Paylaş
TRAFİK sigortasında, sular durulmuyor’ desek, yeridir. Primlerin makul seviyeye düşmediği gerekçesiyle trafik sigortasına devlet müdahale ederek, 12 Nisan’da tavan fiyat uygulamasına geçildi. Hem sürücülerin hasar geçmişine hem de tüm araç gruplarına göre sigortacıların alacağı en yüksek trafik fiyatını devlet belirledi. Böylece primler yüzde 40’a yakın düşürüldü. Tam, ‘ortalık duruldu, sorun çözüldü’ derken, tavan fiyat uygulamasının üzerinden daha 3 ay bile geçmemişken şimdi de trafik sigortasında havuz modeli başlıyor. Gerekçe; bazı sigorta şirketlerinin, tavan fiyat uygulaması sonrası, zarar endişesiyle hasar riski yüksek ticari araçlar için sigorta yapmaktan kaçınmaları. İşte, Hazine, bu sorunun çözümü için yeni bir adım atarak, trafikte, ‘riskli sigortalılar havuzu’ oluşturdu.
KİMLERİ İLGİLENDİRİYOR?
Peki, havuz modeli nasıl işleyecek ve kime, ne faydası olacak? Yeni düzenleme biraz karışık. En basit haliyle anlatayım. Ama önce, kısa bir bilgi vereyim ki, havuz modelinin nasıl çalışacağı daha iyi anlaşılsın.
Trafik sigortasında, sürücülerin hasar geçmişine göre 7 ayrı kategori (buna basamak da diyebiliriz) bulunuyor ve prim artırım-indirimleri bu basamaklara göre belirleniyor. İlk kez sigorta yaptıracaklar, trafik sigortası sistemine 4. kademeden giriyor. Hasarsız geçen her yıl, bir kademe artıyor ve 7. kademeye kadar çıkılıyor, primler de ona göre azalıyor. Aynı şekilde hasar yapıldığı her yıl için de kademe düşerek, 1. kademeye kadar iniliyor ve fiyat da artıyor. 7. basamak, hasarsız sürücülerin olduğu grup ve trafik sigortasına en düşük primi ödüyorlar. 1-2-3’üncü basamak ise sürekli hasar yapan, sigortacıların da riskli gördüğü grup ve sigortaya da yüksek prim ödüyorlar.
TAVAN FİYATA DEVAM
İşte, bu riskli grup için sigorta havuzu oluşturuluyor. Trafik sigortası satan tüm sigorta şirketleri zorunlu olarak bu havuza katılacak. 1-2-3’üncü basamaktaki, yani hasar frekansı yüksek sürücüler ile tüm araç grupları havuz kapsamına girecek. Ayrıca, 4-5-6-7’inci basamaktaki, yani düşük hasarlı sürücüler ile taksi, minibüs, küçük otobüs, büyük otobüs, kamyon, çekiciler de yine havuz kapsamına alınacak. Bunun dışında 5-6-7’inci basamaktaki otomobiller, kamyonetler, iş makineleri, traktörler, motosikletler ise havuz kapsamına alınmayacak.
Havuz kapsamına alınıp, alınmamak ne demek? Aslında bu konu tüketiciyi pek ilgilendirmiyor. Hani, sigorta şirketleri hasarı yüksek, riskli sürücüleri sigortalamaktan kaçıyorlardı ya; kurulan havuz sayesinde sigortacılar sigorta satacak, sürücüler de rahat rahat sigorta yaptırabilecek. Tabi, yine, Hazine’nin, 12 Nisan’da uygulamaya soktuğu tavan fiyatlar üzerinden. Hasarı az ya da hasarsız sürücüler açısından zaten bir sorun yaşanmadığından, havuz kapsamına alınmalarına da gerek duyulmadı.
HAVUZ NASIL İŞLEYECEK?
Gelelim, havuzun işleyişine. Sigortacılar, sattıkları her trafik poliçesi karşısında aldıkları primden; Sosyal Güvenlik Kurumu payı, acente komisyonu, vergi ve fon kesintilerini düştükten sonra, yüzde 5’ini kendileri için ayırıp, kalanı, kurulacak havuza devredecek. Hasar nasıl ödenecek diye soracak olursanız; işin o tarafı daha karışık ve teknik. Ama çok merak edenler için özet geçeyim. Toplam hasarın yüzde 50’si, trafik sigortası satan şirketler arasında eşit pay edilecek; kalan yüzde 50 de yine şirketlerin trafik sigortasındaki pazar payına göre paylaştırılacak. Tüm bu prim ve hasar işlemlerini havuz yürütecek; kurulacak havuzu da Motorlu Taşıtlar Bürosu yönetecek. Havuz uygulaması ise 12 Nisan’dan itibaren de başlamış sayılacak.
HAVUZ KAPSAMINA KİMLER GİRECEK?
- Hasar oranı yüksek 1-2-3’ncü basamaktaki; otomobil, taksi, minibüs, küçük-büyük otobüs, kamyonet, kamyon, iş makinesi, traktör, römork, tüm motosikletler, tanker, çekici, tarım makinesi havuz kapsamına alınıyor.
- 4-5-6-7’nci (hasarı düşük ya da hasarsız sürücüler) basamaktaki taksi, minibüs, küçük otobüs, büyük otobüs, kamyon ve çekiciler de havuz kapsamına alınacak.
- 4-5-6-7’nci basamaktaki otomobil, kamyonet, iş makinesi, traktör, römork, tüm motosikletler, tanker ve tarım makineleri havuz kapsamı dışında tutulacak.
HAVUZA GİRENİN FİYATI ARTACAK
TAVAN fiyat devam etse de kurulacak havuz için yapılan düzenleme ile özellikle havuz kapsamına alınacak riskli ama hasarsız sürücülerin fiyatları da artacak. Nasıl mı? Anlatayım: Tavan fiyat uygulaması ile trafiğe ilk kez çıkacak sürücüler için (4. basamak) azami prim belirlendi ve hasarsızlık durumuna göre de 5. basamaktaki sürücülere yüzde 15, 6. basamaktaki sürücülere yüzde 30, 7. basamaktaki sürücülere de yüzde 45 indirim uygulandı. Havuz ile bu indirim oranları değişiyor ve havuz kapsamına girenlerin indirimleri; 5. basamak için yüzde 10’a, 6. basamak için yüzde 20’ye, 7. basamak için yüzde 30’a düşürülüyor. Yani hasarsız sürücülerin indirim oranları düşürülüyor.
Peki, bu ne anlama geliyor? Az hasarlı ya da hasarsız olup da havuz kapsamına girecek olan taksi, minibüs, küçük otobüs, büyük otobüs, kamyon ve çekicilere artık yüzde 15-30-45 indirim yerine; yüzde 10-20-30 indirim uygulanacak. Yani, bu gruptaki taksi, minibüs, küçük otobüs, büyük otobüs, kamyon ve çekicilerin fiyatı aratacak.
Buna karşılık havuz kapsamına girmeyen otomobil, kamyonet, iş makinesi, traktör, römork, tüm motosikletler, tanker ve tarım makinelerinde ise bugün olduğu gibi yüzde 15-30-45 indirimler devam edecek.
TRAFİK SİGORTASINDA NELER DEĞİŞTİ?
- Riskli sürücüler için trafik sigortası havuzu oluşturulacak.
- Havuzun adı, Riskli Sigortalılar Havuzu olacak.
- Havuzu Motorlu Taşıtlar Bürosu yönetecek.
- Havuz uygulaması 12 Nisan’dan itibaren geçerli olacak.
- Trafik sigortası satan tüm şirketler havuza zorunlu katılacak.
- 12 Nisan’da uygulamaya konan tavan fiyat uygulaması devam edecek.
- Sigorta şirketleri trafik poliçesini tavan fiyat üzerinden satacak, primi toplayacak, hasarı da
şirketler ödeyecek.
- Şirketler topladıkları primin belli bir miktarını kurulacak havuza devredecek.
- Şirketler riskli sürücülere poliçe kesmekten kaçınamayacak. Havuzun kurallarına uymayan şirketler için Hazine Müsteşarlığı
bazı tedbirler uygulayacak.
Paylaş