Mustafa Kutlay: İnternet artık 3 boyutlu

Mustafa KUTLAY
Haberin Devamı

DYNAMIC Digital Depth tarafından geliştirilen OpticBoom teknolojisi sayesinde artık, bilgisayar kullanıcıları internetteki her şeyi üç boyutlu olarak izleyebilecek. Şimdiden, Ford, Mitsubishi ve dört porno yayıncısı, internette üç boyutlu teknolojiyi kullanabilmek için lisans aldı.

NEW YORK

DÜNYANIN en büyük internet etkinliği olan New York'taki Internet World Fall 2000'de ilk kez 3 boyutlu internet teknolojisinin tanıtımı yapıldı. Dynamic Digital Depth (DDD) tarafından geliştirilen OpticBoom adlı bu yeni teknoloji sayesinde, artık internette objelerin birden fazla yüzlerini görmek mümkün olacak.

Üç boyut teknolojisi pek çok sektörün yanısıra şimdiden pornografinin de gözdesi oldu. Aralarında dünyaca ünlü Vivid Interacvive'in de bulunduğu dört porno yayıncısı, üç boyut teknolojisini kullanmak için lisans aldı. DDD'den bu teknolojiyi kullanmak için lisans alan otomobil üreticileri arasında Ford ve Mitsubishi de bulunuyor.

Üç boyutlu internet teknolojisi sayesinde, bilgisayar ekranının karşısında oturan kullanıcı, bakış açısını değiştirdiği zaman, ekrandaki objenin de o açıdan görüntüsünü alabiliyor. Böylece, internette satın almak istediğiniz otomobi veya bir başka ürünün her tarafını, başınızı biraz oynatarak görebiliyorsunuz.

Bu teknolojide, bilgisayar kullanıcılarının basit bir üç boyut gözlüğü takmaları gerekiyor. Üç boyutlu internet teknolojisi, sadece ürün ve hizmet satmak isteyenler tarafından değil, ünlü sinema işletmecisi Imax'in de ilgisini çekiyor. Pek çok ülkede üç boyutlu ve özel formatlı filmleri oynatan sinemaların sahibi olan Imax, internet üzerinden de benzer bir hizmeti gerçekleştirebilmek için DDD ile görüşmelerini sürkdürüyor.

23-27 Ekim tarihleri arasında gerçekleşen Internet World Fall 2000 Fuarı'nı 500 bini aşkın ziyaretçi gezdi. Çoğunluğu ABD'li olmak üzere 500 kadar şirketin katıldığı fuarda, özellikle mobil internet ve internet güvenliği konusundaki yeni uygulamalar ağırlıktaydı.

İnternet zirvesinde ilk Türk

INTERNET World Fall 2000 kapsamında düzenlenen konferanslarda bu yıl ilk kez bir Türk firması da temsil edildi. 1999 yılı sonlarında çoğunluk hissesi Sabancı Holding tarafından satın alınan Turk Nokta Net'in kurucularındran ve Genel Müdür Yardımcısı Pınar Kapralı, ‘‘İş modelinin yeniden yapılandırmak’’ konulu forumda konuştu. Kapralı, birkaç aydır en çok satanlar listesinde üst sıralarda bulunan HyperWars adlı kitabın yazarı Bruce Judson'un da katıldığı forumda, ‘‘Dalgaların üzerinde yüzmek; Türkiye hikayesi’’ konulu bir sunum yaptı.

Sunumunda, Türkiye internet pazarı hakkında bilgi veren Kapralı, Turk Nokta Net olarak hedeflerinin, gelecekte global bir partner ile stratejik ortaklık yapmak olduğunu söyledi.

Turk nokta Net'in, Türkiye'de güçlü bir marka olduğunu söyleyen Kapralı, kısa sürede ‘‘kişiselleştirilebilir bir portal’’ olacaklarını belirtti.

1998 yılında Mac World tarafından ‘‘Yılın En İyi Servis Sağlayıcısı’’ seçilen, 1999 yılında da Interpro Bilişim Ödülleri'nde ‘‘En Aktif İnternet Erişim Sağlayıcı Şirketi’’ ödülünü kazanan Turk nokta net, bugün abonelerine sadece Türkiye'de değil, 150 ülkede 4 binden fazla erişim noktasından hizmet veriyor.

Bilgisayardan 200 koku gelecek

DUYURUSU bir süre önce yapılan, ve bilgisayar üzerinden koku transferini sağlayan yeni teknoloji de ilk kez New York’taki Internet World Fall 2000'de tanıtıldı. DigiScents tarafından geliştirilen iSmell adlı teknoloji sayesinde, internet üzerinden 200'ün üzerinde koku transfer edilebiliyor. Bu sayının 2001 yılı başında 300’e çıkması bekleniyor. Bu yeni teknoloji sayesinde, bağlandığınız bir web sayfasındaki çiçek veya yemeğin kokusunu alabiliyorsunuz. Üzerinde yaklaşık 3 yıldır çalışılan bu teknolojide, bilgisayara özel bir koku yayıcı cihaz yerleştiriliyor. Küçük bir kule görünümündeki bu cihaz, internet üzerinden gelen kodlara göre, içinde bulanan kimyasal maddeleri karıştırıyor ve istenen kokuyu ortama yayıyor. DigiScents, bu teknoloji ile 2000 yılında hediye ve çiçek pazarından 1.3 milyar dolar, yiyecek pazarından 1.2 milyar dolar ve kozmetik pazarından da 123 milyon dolar olmak üzere 2.5 milyar doların üzerinde gelir hedefliyor.

Yazarın Tüm Yazıları