Sağlık sigortasının şartları değişti, yeni uygulama başladı

SAĞLIK sigortalarında, özellikle tüketici şikayetlerine neden olan hususlarda, yeni düzenlemeye gidildi ve uygulama da 23 Nisan’da başladı. Özel sağlık sigortasındaki değişiklikler, Hürriyet’in 21 Nisan tarihli Sigortalı Yaşam sayfasında detaylı anlatıldı.

Haberin Devamı

O tarihten bu yana da okuyuculardan çokça elektronik posta alıyorum. Kimileri, özel durumlarını da belirterek, değişikliklerden nasıl etkileneceğini soruyor; kimileri ise, düzenlemelerin mevcut sigortalıları kapsayıp, kapsamadığını merak ediyor. Sağlık sigortasında değişiklik yapılmasının nedenlerine ve düzenlemenin detaylarına girmeyeceğim; merak edenler, 21 Nisan’da yayınlanan haberi internetten bulabilirler. Ama en çok merak edilen konulara açıklık getireceğim ki, bunların başında da; yüksek prim artışı, sonradan çıkan hastalıkların kapsam dışı tutulması gibi şikayetlere neden olan ömür boyu yenileme garantisi geliyor. İşte, sigorta şirketleri ile tüketiciler arasında anlaşmazlıklara neden olan bu konularda yeni düzenlemeler yapıldı. Peki, neler değişti? Artık sigorta şirketleri, iki tür sağlık ürününü tüketiciye sunacak; yenileme garantili poliçeler ve yenileme garantisi olmayan poliçeler. Tüketicinin yenileme garantisi olmayan ürünü tercih etmesi halinde sorun yok. Şirket, sunacağı sağlık teminat paketini ve talep edeceği fiyatı belirleyecek; sigortalı da primi ödeyip, poliçeyi satın alacak. Yenileme döneminde, sigortalı ile şirket arasında şartlar yeniden belirlenecek.
Tüketicinin, ömür boyu yenileme garantili sağlık sigortasını seçmesi halinde ise durum daha farklı. Öncelikle sigorta şirketleri, sigortalının, mevcut sağlık durumuna ve ileride oluşabilecek hastalık risklerine göre, en başta hem özel şartları hem de primi belirleyecek. Yani, şirketler, bundan sonra ömür boyu yenileme ürünü satarken ince eleyip, sık dokuyacak.
Tüketicinin yenileme garantili ürünü seçtikten ve bu hakkı da el etikten sonra (Ömür boyu yenileme hakkını kazanma süresi şirketten şirkete değişiyor ve bu süre poliçede yazıyor, poliçenizi iyi okumanızı tavsiye ederim) artık şirketler keyfi hareketlerde bulunamayacak. Daha açık şöyle anlatayım. Hatta bugüne kadarki uygulamalardan örnekle anlatayım. Kimi şirketler, sigortalının yaşı ilerledikçe ve belli hastalıklar çıktıkça primleri yüzde 100’e varan oranlarda artırarak; adeta, ‘sağlıklıyken bize ödediğin primler için teşekkür ederiz, artık risklisin ya bu parayı öde ya da seninle vedalaşalım, bu parayı ödesen bile önümüzdeki sene ne fiyat çıkaracağım belli değil’ diyebiliyordu. Yine kimi şirketler, sigortalının yaşı 60’a geldi mi primleri yüzde 300’e varan oranlarda artırabiliyordu. Ya da sigortalının kalp, şeker gibi riskli hastalıkları çıktığında; poliçe yenilemesinde, bu hastalıkları ve bu hastalıklara bağlı ileride çıkabilecek diğer rahatsızlıkları kapsam dışında tutabiliyordu.

Haberin Devamı

MEVCUTLARIN DURUMU

Haberin Devamı

23 Nisan’dan sonra, bu ve benzeri yanlış uygulamalar son buldu. Yeni düzenleme ile ömür boyu yenileme garantisine hak kazanmış sigortalılardan ek prim alınamayacak, sonradan çıkacak hastalıklar teminat dışında tutulamayacak.
Yanlış anlaşılmasın; bu söylediklerimden, yenileme garantisine hak kazanan sigortalıların primleri artık hiçbir şekilde artmayacak gibi bir sonuç çıkmasın. Şirketler, elbette, her yıl belli oranda primleri arttıracak; ancak yukarıda belirttiğim yanlış uygulamaları yapamayacak.
Misal, 30 yaşında sağlık sigortası yaptırdınız ve 35 yaşında da ömür boyu yenileme garantisine hak kazandınız. Hak kazandığınız yılda da sigortaya 2 bin lira prim ödüyorsunuz. Şirketin, yasal olarak primleri artıramayacak olması; sizin, bundan sonra her yıl sigortaya 2 bin lira ödeyeceğiniz anlamına gelmiyor. Yıllık yenilemelerde şirket, sizin bulunduğunuz yaş grubundakiler için ne prim belirlemişse, o prim sizin için de geçerli olacak.
Diyelim ki, 35 yaşında ilk kez sigorta yaptıran, ortalama 2500 lira prim ödeyecekse; sizden de aynı prim talep edilecek. Ama geçmiş yıllarda sigorta şirketinin sizin için ödediği tazminatlardan ya da bu süre içinde çıkan rahatsızlığınızdan veya da ileride oluşabilecek hastalıklarınızdan dolayı sizden ekstra para talep edemeyecek, priminizi 3-4 bin liralara çıkaramayacak. Peki, 23 Nisan’da uygulamaya giren bu düzenleme, geçmiş sigortalıları ya da geçmişte ömür boyu yenileme garantisini kazanmış tüketicileri nasıl etkileyecek? Etkilemeyecek. Tüm bu değişiklikler, 23 Nisan 2014’ten sonra sigorta yaptıracakları ilgilendiriyor. Mevcut sigortalılar diyebilirler ki, ‘bizim ne günahımız var, eski düzende devam ediyoruz?’. Onlara da şunu söyleyeyim: 23 Nisan’dan sonra muhtemelen şirketler şartları ağırlaştıracakları için ömür boyu yenileme garantili sağlık sigortası yaptırmak hiç de kolay olmayacak.

Yazarın Tüm Yazıları