Paylaş
Neydi bunlar, kısaca hatırlayalım: Sigorta şirketleri, kazanın, trafik kurallarının ihlali sonucu meydana gelmesi halinde ödedikleri, maddi ve bedeni zararları sürücüden talep edemeyecek. Sürücüler, aracın ana iskelet ve şaside hasar olmaksızın vidalı parçalarda yapılan onarımları da artık sigortadan alabilecek. Kiralık araçlar ile taksi ve dolmuşlarda, değer kaybı tutarının yüzde 50’sini aşan tutarı da sigorta şirketleri ödeyecek.
Bunlara bir yenisi daha eklendi ve Danıştay, sigorta şirketlerinin hasarlı araçların onarımında eşdeğer parça kullanımını da durdurdu. Daha açık şöyle anlatayım. 1 Haziran 2015’te uygulamaya giren trafik sigortası genel şartları; hasarlı araçların onarımında orijinal yedek parça yerine eşdeğer yedek parça kullanımının önünü açtı. Hatta hasar halinde yedek parçanın onarımı yapılamıyorsa ve o parçanın eşdeğeri de yoksa, ancak bu şartlarda orijinal parça kullanılacağı da genel şartlarda yer aldı.
SADECE ORİJİNAL PARÇA KULLANILACAK
İşte Danıştay, bu uygulama için de yürütmeyi durdurma kararı aldı. Sadece bu da değil. Yine genel şartlar ile sigorta şirketlerine; hasarların onarımında, ömrünü tamamlamış araçlardan ya da hasarlı araçlardan elde edilen yedek parçaların kullanılmasına da izin verildi. Danıştay, bu düzenlemeyi de durdurdu. Peki, bu ne anlama geliyor? Sigorta şirketleri artık, hasarlı araçların onarımında hem eşdeğer hem de hasarlı ya da ömrünü tamamlamış araçlardan elde edilen yedek parçaları kullanamayacak; sadece ve sadece orijinal parça kullanacak.
Tabi, şunu da belirtmekte fayda var; Danıştay, bu şartlar için yürütmeyi durdurma kararı verdi, nihai kararını henüz açıklamadı, yani iptal etmedi. Bu da şu anlama geliyor ki, sigorta şirketleri, Danıştay, nihai kararını verene kadar, bu genel şartları şimdilik uygulamayacak.
DANIŞTAY’DAN AÇIKLAMA BEKLENİYOR
Eminim, çoğunuz aklına şöyle bir soru geliyordur: “Bu nasıl iştir ki, Danıştay’dan her gün ayrı bir iptal kararı geliyor?” Haklısınız. Bu durum hem biraz karışık hem de ilginç. Trafik sigortası genel şartları yayınlandığında, düzenlemenin iptali için Barolar Birliğinden araç kiralama şirketlerine, sivil toplum kuruluşlarından sokaktaki vatandaşa kadar Danıştay’da dava açmayan neredeyse kalmadı. Bildiğim kadarıyla 16 dava açıldı. Danıştay şimdi bu davaları tek tek sonuçlandırıyor.
Ancak işin ilginci şu: Danıştay’ın da kafası karışmış olacak ki, her dava için verilen karar birbiri ile uyuşmuyor. Öyle ki, dava konusu trafik sigortası genel şartları, ama bir madde için yürütmeyi durdurma kararı alınırken, bir başka davada o genel şarta hiç dokunulmuyor, başka bir karar alınıyor. Diyeceğim o ki, Danıştay, 16 dava için verdi ayrı ayrı kararları kamuoyu ile paylaşırsa hem yanlış anlaşılmaların önüne geçilir hem de tüm kesimler neyi, nasıl uygulayacağını bilir.
Paylaş