Yüksek sesle müzik dinleyerek ders çalışan, ödev sırasında ayağa kalkıp şöyle bir odayı turlayan çocuklarınıza bağırmayın.
Aksine bu yöntemle daha kolay ve daha iyi öğrendiklerini düşünüp onlara destek verin.
eçen hafta yazdığım "Çocuğunuzun öğrenim stilini keşfedin" konulu yazıdan sonra onlarca e-posta aldım. Birçok okur "Ben de çocuğumun öğrenim stilini merak ediyorum. Nasıl ders çalışırsa daha başarılı olur bilmek istiyorum?" diye soruyor.
Çocuğunuzun öğrenim stilini belirlemek için "Bireysel Öğrenme Modeli" testini yaptırmanız gerekiyor. Ancak başka kentlerde yaşayanların uzaktan bu testi yaptırması mümkün görünmüyor. Ortaya bir konu attım, gerisini getirmemek olmaz. Bu nedenle çocuğunu daha iyi tanımak, öğrenim stili hakkında bilgi edinmek isteyen anne-babalara yardımcı olmak için bir tablo hazırladım.
Belki bilgisayar üzerinde yapılan 51 soruluk test kadar net bir sonuç alma imkánınız olmayacak ama en azından çocuğunuzun davranışlarını bu bilgilerle kontrol ederek hangi stilin baskın olduğunu anlayabileceksiniz.
Ayrıca testi yapan Bilfen İlköğretim Okulu Rehberlik Bölümü’nden, anne-baba olarak bu çocuklar için neler yapabileceğiniz konusunda da tavsiyeler aldım. Bu tavsiyelere uyarsanız, çocuğunuzun başarısını artırabilirsiniz.
Artık yüksek sesle müzik dinleyerek ders çalışan, ödev sırasında ayağa kalkıp şöyle bir odayı turlayan çocuklarınıza bağırmayacaksınız. Aksine çocuğunuzun bu yöntemle daha kolay ve daha iyi öğrendiğini bilip destek vereceksiniz. Görsel, işitsel ve kinestetik çocukların öğrenmelerini kolaylaştırmak siz anne-babaların elinde.
İşitsel öğrenenlerin özellikleri
4 Dinleyerek öğrenmeyi tercih eder.
4 Tartışmaya yatkındır ama tartışmanın içinde olmayı değil dışardan dinlemeyi tercih eder.
4 Espri yapmayı ve konuşmayı sever, yüksek ses tonuyla konuşur.
4 Sözel yönergeleri izlemekte başarılıdır.
4 Kolay ezberler ve ezberlediklerini kolay hatırlar.
4 Yabancı dil öğreniminde başarılıdır.
4 Çalışırken müzik dinlemeyi sever.
4 Okumaktansa dinlemeyi tercih eder.
4 Okurken dudaklarını kıpırdatır; okuma hızı düşüktür.
4 Yazılıdan ziyade sözlü sınavlarda başarılı olur.
4 İnsanların yüzlerini unutur ama adlarını hatırlar.
AİLELERE ÖNERİLER
1- Zaman zaman kitap okuma ve okuduklarını yazarak özetleme çalışmaları yaptırın. Fakat en iyi öğrenme yollarının dinleyerek ve konuşarak olduğunu unutmayın.
Kinestetik (Dokunsal) öğrenenlerin özellikleri
4 Taklit ederek, deneyerek, dokunarak öğrenmeyi tercih eder.
4 Laboratuvar ortamında öğrenmekten ve öğrenme gezilerinden çok hoşlanır.
4 Düşme, itme, çekme, çarpışma son derece doğal davranışıdır.
4 Masa başında uzun süre oturamaz; çalışırken yere uzanır veya yatakta çalışır.
4 Kısa periyotlarda ve hareket ederek çalışır.
4 Yazım hatalarını çok yapar.
4 Okumayı sevmez; okumakta zorlanır.
4 Eşyalarının dağınık olmasından rahatsız olmaz; düzenli olmaya çalışmaz.
AİLELERE ÖNERİLER
1- Ders çalışırken küçük molalar verip yerinden kalkmasına ve hareket etmesine izin verin.
2- Çalıştığı konuyu uygulamasına olanak sağlayın. En iyi yaparak öğrendiğini unutmayın. Zaman zaman ayakta çalışmasını sağlamak için, odasında ayaklı yazı tahtası bulundurun.
3- Çalışma odasında ve masasında, derse konsantre olmasını engelleyecek materyalleri kaldırmasını sağlayın.
Görsel öğrenenlerin özellikleri
4 Çalışmalarında harita, grafik, resim kullanmayı tercih eder.
4 Şekilleri üç boyutlu düşünebilir.
4 Yalnız çalışmayı tercih eder.
4 Sessiz bir ortamda çalışmaktan hoşlanır.
4 Dinleme aktivitelerini sevmez.
4 Sözlü yönergeleri takip etmekte zorlanır; arka arkaya talimat verildiğinde kafası karışır.
4 Çalıştıkları masa ve oda düzenlidir.
4 Kavramları gözünde canlandırarak öğrenir.
4 Çalışırken renkli kalemlerle çalışmayı, önemli yerlerin altını çizmeyi sever.
4 İsimleri ve olayları not alarak öğrenir.
4 Görünüşüne ve kıyafetine özen gösterir.
AİLELERE ÖNERİLER
1- Çalışırken masası dağınık bile görünse kendine has bir düzeni olduğundan müdahale etmeyin. Çünkü bu durum çocuğunuz için bir düzendir ve çalıştığı konuyu hatırlamasına yardımcı olur.
2- Görsel materyallerden daha fazla etkilendiğinden, televizyon ve bilgisayar onun için birer öğretim aracı olarak kullanılabilir. Ancak kullanım saati belirli olmazsa ve izlenen programlar konusunda seçici davranılmazsa, bunlar onun için bir tuzak haline gelebilir.
3- Ders çalışırken konu ile ilgili kavram haritası oluşturması ve kendine has resimli notlar alması başarısını destekler.