçak olarak çalıştırılan öğretmenleri araştıracak müfettişler, bütün illere dağılmış durumda.
Bu uygulama son sınıfları boşalan ve rapor kabul eden kaç okulu etkileyecek bilinmez ama, geçmişte Bakanlığın teşvik ettiği ve kendi elleriyle boşalttığı sistem, bundan sonra nasıl bir yol izleyecek, bakalım görelim.
***
Birinci sınıf kayıtlarının birçoğu doldu
İlköğretime çocuğunu verecek aileler yaz tatili yapamayacak. Nedeni basit. Bu yıl çıkan 4+4+4 yasası. Hiç hesapta yokken, aileler bir yıl sonrası için planlamalarını yaparken 2-3 ay içinde her şey değişti. Anaokuluna verilecek çocuklar, ilkokul kapısına gönderildi. Bu durumda da ilkokul birinci sınıflarda yığılma oldu. Devlet okullarına kayıtlar önümüzdeki aylarda yapılacağı için şimdilik bu kaos belli değil. Ama özel okullar kayıtlarını Mart, Nisan, Mayıs aylarında yaptığı için durum ortada. Birçok okul normalin üzerinde birinci sınıf açtı, ama hala taleplere olumlu yanıt veremiyor.
Anaokullarının da durumu farklı değil. Her ne kadar Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, "Kayıt yaptırmayana soruşturma açarız" dese de olacaklar belli.
Velilerin birçoğu 66 ayı doldursa da buna hazır olmadığı için veya okul bulamadığı için bir yıl sonrasına kayıt yapacak. Ya da Bakanlık bu durumu bir yönerge ile 66-72 ay arasını "Henüz çocuk hazır değilse başlamayabilir" diye esnetecek. Başka çaresi yok.
***
Eğitim fakültelerinin durumu ve öğretmenlik
Yeni üniversiteler açılıyor. Bunlar arasında en cazip programlar da öğretmen yetiştirenler. Çünkü, bu bölümlerin doldurulması "çantada keklik" misali çok çabuk oluyor. Fen Edebiyat Fakülteleri de bunu görüp, öğrenci çekmek için "pedagojik formasyon"la öğretmen yetiştirmeye soyundu. Olan da zaten bundan sonra oldu.
Artık öğretmenlik iş garantisi olan mesleklikten çıktı. Bakınız sokakta olan "atanamayan öğretmenlere."
Öğretmenlerin en büyük işvereni Milli Eğitim Bakanlığı YÖK'e başvurarak bu programların kapanmasını, kontenjanların azaltılmasını, kısacası bu fabrikasyonun durmasını istedi.
YÖK ise geçen haftaki toplantılarda, günümüzün rekabet dönemi olduğunu bu nedenle herkese öğretmenliğin açık olması gerektiği vurgusunu yaptı. Bakanlığa da KPSS olmasa da özel hekimlere ya da hakimlere yapıldığı gibi özel ihtisas sınavı açılması önerisinde bulundu.
17 bin eğitim kontenjanı azaldı
YÖK'ün böyle davranmasındaki neden dünyanın gittiği trend. Dünya üniversiteleri artık tek meslek için adam yetiştirmek yerine, birkaç mesleğe yönelik kariyer planlaması yapıyor.
Bu konuda önümüzdeki günlerde YÖK'te eğitim fakülteleri ve öğretmenliği ele alan bir komisyon kurulacak. Ama bunun öncesinde Bakanlığın da isteği ile ilk adım atıldı. Eğitim Fakülteleri'nde ikinci öğretimde bulunan 15 bin, uzaktan eğitimde olan 2 bin kontenjan azaltıldı. Bu durumda en çok zarar da Anadolu'daki üniversitelere oldu. Çünkü, bu üniversiteler öğretim üyesi çekmek için ikinci öğretimden faydalanıyorlardı. Normal maaşlarının iki katı ücret almak için de öğretim üyeleri buralara gidebiliyorlardı. Şimdi cazibe ortadan kalkacak. Belki büyük kısmı buralara gitmekten vazgeçecek ve kendiliğinden bu fakülteler kapanma noktasına gelecek.
Eğitim Fakülteleri'nde tabloya bir de 4+4+4 cephesinden bakmakta yarar var. Çünkü, fakültelerde buna göre yapılanma yok. Ne konan yeni Din Dersi, ne de konulacak diğer seçmeli dersler için yeterli öğretmen yok. Ayrıca İngilizce, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Okul Öncesi Öğretmenlik bölümlerinde hala büyük açık var.
YÖK'ün önümüzdeki günlerde işi zor. Bir taraftan fazlalıkları en aza indirecek formüller arayacak, diğer taraftan ihtiyaç olan bölümler için öğretmen yetiştirecek kurumlara onay verecek.
Paylaş