Paylaş
O, kız kardeşleri gibi mektepli olmak yerine ticareti seçti. Daha lisedeyken ticari deneyimler kazanmaya başladı. Sıhhi tesisat malzemesi satan bir yere ortak oldu. Lisede daktilo şampiyonu olarak yerel bir gazeteye yaptığı iş başvurusu kabul edildi ve dizgi servisinde çalışmaya başladı. Tabii daha sonra o servisin yöneticisi oldu. Askerlik dönüşüyse yemek sektörüne adım attı. Kemeraltı’nda Çağdaş Tabldot’u kurdu. Binlerce kişiye yemek veren İzmir’in ilk yemek fabrikalarından birini hizmete soktu. Yemek sektöründen kazandığı parayı turizme yatıran Veysi Öncel, Çeşme’de Pırıl Otel’i açtı. 2 yıldızla başladığı oteli zamanla 5 yıldıza taşıdı. Yemekte rekabet ve merdiven altı üretim artınca 2004’te Çağdaş Tabldot’u kapatan Veysi Öncel, Amerikan köftesine karşı Anadolu lezzetlerini ortaya koyan ‘Ekmekiçi’ markasını yarattı. 2011’de hem sağlık sorunları, hem de bayilerin yanlış tutumu yüzünden küçülen markayı, yine eski günlerine döndürmek için bugünlerde Veysi Öncel, yoğun mesai harcıyor. İlk olarak Ekmekçi’nin logosunu değiştiren Öncel, yeni atılım başlattı. İzmir’de 10 mağazası bulunan Veysi Öncel, bu yıl 13’e çıkaracak. 2015’te İzmir dışına açılmaya hazırlanan Veysi Öncel, her yıl 30-35 mağaza hedefliyor. 2016 gündeminde ise yurt dışı var... Orta vadede ise Ekmekiçi’ni Oxford Street’te açmak istiyor...
İkiyi beş yaptı
Üretim ve istihdama yatırımla büyüyen Veysi Öncel’le mücadele dolu girişimcilik öyküsünü konuştuk. İlk işinin yemek olduğunu belirten Öncel, o süreci şöyle anlatıyor:
“1982’de Kemeraltı’nda Çağdaş Tabldot’u açtım. Kısa süre sonra ikinci şube oldu. Sonra da yemek fabrikası kurarak toplu yemek işine girdim. 7 bin 500 kişiye yemek üretiyorduk. İzmir’in ilk yemek fabrikalarındandık. İşlerimiz çok iyi gidiyordu. Ben de oradan kazandığım parayı, rahmetli annemin de önerisiyle Çeşme’de otelciliğe aktarmaya karar verdim. Önce 60 yataklı bir otel açtım. Kazandıkça yatak kapasitemizi artırdık. 139 ve sonra da 350 yatağa çıkardım. Para kazandıkça yandaki arsaları alarak büyüdük. Zamanla rekabet ve merdiven altı üretim artınca yemek işinden çıkmaya karar verdim. Markaya olan saygımdan dolayı da devretmek yerine kapatma yoluna gittim. O dönemde de Ekmekiçi ile yeni bir pencere açtım.”
Amerikan köftesine karşı
Ekmekiçi’nin 10 yıllık bir geçmişi var. Amerikan köftesine karşı Anadolu kültürünü yansıtan lezzetleri tüketiciyle buluşturma hedefiyle kurulan marka, İzmirlilerden büyük ilgi görür. Kısa zamanda şube sayısını 30’a çıkaran marka, 2011’de hem Veysi Öncel’in sağlık sorunları, hem de bayilerin yanlış tutumları nedeniyle küçülmeye girer.
Ekmekiçi 6 milyona yenilendi
Veysi Öncel, o süreci de şöyle anlatıyor:
“Büyük talep alıyorduk. Ankara, İstanbul, Mersin, Aydın, Denizli ve Kayseri’de şubeler açtık. Ama altyapı sıkıntısı ve bayilerin yanlış tutumları nedeniyle 15 mağazayı kapatmak zorunda kaldık. Şimdi o dönem yaptığımız hataları dikkate alarak yenilenme kararı aldık. Yazılımdan üretime her şeyi yeniledik. Sarnıç’ta 2 bin metrekare üretim alanı oluşturduk. Donuk değil, taze döner üretiyoruz. İddialı döner yapıyoruz. Marka danışmanı Haluk Mesci ile çalışma yaptık. Ondan gelen öneri ve yol göstermelerle Ekmekiçi logosunu değiştirdik. Yenilenme sürecine 6 milyon lira yatırdık. Bizim ‘en iyi’ gibi bir iddiamız var. En iyi döner, kokoreç, tavuk gibi. Bu gelecekteki başarımızı artıracak konu.”
OXFORD STREET’TE DE OLACAĞIZ
2015’ten itibaren büyümeye hazırlandıklarını anlatan Veysi Öncel, şu anda 10 şubeleri bulunduğunu, bunlara yıl sonuna kadar 3 daha ekleneceğini söyledi. Önümüzdeki yıl İzmir dışına çıkacaklarını belirterek, 30 ile 35 şube açmayı planladıklarını paylaştı.
Yurt dışından da talep aldıklarını anlatan Öncel, Amerika’dan özellikle kokoreçle ilgili taleplerin geldiğine dikkat çekiyor, “Yurt dışında ayağımızı yorganımıza göre uzatarak büyümeyi planlıyoruz. Yurt dışı 2016’da olabilir. Dünyada sayılı bir marka olmadan gözlerimi kapatmaya niyetim yok. İngiltere’de Oxford Stret’te mutlaka olacağız” diyor.
PIRIL OTEL DE YENİLENİYOR
350 yataklı Pırıl Otel’i de önümüzdeki yıl yenilemeye alacaklarını belirten Veysi Öncel, “Çeşme’de en iyi çalışan otellerden biriyiz. 12 ay açığız. Özellikle termal konusunda iyi durumdayız. Doluluk oranımız çok iyi. Şimdi burayı da yeniliyoruz. A’dan Z’ye her şey değişecek. Bu iki yıllık bir süreci kapsıyor” bilgisini verdi.
ÇEŞME’NİN SORUNLARI HASTA ETTİ
Çeşme aşığı olan Veysi Öncel, ilçenin sorunlarının kendisini hasta ettiğini söyledi ve şöyle devam etti:
“Ama yine de Çeşme’ye olan sevdam bitmez. Biz haksızlığın giderilmesini istiyoruz. Her yer ne ödüyorsa biz de aynısını verelim. Ecrimisili diğer bölgelere göre 3-4 kat fazla ödüyoruz. Çeşme’nin planlaması için çaba sarf ediyoruz. Yabancı tur operatörlerini gelmesi için yatak kapasitesinin artması gerekiyor. Bu konuda inatla çalışmalarımız sürüyor. Çeşme’de CHP kazandığı için turizmciler sanki cezalandırılıyor. Biz bunu düşünmek istemiyoruz. Yıllardır işler, planlar bekliyor. Dünya markası olmak için biran önce planlama yapmak gerekiyor. Antalya’ya tanınan imkanlar Ege’ye tanınmıyor. Böyle olursa turist Çeşme’ye nasıl gelecek?”
PARANIZIN OLMASI YETMİYOR
Ekmekiçi’ne çok talep olduğunun belirten Veysi Öncel, ama her parası olana bayilik vermeyeceklerini dile getirdi. ‘Param var diyenle
yokuz’ diye Öncel, “Markamızı ileriye taşıyacağına inandığım girişimcilerle yola devam edeceğiz. Türkiye’de, yerli markalara karşı bayiler yeterince dürüst davranmıyor. Biz ürün veriyorduk. Onlar da başka ürünler yapıyordu. Kalitemizi bozan işler yapıyorlardı. Kapalı ketçap veriyorduk, onlar açık alıyordu. Tankları pet kolayla dolduruyorlardı. Kolaya kaçıyordu. Bu işlere zarar veriyordu. Onun için Türkiye’deki bayilik sistemi çok zor. Dünyaya açılan gıda firmaları çok az. Çünkü başarı engelleniyor. Biz de duygusallığı bıraktık ve daha sert kurallar belirledik” diyor.
YÜKSEK KİRADAN DERTLİ
İzmir’de yüksek kiralar nedeniyle büyümenin çok zor olduğuna dikkat çeken Veysi Öncel, “Kalabalık alanlar çok az. 3-4 bölge dışında iş yapmak çok zor. Buralarda da kira ve hava parası çok yüksek. 2 milyon liradan başlayan hava paraları var. Oxford Street’ten daha pahalı. İzmir zor bir yer” diyor.
İZMİRLİ MARKA KONUSUNDA TUTUCU
* İzmir’de marka yaratmanın çok zor olduğuna değinen Veysi Öncel, “İzmirli marka konusunda çok tutucu. Biz de yıllardır bu güveni korumaya çalışıyoruz. 9 bine yakın müşteri kitlemiz var” bilgisini verdi.
* Genç girişimcilere tavsiyelerde bulunan Veysi Öncel, “risk almalı, sabırlı olmalı ve kaliteden asla ödün vermemeli” diyor.
* ‘Benim bankada hiç param olmadı’ diyen Öncel, hep yatırım yaptığını, riske girdiğini söylüyor. Hatta annesi bile son nefesinde, ‘kendini çok yorma’ demiş.
* Çeşme Turistik Otelciler Birliği’nin de başkanı olan Veysi Öncel İzmir Ticaret Odası’nda 10 yıl meclis üyeliği ve komite başkanlığı yaptı. İzmir Kalkınma Ajansı Meclisi, TÜSİAD, ESİAD ve ESİAD üyelikleri olan Veysi Öncel, “Herkes boş işlerle uğraşıyorsun eleştirilerine rağmen bu kadar yoğunluk içinde bunlara da zaman ayırıyorum” diyor.
Paylaş