Paylaş
SUN Grup... Hem ortaklar arasındaki uyum hem de kurumsallaşma hamleleriyle yoluna emin adımlarla devam eden bir şirket. Tasarım ve AR-GE’ye verdiği önemle de hem ülkeye döviz kazandıran hem de istihdam sağlayan bir kurum. Jimmy Key Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk ile hem şirketin kuruluş öyküsünü hem de Jimmy Key’in hedeflerini konuştuk. Grubun amiral gemisi olan Sun Tekstil’in sıfırdan başlayan bir hikayesi olduğunu dile getiren Elvan Ünlütürk, süreci şöyle anlattı:
DETERJAN YERİNE TEKSTİL
“Sun Tekstil’i maden, metalürji ve jeoloji mühendislikleri alanında eğitim alan Şükrü Ünlütürk ve eşi Günseli Ünlütürk ile benim eşim Sabri Ünlütürk 1987 kuruyor. 3’ü de farklı alanlarda eğitim almış olmalarına rağmen, yatırımlarını tekstile yapıyorlar. Üniversite sonrası baba mesleği deterjanda gelecek göremedikleri için yeni arayışlara giriliyor. Ve o süreçte de Ankara’da tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir akrabanın, ‘gelin birlikte çalışalım’ sözüyle ilk adım atılıyor. İzmir’de 4-5 dikiş makinesiyle tekstil macerası başlıyor. Tekstil mühendisliğinde mezun olduktan sonra 1992’de ben de Sun Tekstil’de çalışmaya başladım.”
KENDİ MARKASINI DA YARATTI
Beş dikiş makinesiyle başlayan fason üretimin 1989’da ihracatla yeni bir boyut kazandığını söyleyen Elvan Ünlütürk, “O dönem yoğun olarak Amerika’ya ihracat yapılıyordu. 1992’de ise ilk örgü makinelerimizi almaya başladık. 4 taneyle başlayan örgü makinesi sayısı bugün 250 civarında. Küçük bir boyahane kurduk. 2000’de de Ekoten Tekstil’i satın alarak kumaş üretimi serüvenimiz başladı. 1997 yılında da kendi markasını yaratmak üzere yola çıkan Sun Tekstil, ilk Jimmy Key koleksiyonunu gerçekleştirdi. Süreç içinde de AR-GE merkezimizi kurduk ve teknik tekstile yatırım yaptık. Hollanda ortaklığıyla otomotiv sanayi alanında faaliyet gösteren Ames Europe ile de yeni bir kulvar yarattık. Bunun yanı sıra yine teknik tekstil kapsamında, savunma sanayi için kamuflaj kumaşları üretimi yapan bir yapımız da var” diyerek, Sun Tekstil ile başlayan serüvenin geldiği son durumu paylaştı.
EGE’NİN RUHUNU MODAYA TAŞIDILAR
Jimmy Key’in Sun Tekstil’in en büyük müşterisi olması hedefiyle kurulduğunu ifade eden Elvan Ünlütürk, “Hala o hayalimiz gerçekleşmese de bunun için çok çalışıyoruz. İlk başta kadın ve erkek giyim olarak yola çıksak da süreç içinde bunu yönetmenin çok da kolay olmadığını gördük. Ve yaklaşık 6 yıl önce tamamen kadın giyimi üzerine odaklandık. Tüm dünyayı etkisi altına alan pandemiye de 31 mağazayla yakalandık. Ama ‘pandemi var’ diye de yatırımdan kaçınmadık. Geçen yıl 5 mağaza daha açarak sayımızı 36’ya çıkardık. Eylül sonuna kadar 5 mağaza daha açacağız. Hedefimiz bu alanda her yıl 5 mağaza açmak. Ege odaklı büyüsek de artık bölgemizin ruhunu yansıtan moda markasını tüm Türkiye’ye yaymak istiyoruz. Bir sonraki hedef ise yurtdışı. Global bir oyuncu olmak istiyoruz. Sudi Arabistan, Türk Cumhuriyetler ve Doğu Avrupa odağımızı çevirdiğimiz pazarlar. Bunda da hem bayilik hem kendi mağazalarımızın olmasını istiyoruz” diyerek, Jimmy Key’in hedeflerini paylaştı.
AZ SU VE ENERJİ
JİMMY Key’in şık ve boho detaylarla oluşturduğu koleksiyonlarını müşterinin beğenisine sunduğunu paylaşan Elvan Ünlütürk, ‘Key For Life’ projesi kapsamında da doğaya, çevreye ve insana saygılı bir moda anlayışıyla çalıştıklarını söyleyerek, “Az su ve az enerji kullanımıyla üretilen ürünleri müşteriyle buluşturuyoruz. Sürdürülebilirlik kuramlarına bağlı bir marka olma vizyonuyla, kullandığımız kumaşlardan üretim sürecine bütün perakende sürecini doğayı ve insanı koruma perspektifiyle yürütüyoruz” diyor.
HER AY 1600 YENİ MODEL
SUN Tekstil’in bir servis firması gibi çalıştığını dile getiren Elvan Ünlütürk, burada çeşitli markalar için ayda 3 milyon adet üretim yaptıklarını belirterek, “Ürünlerin de yüzde 95 kadın, yüzde 5’i genç ve çocuk. Ve kendi koleksiyonlarımızı üretiyoruz. Tasarım bizim için önemli bu nedenle şu an İngiltere’de iki, İspanya’da ise bir tasarım ofisimiz var. Çalışanlarımız yabancı. İzmir’de ise bunlarla koordineli çalışan bir tasarım ekibimiz var. Yaklaşık 30 tasarımcımız var. Ve ayda bin 600 yeni model yapıyoruz” diyerek, tasarımın şirket için önemini anlattı.
GELECEK İÇİN
KURUMSALLAŞTIK
SUN Grup, bir aile işletmesi olsa da hem 20 yıl önce aile anayasasını yaparak hem de kurumsallaşarak şirketi geleceğe taşımak adına önemli adımlar atar. Elvan Ünlütürk, bu dönüşümü şöyle aktardı:
“Sabri Ünlütürk ile benim bir, Şükrü-Günseli Ünlütürk çiftinin ise iki çocuğu var. Onlar küçükken aile anayasamızı oluşturduk. Çocuklar, ‘istediği bölümü okumak kaydıyla, üniversite mezunu olmak zorundalar’ dedik. Şirkette çalışmak istiyorlarsa da minimum 5 yıl dışarıda deneyim kazanma zorunluluğu koyduk. Tabii küçükken onları hiç özendirmedik. ‘Şirkete gelin, bu iş sizindir’ demedik. Bunun biraz abarttık galiba, şu an ikinci kuşaktan hiçbiri bizimle çalışmıyor. Sadece doğal hissedar oldukları için yönetim kurulunda varlar. Bunun olacağını hissettik ve kurumsallaşmaya ağırlık verdik. Şirketin kendi başına yoluna devam etmesini istedik. Şu an bunu yüzde 95 yapabiliyoruz. Şirketi yarınlara taşıyacak profesyonellerimizin eğitimine çok önem veriyoruz. Bunun için danışmanlıklar alıyoruz. Bizim sektörde pek olmayan bir yol izliyoruz. Kurumsallaşıyoruz dediğimizde bizi yadırgayan çok olmuştu.”
KISA KISA
* Jimmy Key’in İzmir, Muğla, Adana, İstanbul, Ankara, Samsun, Bursa, Antalya ve Isparta’da mağazalarının bulunduğunu aktaran Elvan Ünlütürk, “Bunun yanında e-ticarette de varız. Bu alanda da büyüyoruz. İnsanların sosyalleşme ihtiyacını da göz önünde bulundurarak, satışta amiral geminin mağazalar olacağına inanıyorum” diyor.
* Bugün bir yandan kendi şirketleri için emek sarf eden Elvan Ünlütürk, öte tarafta ise TÜSİAD’da da görev alıyor. TÜSİAD Sosyal Politikalar Yuvarlak Masa Başkanı olana Ünlütürk, “STK’ları seven bir aileyiz. Bize kattığı çok şey oldu, oluyor. Artık profesyonellerimizin de buralarda yer almasını istiyoruz” diyor.
Paylaş