Paylaş
Hayallerine ortak arayan Metin Seçim’in yolu da bu süreçte Engin Yiğit ile kesişir. Son dönemin popüler yatırım alanlarından keçi yetiştiriciliğine başlarlar. Yanlarına iki ortak daha alan Metin Seçim ile Engin Yiğit, ‘Keçicik’ markasıyla süt ve süt ürünleri üretmeye başlar. Farkındalık peşinde koşan girişimciler, milli duygularla yeni ürünlere odaklanır. Engin Yiğit ve Metin Seçim, bu yıl Aydın Koçarlı’da Baby Goat markasıyla keçi sütünden Türkiye’nin ilk bebek mamasını üretti. Gündemlerinde ise kozmetik ve bebek beslenmesiyle ilgili yeni ürünler var.
BU hikayenin tek bir kahramanı yok. Milli otomobilin konuşulduğu bir dönemde Metin Seçim ve Engin Yiğit önderliğinde 4 ortak, Türkiye’nin ilk ve tek keçi sütünden bebek mamasını üretmeyi başardı. ‘Türkiye’nin ilk milli maması’ sloganıyla yollarına devam eden Keçicik Süt ve Süt Ürünleri’nin kurucuları Metin Seçim ve Engin Yiğit ile hem girişimcilik serüvenlerini hem de Baby Goat’un ortaya çıkış sürecini ve gelecek planlarını konuştuk. Söze ilk Keçicik Yönetim Kurulu Başkanı Metin Seçim başlıyor... İnşaat Mühendisi Metin Seçim, Aydın’da ekmek fabrikaları olan bir ailede büyümüş. Seçim, hikayesinin devamını şöyle aktardı:
DOĞDUKLARI TOPRAKLARA DÖNDÜLER
“Ben aile işi yerine, kariyerime yapılara olan merakım nedeniyle inşaat alanında devam ettim. Aydın’da çeşitli inşaat projelerim oldu. Ama daha sonra sektörde yaşanan daralma nedeniyle yeni arayışlara başladım. Bir büyükbaş çiftliği kurdum, ama istediğim sonucu alamadım. Ve 2005’te Türkmenistan’a gitme kararı aldım. Orada da bir firmanın genel müdürlüğünü yaptım. İnşaat alanında önemli işlere imza attım. Tabii, bir süre sonra ülkemize dönme isteği ağır bastı. 2010’da Türkiye’ye geri döndüm.”
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme mezunu olan Engin Yiğit de askerlik sonrası evlilik durumuyla birlikte rotasını yurt dışına çevirmiş. Yiğit, “Eşim İsviçre’de yaşadığı için 2003’te oraya gittik. Kapalı sistem depo yapan uluslararası bir şirkette çalışmaya başladım. En son proje kontrol müdürlüğü yapıyordum. Ve bir süre sonra doğduğum topraklara dönme isteği ağır bastı” diyerek yaşadığı süreci aktardı.
125 KEÇİYLE ÇİFTLİK KURDULAR
Hemen hemen aynı süreçte Türkiye’ye dönen Metin Seçim ve Engin Yiğit, yeni iş arayışlarına girer. Metin Seçim, o süreci şöyle aktardı:
“Kendi iş alanımdaki tablo beni pek de tatmin etmedi. Ege Üniversitesi’nden bir hocanın yönlendirmesiyle gündemime keçileri aldım. Keçi ve keçi sütü için Avrupa’da birçok ülkeyi gezdim. Yörük bir aileden geliyorum, biz keçiyi seviyoruz. Ama Avrupa’daki gibi değerini bilmiyoruz. Keçi sütünü değerlendirme hayaliyle yola çıktım. Ve bu süreçte akrabalık bağlarımızın da olduğu Engin Yiğit ile tanıştık. Ona hayallerime ortak olma teklifi yaptım. Ayrıca, şu an yurt dışında farklı işleri olan iki dostumuzu da bu yapıya dahil ettik. İlk etapta bir çiftlik kurduk. 125 keçiyle başladık. Ege Üniversitesi’nin tavsiye ettiği noktalardan İsviçre’nin saanen keçisi aldık. Ve bir de mandıra kurduk. Keçicik markasıyla süt ve süt ürünleri üretmeye başladık.”
BU DA MİLLİ MAMA
“Bu işe para kazanmak adına başlamadık” diyen Metin Seçim, farkındalık arayışları nedeniyle bir süre sonra süt ve süt ürünlerinin bu algıya cevap veremediğini söyleyerek, “Dört ortağın da gayesi farklı olanı yapılmayanı yapmak üzerine kurulu. Ayrıca milli duygularla yarına iyi bir eser bırakmak gibi bir misyonumuz vardı. Ve tüm bu hedeflerle birlikte yaklaşık 3 yıl önce keçi sütünden bebek maması üretmek için AR-GE çalışmalarına başladık. Laboratuvar ortamında bunu başardık. 2005’te yatırım kararı aldık ve 3 aylık deneme üretiminin ardından da bu yıl ürünümüzü Baby Goat markasıyla piyasaya sunduk. Anne sütüne eş değer olan keçi sütüyle mama üretimini stratejik bir konu olarak gördük. Bu yıl yapacaklarımızla birlikte yatırım tutarımız 10 milyon doları bulacak” diyerek geldikleri son durumu aktardı.
HEDEF GÜNDE 10 TON SÜT
METİN Seçim, 125 keçi ile başladıkları keçi çiftliği maceralarını bugün 500’e çıkardıklarını söylüyor. Seçim, “Kendi keçilerimizin sütünün yanı sıra etrafta bizim kalitede olan 4 çiftlikten de süt alıyoruz. Bu çiftlikler de Ege Üniversitesi ile çalışıyor. Onların da sütünü kullanıyoruz. Şu an günlük kendi çiftliğimizden 1 tonluk süt işliyoruz. Çevre çiftliklerden de sezona göre 1 ile 1.5 tonluk süt alıp işliyoruz. Seneye bunu 5, ilerleyen süreçte ise 10 tona çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.
ÜRETENE KADAR KİMSEYE SÖYLEMEDİK
TÜRKİYE’de bugüne kadar kimsenin keçi sütünden bebek maması üretmeye cesaret edemediğini söyleyen Engin Yiğit, bunun nedenini çözemediklerini ifade ederek, “Ya cesaret edilemedi ya da engellendi. Çünkü rakipler uluslararası firmalar. Bu nedenle biz de üretime başlayana kadar süreci saklı tuttuk. Şimdi Aydın Koçarlı’da bulunan fabrikamızda üretim yapıyoruz. Aylık 60 bin kutu üretim kapasitemiz var. Şu an sadece iç piyasaya ürün veriyoruz. Arap ve Türk Cumhuriyetleri’nden talep geliyor. İlerleyen süreçte yurt dışına da açılacağız” bilgisini paylaştı.
ECZANE RAFINDA
BABY Goat, tüketiciyle eczane kanalından buluşuyor. Metin Seçim, bu kanalı seçme nedenlerini ise şöyle aktardı:
“Bilinçli anneler market rafından mama almak istemiyor. Doktorun önerileriyle hareket ediyorlar. Yani bebek mamasında bilinçli bir tüketim söz konusu. Biz de direk doktorlarla temas kurduk ve onların önerisiyle tüketiciyle buluşuyoruz. Şu an Ege’deki eczanelerde varız. Yakında İstanbul ve Anadolu’da da yerimizi alacağız. Markamız oturana kadar da eczane kanalıyla tüketiciyle buluşmaya devam edeceğiz.”
MAMA DA VAR SABUN DA
EMRE Yiğit, süt ve süt ürünlerini tamamen bıraktıklarını ve bugün bebek mamasının yanı sıra Keçicik markasıyla kozmetik ürünlerine de girdiklerini belirterek, “Keçi sütü bazlı sabunlarımız var. Ayrıca, şampuan ve krem gibi 6 tane kozmetik ürünümüz var. Bunu şu an tamamen yurt dışına gönderiyoruz. Biz bundan sonra kozmetik, bebek beslenmesi ve bebek bakım ürünleri şeklinde üç ana grupta yolumuza devam edeceğiz. Beslenme grubunda yeni ürünler gündemde. Burada mamanın dışında farklı ürünlerimiz de olacak. Pazarda kalıcı olmak adına özellikle bebek grubunda ürün çeşidinin fazla olması gerekiyor. Biz de bu bilinçle çalışıyoruz” diyor.
ALIŞKANLIK VE ALGILARI DEĞİŞTİRMEK ZOR
METİN Seçim, süt ve süt ürünleri pazarından çıkma nedenlerini ise şöyle anlattı:
“Klasik mandıracılık yapan çok firma var. Biz farklı bir kulvarda yürümek istedik. Bunun manevi tatmini daha fazla. Bir de Türkiye’de inek sütüne dayalı bir aroma algısı var. Dolayısıyla keçi sütü ve ürünleri Türk halkının damak tadına tam hitap etmiyor. Avrupalı bunun kıymetini biliyor. Dolayısıyla Türkiye’de alışkanlık ve algıları değiştirmek zor. Bugün keçi sütü ve ürünleriyle ilgili tüketim sadece sağlıklı mantığıyla ilerliyor. Dolayısıyla burada yol almak çok zordu. Bizde kulvarımızı değiştirdik.”
KISA KISA
* Engin Yiğit, Türkiye’de mama pazarının büyüklüğünün net olmamasından şikayetçi. “Ne kadar ürün giriyor, ne kadar tüketim var net değil” diyen Yiğit, aylık 15 milyon dolarlık bir pazarın varlığından söz edildiğini paylaştı.
* Dünyada keçi sütünden bebek maması üreten firma sayısının bir elin parmaklarını geçmediğini söyleyen Engin Yiğit, “Bizde bu pazara Türkiye’den dahil olduk” diyor.
* Atalarının doğduğu topraklarda tesis kuran Metin Seçim, 30 dönümlük arazi üzerinde faaliyet gösterdiklerini belirterek, “Biz çok fazla süt üretiminin peşinde değiliz. Kaliteli sütün peşindeyiz” diyerek stratejilerini paylaştı.
* Metin Seçim, 25 kişilik bir ekiple yollarına devam ettiklerini aktardı.
Paylaş