Paylaş
Adı "Okul Ruh Sağlığı" olunca kayıtsız kalamadım. İlginç konular konuşuldu, çözüm önerileri getirildi. Dünyadan birçok uzman konuşmacı olarak yer alıyordu. Psikolojik Rehabilitasyon ve Eğitim Programları Derneği sempozyumu düzenliyordu. Ama Harvard Medical Scool, Children’s Hospital Boston gibi önemli kuruluşlar da destek veriyordu. Kuşkusuz en çok ilgimi çeken konu başlığı da "akran zorbalığı" oldu.
Yale Üniversitesi’nden Dr. Young-Shin Kim, uzunca bir konuşma yaptı. Çarpıcı cümleler vardı. İşte onlardan bazıları:
* Zorbalık ciddi psikiyatrik davranış ve sosyal sorunlara neden oluyor.
* İntihar eğilimini arttırıyor, etmese bile sık sık düşünüyor
* Çocukların üçte biri zorbalıktan etkileniyor
* Mağdur olan kız çocuklarında intihar oranı daha fazla
* Çocuklukta zorbalıktan mağdur olan, akranlarıyla iletişime giremiyor, yetişkinlikte zorba oluyor
* Daha çok güvensiz, kaygılı, kekeme, dikkat bozukluğu olan, sessiz çocuklar mağdur oluyor
* Aktif, sinirli, empati kuramayan, güçlü ama ailede şiddet ve taciz görenler zorba oluyor
***
Bedensel engelli eğitiminin önünde çok engel var
Bedensel engelli İlayda Karaçanta’nın hiç okul yüzü göremesine yönelik tepkiler sürüyor. Okulların fiziksel engellilere göre yapılanmaması nedeniyle İlayda gibi onlarca çocuk dört duvar arasında kalıyor. Ona yardım etmek, tekerlekli sandalye almak, okul masraflarını üstlenmek isteyenlerin sayısı hergeçen gün artıyor.
İstanbul Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, bir ekip oluşturdu, İlayda’nın eğitimi için şimdilik bir çare arayışında. İlk isteği eve öğretmen göndermekti, ama bu proje yürürlükte kaldırılmış. Çözüm bulunur bulunmaz sizlerle paylaşacağım.
Bu yazının ardından engelliler ve onların eğitimiyle uğraşan öğretmenlerle anne babalardan sorunlara yönelik birçok mektup geldi. Yerimiz bu sayfalara yetmez. Bu nedenle engellilerle ilgili her türlü yorumu www.hurriyetegitim.com’da tartışmaya açıyorum. Yorumlarınızı, sorularınızı bekliyorum. Bu portalda engellilerin aileler ve aileleri, öğretmenlerin sorularına yer verip, uzmanlardan destek alacağız.
İlayda okula gidememekten yakınıyordu, okula gidenlere öğretmenlik yapan bir öğretmenlerin de sorunları var. Zaten zor olan mesleği daha güç koşullarda yaptığını belirten bir engelli öğretmeninin söylediklerine kulak vermekte yarar var:
///BİR ÖĞRETMENDEN
Başka bir dünyadan
Şüphesiz en büyük ve uzun süreli sıkıntıyı bu çocukların anne babaları yaşıyor. Nasıl bir durumla karşı karşıya kaldığını bilmeyen anne baba düşe kalka yolunu bulmaya çalışıyor. Ateş düştüğü yeri yakar misali yaşıyorlar kendi gerçekliklerini. Kabul etmek çok zor oluyor başlarda gerekli psikolojik, sosyal desteği alamayan aileler hem engelli bir çocuğa sahip olmanın acısını, hem de çaresizliği ve yalnızlığı bir arada yaşıyorlar.
Oysa doğduğu günden itibaren aileye ve çocuğa yapılacak çeşitli yardımlar doğru yönlendirmeler omuzlarındaki yükü biraz daha hafifletecektir.
Erken eğitim çocuğun hayatını değiştiriyor
Nasıl ki erken teşhis hayat kurtarıyorsa engelli çocuklar için de erken eğitim aynı anlamı ifade etmektedir. Ne yazık ki ülkemizde bu çocuklar altı yaşına gelene kadar ciddi ve kapsamlı bir eğitim alamıyorlar. Sadece özel rehabilitasyon merkezlerinde haftada 2 saat gibi çok yetersiz bir zaman diliminde bireysel eğitim alıyorlar. Oysa ki özel eğitime gereksinimi olan 3-6 yaş grubu için devlet tarafından açılacak özel eğitim okulları bu sıkıntıyı büyük ölçüde giderir.
Öğretmenlerin imkanları kısıtlı
Rehberlik ve Araştırma merkezlerinin iş yükünün fazla olması nedeniyle çocuk değerlendirilirken her çocuğa ayrılan zaman yetersiz oluyor. Bu da her zaman doğru değerlendirme ve yönlendirme yapılmaını önlüyor. Çocuğun eğitim alabilmesi için gerekli olan sağlık raporunu iki yılda bir yenilenmek zorunda olması aileyi ve çocuğu yıpratıyor. Mevcut okullar yetersiz, fiziki açıdan uygun değil. Materyaller eksik, öğretmen sayısı az.
Bu çocuklarla çalışmak sevgi ister, bu çocuklarla çalışmak sabır, kocaman bir yürek ister. O nedenle bu eğitimcilere de gerekli ayrıcalığı vermek gerekir. Mesleki yıpranma payı düşünülerek gerekli düzenlemeler yapılmalı. Bu iş özendirilmeli, cazip hale getirilmel ki tıkanmasın öğretmen.
Paylaş