Paylaş
1989’da ise ikinci kuşaktan Ahmet ve Ömer Gözlüklü kardeşler, Türkiye’de ilk kontinü sistem zeytinyağı tesisini imal eder. 2006’da işe dahil olan, çocukluğu sanayide geçen üçüncü kuşağın en büyüğü makine mühendisi Hakkı Gözlüklü de ürün çeşidini artırır. Hem ikinci kuşağın desteği hem de üçüncü kuşağın gücüyle, Hakkı Usta olarak yola çıkan şirketi bugün HAUS ismiyle dünyanın bir numarası yapmak için çalışıyor.
ASLINDA her şey kuşakların başarıya birer tuğla koymasıyla başlıyor. Ve her kuşak koyduğu o tuğlaya bir farkındalık, yenilik ve ilk eklemesi şirketi bugün global bir oyuncu yapmış. HAUS’u bugün yaş ortalaması 30 olan üçüncü kuşak geleceğe taşıyor. Üçüncü kuşak temsilcisi HAUS’un Genel Müdürü Hakkı Gözlüklü, Aydın merkezli şirketin kuruluş sürecini ve gelecek planlarını anlattı.
SERMAYESİ ANNESİNİ BİLEZİĞİ
Her şeyi başlatan dede merhum Hakkı Gözlüklü’nün çırak olarak adım attığı iş hayatında, zamanla zeytinyağı ve çırçır fabrikalarında ustabaşı konumuna geldiğini anlatan torun Hakkı Gözlüklü, şöyle devam etti:
“Dedem 1954’te annesinden aldığı bileziği sermaye yaparak bir arkadaşıyla kendi işini kurmuş. İyi bir motor ustası olan dedem, çeşitli tipteki su motoru, zeytinyağı ve pamuk preslerinin tamiratını yapar. 1962’de de bölgesinde ilk zeytinyağı presinin imalatına başlar. Yıllar sonra dedem ortağında ayrılır ve meslek lisesinde okuyan babam Ömer Gözlüklü, 17 yaşında okulu bırakıp işe dahil olur. Daha sonra ise amcam Ahmet Gözlüklü işe başlar. Babam ve amcam dedemin vefatından sonra devraldıkları bayrağı daha da yukarı taşımak adına çalışır. Ve 1989’da Türkiye’de çalışan ilk kontinü sistem zeytinyağı tesisini imal ederek büyük bir başarıya imza atarlar. Yani Türkiye’de o güne kadar ithal olan bir sistemi üretirler.”
YA TOPÇU YA ROCKÇI OLACAKTI
Çocukluğu Hakkı Usta’da geçen, yaz tatillerinde çalışan Hakkı Gözlüklü, ilk işinin de yerleri süpürmek, anahtarları yerine koymak ve makineleri silmek olduğunu ifade ederek, “O dönem bu işi yapmayı hiç istemiyordum. Hayalim futbolcu olmaktı. Daha sonra ise İngilizce öğrenince rockçı olmayı kafaya koymuştum. Ortaokulu bitirdiğim yılın yazı, yabancı dil bildiğim için amcam Ahmet Gözlüklü ile Tunus’ta fuara katıldık. Orada bizim ürünlerimize Çin malı muamelesi yaptılar. Gıdaya uygun olmadığını söylediler. Bu bende acayip hırs yaptı ve o gün bu işi yapmaya karar verdim. İlk ihracatımızı yine aynı yıl Tunus’a yaptık. Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliği’nde okuduğum dönemde de farklı ne yapabiliriz diye hep kafa yordum. Ve 2006’da da resmen işe dahil olduğum dönemde zeytinyağının yanına yeni sektörleri eklemek gerektiğine inanarak hareket etme kararı aldım” diyerek şirketin yeni yol haritasını paylaştı.
KOPYACI DEDİLER MARKALAŞTI
Hakkı Gözlüklü, yeni ürünlere yönelme isteğinin nedeni ise şöyle anlattı:
“Biz sadece zeytinyağı sektörüne yönelik üretim yaparken rakiplerimiz farklı sektörleri de portföylerine eklemişti. Biz de bu alanda dünyanın en iyisini kendimize rol model almıştık. Tabii, böyle olunca da piyasada kopyacı muamelesi görüyorduk. Artık kendi çizgilerimizi taşıyan ürünlerle var olmalıyız dedik. Tasarım ve AR-GE’ye yöneldik. O döneme kadar şirkette mühendis yoktu. Yeni ürünlere yönelince direnişle karşılaştık. Bu olmaz, tutmaz dendi. İki yılda hurdaya çok makine attık, ama sonunda başardık. Zeytinyağının yanına yeni sektörleri ekledik. Kopyacı imajını kırdık. Ve markalaştık. Zeytinyağının yanına atık su ve içme suyu arıtma tesisleri, petrol alanları, sondaj, nişasta, kimya ve eczacılık ile içecek endüstrisi, hayvansal ve bitkisel yağların işlenmesi, elde edilmesinde ihtiyaç duyulan santrifüj dekantör ve separatörleri üretiyoruz.”
HAKKI USTA HAUS OLDU
Şirketteki dönüşüm sadece ürün bazında kalmamış. İsimde de değişime gidilmiş. Hakkı Gözlüklü, isimde yaşanan dönüşümün nedenini de şu sözlerle anlattı:
“Dedem yola Hakkı Usta olarak çıkmış. Biz de bunu yıllarca kullandık. Ve zeytinyağı alanında önemli marka oldu. Ancak 2008’den sonra yeni sektörlere de ürün vermemizle, bazı sıkıntılar ortaya çıktı. Eti Maden’e gittik. Yetkili nereden geldiğimizi sordu. ‘Hakkı Usta’ dedik. Aldığımız yanıt, ‘bizim yemekleri yapan firma mı’ olunca isim sıkıntısı ortaya çıktı. Usta ismi farklı algılanıyordu. Tabii, yurtdışı pazarında da sıkıntı oluyordu. Yeni arayışlarla hem kökümüzü unutmadan hem de sorun yaşamayacağımız HAUS ortaya çıktı. Ve bu yıl şirketin ismi de HAUS Makine Sanayi oldu.”
YAŞ ORTALAMASI 30
Bugün 3’üncü kuşak şirkette aktif çalışıyor. Ahmet ve Ömer Gözlüklü kardeşler 2 yıl önce işlerin büyük bölümünü çocuklarına bırakmış. Hakkı Gözlüklü, “Yönetim kurulu başkanımız babam Ömer Gözlüklü. Amcam Ahmet Gözlüklü ise başkan yardımcısı. Ama şu an bütün işleri yaş ortalaması 30 olan 3 kuşağın sorumluluğunda. Benim dışımda satış müdürü kuzenim Erdinç Gözlüklü, pazarlama müdürü kız kardeşim Özden Gözlüklü var. Ayrıca, üretime bakan kuzenim Ersin Gözlüklü’ye de askerlik sonrası görev tanımı yapılacak. Bizim aile anayasamız var. Burada da bir aile konseyi var. 8 kişilik bir komisyon. Bu komisyon aileden birinin görev değişimini onaylıyor. Bizde rütbe almak öyle kolay değil. Planlarımız arasında şu an icrada olan aileyi tamamen yönetime kaydırmak. Ve şirketi profesyonellere bırakmak. Patron ne kadar çok icradan uzaklaşırsa o kadar iyi” diyerek aile şirketi olarak stratejilerini aktardı.
GÖZLERİ BİRİNCİLİKTE
Üçüncü kuşağın devraldığı bayrağı farklı bir vizyonla daha da yukarı taşımak için çalıştığını ifade eden Hakkı Gözlüklü, “Çeşitli kırılmalar yaşayarak buraya geldik. İlk kırılmayı dedem yapıyor. İkinci kırılmamız ise zeytinyağının yanına yeni sektörleri eklememiz ile oluştu. Şimdi de hedef global bir oyuncu olarak 1’incilik koltuğuna oturmak. Şu an ilk 5’teyiz. 15 yılda dünya birincisi olacağız” diyor.
SATMAYIZ ALIRIZ
Özellikle son 3-4 yılı yüzde 30’luk büyüme ile kapattıklarını paylaşan Hakkı Gözlüklü, “Bu yıl ise biraz yapıyı oturtmak adına yüzde 10 gibi büyüme hedefi koyduk. Biz üretimin yüzde 40’nı ihraç ediyoruz. 40’a yakın ülkede bizim makinelerimiz var. Hollanda’da bir şirketimiz var. Yakında İtalya’da da bir şirket kuruyoruz. Bunların dışında Almanya’da da bir oluşum planımız var. Bize satın alma yönünde de teklifler geliyor. Ama buna kapalıyız. Satın alırız, ama satmayız felsefesiyle yol alıyoruz” diyor.
YENİLİKLER SÜRÜYOR
Dünya birinciliği için separatör üretiminde kendilerini geliştireceklerini ifade eden Hakkı Gözlüklü, “Bu alanda da yeni ürün planlarımız var. Maya ve çevre endüstrisine yönelik dünyada 2 firmanın ürettiği bir ürün üzerinde bu yıl AR-GE çalışmalarımız başlıyor. Bunun gibi birçok yenilik üzerinde çalışmalarımız sürüyor” bilgisini paylaştı.
KISA KISA
* Düne kadar mühendis olmadan büyüyen firmanın bugün sadece AR-GE Merkezi’nde 34 mühendis görev alıyor. 50’ye yakın mühendisin barındıran şirkette yaklaşık 400 kişi çalışıyor.
* Hakkı Gözlüklü, bugün 6 lokasyonda üretim yaptıklarını belirterek, “200 dönümlük bir arsa aldık. Bu yıl içerisinde projesini yapıp, 2017’de inşaatına başlayacağımız fabrikayla tüm tesisleri tek çatı altında toplayacağız” bilgisini verdi.
* Birçok sektöre ürün verdiklerini ifade eden Hakkı Gözlüklü, yılda 100’e yakın zeytinyağı tesisi kurduklarını, 350 dekantör, 200’e yakında separatör ürettiklerini paylaştı.
* Erdinç Gözlüklü, üretimin yanında sosyal sorumluk projeleriyle de dikkat çektiklerini ifade ederek, ‘hem sen kazan hem de dünya kazansın’ isimli projelerinin bulunduğunu belirterek, “Çocuklar evdeki atıklardan ürettikleri ürünlerle yarışacak. Ödül töreni 17 Mart’ta” dedi.
Paylaş