Tekrar et, unutma!

Sömestr tatili yarın başlıyor.

Araya kar tatili girmezse 12 Şubat’ta tekrar okulluyuz. Nehir çok yoruldu ama tatil olsun istemiyor. Çözümü kendi kendine bulmuş: Geç kalkalım, okula geç gidelim, arkadaşlardan ayrı kalmayalım...

abah karanlıkta servise bindiği için öğleye kadar uyumayı, kahvaltıdan sonra VCD izlemeyi, oyuncaklarıyla oynamayı özledi. Bu tatil hepimize iyi gelecek. Ama 15 gün derslerden uzak kalmak bize iyi gelmeyecek. Çünkü tekrar olmayınca, öğrendiklerini hemen hasıraltı ediyor.

Okunacak bir sürü kitabı var. Nehir son dönemde kitap okumayı alışkanlık haline getirdi. Hatta günlük yazmaya bile başladı. Hem de günde birkaç sayfa birden yazıyor. Yazdıkları öyle hoşuna gidiyor ki, her akşam yemekten sonra yazdıklarını bizimle paylaşıyor. Günlük yazma işi anne olarak benim de işime yarıyor. Duygu ve düşüncelerini öğrenmiş oluyorum. Karnemiz galiba iyi. Sonuçta kızım elinden geleni yaptı. Daha fazlasını ne bekliyor ne de istiyorum.

Ama her evde bahar havasının eseceğini sanmıyorum. Unutulmaması gereken, ilk dönemi iyi bir karneyle kapatan öğrencilerin tatili etkin ve verimli kullanmalarının, ikinci dönemde işlerine yarayacağı. Tatilde eğlenmek, dinlenmek iyi, ama derslerden uzaklaşmamak da gerekiyor.

Özellikle 8. sınıf öğrencilerinin ve velilerin kafası OKS nedeniyle karışık. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Eğitim Şurası’nda aldığı OKS’nin 2009’dan itibaren kaldırılacağı yönündeki tavsiye kararı nedeniyle herkesin canı sıkkın. 8. sınıflar OKS’nin son kurbanlarından olmamak için ha babam test çözüyor.

Ergenlik, OKS baskısı ve ailelerin stresi derken bu yaş grubu zor günler yaşıyor. Sömestr biraz bu yoğunluğu azaltır diyeceğim ama ne yazık ki dershaneler özellikle tatil günlerinde tam kapasite çalışıyor.

Bu tatil de galiba yine geleneksel tartışmamızı yaşayacağız. Öğrenciye tatilde ödev verilmeli mi, verilmemeli mi? Ne yazık ki bu konu netliğe kavuşmadı. Ancak uzmanlar tatilde ders çalışılması gerektiğinin altını çiziyorlar.

1 saat içinde unutuyoruz

Uzmanlara göre öğrendiklerimizin yüzde 80’ini bir gün sonra unutuyoruz. Sürekli öğrendikçe sürekli unutuyoruz. Oysa her öğrenme bir önceki üzerine inşa ediliyor. Eksik bilgilerin üzerine yapılan öğrenme, verimli sonuçlar vermiyor. Zemininde çatlak olan binanın ayakta duramaması gibi eski bilgilerde eksikler olması da yeni bilgilerin tam ve bilinçli olarak öğrenilmesini engelliyor. Bu durum öğrenciler için büyük sorun. Çünkü sınavlarda başarılı olabilmek için öğrenilen bilgilerin unutulmaması gerekiyor. Unutmamanın tek çözümü tekrar etmek!

Tekrar, yeniden öğrenme değil, öğrenilen bilgileri hatırlamaktır. Öğrendiklerimizin yüzde 70’ini 1 saat içinde, yüzde 80’ini de bir gün içinde unutuyoruz. Bu önemli bir sorun. Bir problemi çözmeniz için üç formül gerekiyorsa ve siz bunlardan birini bilmiyorsanız ya da unutmuşsanız, bildiğiniz diğer iki formül soruyu çözmenize yetmeyecektir. Yani, bildiğiniz bu iki formül, zincirin halkaları gibi işinize yaramayacaktır. Zincirin işlevini yerine getirebilmesi için halkalarının hepsinin tam ve sağlam olması gerekir. Halkalardan biri bile eksik olsa, o zincir görevini yapamayacak; ona ne bağlandıysa bağlananlar ayrılıp gidecektir.

Rehber öğretmenler, tekrar çalışmalarının en iyi yapılacağı zaman diliminin "tatil" olduğu görüşünü savunuyorlar. Sömestr tatilini iyi değerlendiren, konuları tekrar etmiş olanlar, ikinci dönem için iyi bir öğrenme zemini oluşturuyor. Bu bilgileri Nehir’le paylaştığımda, onun atacağı ve kulaklarımı sağır edecek çığlığını şimdiden duyar gibiyim.

Psikolog tavsiyeleri

Aileler çocuklara karne ile ilgili olumsuz düşüncelerden söz etmemeli.

Okul tatil olunca çocuk aniden boşluk yaşar. Tatil programı için çocuğun görüşü alınmalı, birlikte karar verilmeli.

Tatilde çocuk-aile arası iletişim güçlendirilmeli.

Ödevler sık sık gündeme gelmemeli.

Karne başka çocukların karnesiyle karşılaştırılmamalı.

"Senin bu yaptığın emeklerimi boşa çıkardı" cümleleri kullanılmamalı.

Çocuğun fiziksel ve ruhsal gücünü aşan faaliyet olmamalı.

Çocuğa başarısızlık korkusu yaşatılmamalı.

Karne bir şeye sahip olma aracı olmamalı.

"Rahat et, bol bol uyu, film seyret" yerine yaşam planı yapılmalı.
Yazarın Tüm Yazıları