Paylaş
Klasik habercilikle yetişen bizler, bir yandan web ve tablet gibi dijital mecralara adım atarken, eskiyle yeniyi bütünleştiriyoruz.
* * *
Gazetelerin nesli mi tükeniyor? Kağıdın son kullanma tarihi mi geldi? Dijital medya, mürekkebi yutacak mı? Sosyal medya, haberciliği bitirir mi?
Dünya medyası bir süredir içten içe bunu tartışıyor. Hürriyet’te yaşanan süreç, bize özgü değil. Dünyanın önde gelen gazeteleri böyle bir dönemden geçti, geçiyor ya da geçirmeye hazırlanıyor.
Uluslararası basında gün geçmiyor ki, konvansiyonel habercilikten, dijital medyaya dönüşümle ilgili bir haber çıkmasın. Mesela geçtiğimiz günlerde uluslararası medya açısından önemli gelişmeler yaşandı.
* * *
Avustralyalı medya baronu Rupert Murdoch, Avustralya’da küçük bir gazeteden çıkıp 60 milyar dolarlık bir imparatorluğa dönüştürdüğü ana şirketi News Corp.’u basın ve eğlence olmak üzere yeniden yapılandırma kararı aldı. 81 yaşındaki işadamı, İngiltere’de The Times, The Sun, ABD’de Wall Street Journal, New York Post, Avustralya’da Australian gibi büyük gazetelerin sahibi.
Ancak İngiltere’de olası haber kaynaklarının telefonlarının dinlediğine dair telekulak skandalı Murdoch’un News of the World Gazetesi’nin kapanmasına neden olmakla kalmadı, sahibi olduğu diğer gazetelerin de imajlarına zarar verdi.
* * *
Rupert Murdoch, şimdi gazeteleri ile 20th Century Fox Studios ve Fox Televizyonu’nu kapsayan eğlence bölümünü iki ayrı şirket altında yönetecek.
Girişimci, böyle bir yeni yapılanmaya gitse de haberin kârlı bir yatırım olmaya devam edeceği konusunda ısrarlı.
Dijital medyayı ilk keşfeden medya patronlarından biri Murdoch; çözümün de dijitalde olacağı görüşünde.
Nitekim, “Sorunun yanıtı tek kelime, ‘dijital’. İnsanlar daha az gazete alıyor, ama haberlerini başka formlarda elde ediyorlar. İnsanlar dünyanın en değerli ürünü için para ödeyecektir. Çünkü nelerin olup bittiğini öğrenmek isterler” diyor.
* * *
Tartışmanın bam teli de bu. Azalan tiraj, azalan reklam gelirleri ve bunun dijital medyadan elde edilecek gelirle ikame edilip edilemeyeceği.
New York Times Gazetesi, dijital medyaya ve dijital medyada ‘paywall’ diye adlandırılan abonelik sistemine geçen ilk büyük gazetelerden biri. Yayınladığı verilere bakılırsa, bir yılda ulaştığı dijital abone sayısı yaklaşık 500 bin.
Dijital abonelik, NYT’nin Media Group’unun gelir pastasında 34.5 milyon dolarla yüzde 18’lik bir dilim kapmış durumda. Ancak dijital reklam gelirlerinde ise yüzde 2.3’lük bir gerileme yaşanmış.
Şimdi buna dair çözümler geliştirilmeye çalışırken NYT, geçtiğimiz günlerde internet üzerinden Çince yayına geçti. Hedef 500 milyon internet kullanıcısıyla dünyanın en büyük online topluluğu olan Çin’de okuyucu sayısını arttırmak. Ayda global olarak 35 milyon tekil ziyaretçiye sahip olan Amerikan gazetesinin Çin’e yönelmesi bundan.
Medya analistleri, dijitale geçişte NYT’yi nispeten olumlu bir örnek olarak sunarken paralı sistemin tutması için öncelikle ‘özel, doğru, kaliteli ve güvenilir’ haberlerin olması gerektiği konusunda uyarıyorlar.
Hürriyet nasıl değişiyor
Gelelim Hürriyet’e ve bize. 64 yıldır olduğu gibi yine her sabah gazete okuyucumuzla buluşuyor.
Öte yandan gün içinde yayınımız internet ve tablet üzerinden devam ediyor. Sıcak haber, olduğu an internet sitemizde. Hürriyet’in tablet edisyonu sabah baskısının yanı sıra saat 18.30’da ‘Son Baskı’ diye günün özeti, tablet için yazılmış haberleri ve yorumlarıyla yayına geçiyor.
Sadece gazete için değil, çoklu medya ve Hürriyet Dünyası için düşünmeyi ve üretmeyi öğreniyoruz. Ama sanmayın ki, her şeyi dijitalde tüketiyoruz. En özel haberlerimiz yine gazete için. Artık okuyucumuz interaktif. Haberi okuyup geçmiyor, yorumlarıyla bizzat haberciliğin içinde.
Başa dönecek olursak neslimizin falan tükendiği yok, habercisiyle okuyucusuyla yeni medyayı keşfe çıktığımız bir dönem bu.
Paylaş