Paylaş
TCDD 1. Bölge Müdürlüğü, kasım ayı başında tarihi Haydarpaşa Gar Binası’nın iyileştirme çalışmalarını başlatmak üzere İTÜ’ye başvurdu.
Çalışmalar planlama aşamasındaydı ki malum yangın çıktı. Yangından sonra İTÜ ile işbirliği hızlandırıldı, çalışmanın kapsamı da genişletilerek gar binası için önemli bir proje çalışması başlatıldı.
Haydarpaşa Röleve, Restitüsyon ve Restorasyon (RRR) projesi kapsamında İTÜ Arı Teknokent’te faaliyet gösteren akademik firma TechnoBee ile hizmet sözleşmesi yapıldı.
Mimar, sanat tarihçisi ve mühendislerden oluşan Danışma Kurulu çalışmanın omurgasını oluşturuyor.
Peki neler yapılacak?
Danışma Kurulu yol haritasını garın işlevsel, tarihsel ve kentsel sürekliliğini korumaya dayandırdı. Yapıda zamana ve yangına bağlı hasar belirlendi.
Daha sonra TCDD 1. Bölge Müdürlüğü’nün mevcut durumdaki kullanımı ve geleceğe yönelik gereksinimleri analiz edildi. Böylece yapıda çağdaş konfor şartlarının sağlanmasına yönelik eksikler ve beklentiler saptandı:
- Yiyecek, içecek, çiçek, dergi, kitap ve hediyelik eşya satış noktaları, restoran, bankacılık hizmet noktası, internet cafe, fotokopi-faks-posta hizmeti vs...
- Bir araya getirilecek obje ve belgelerle oluşturulacak bir demiryolu müzesi veya kütüphanesine yer verilmesi düşünülüyor.
- Turizm danışma merkezi ve kültürel bilgilendirme panoları gibi turistlere yönelik düzenlemeler planlanıyor.
- Mevcut demiryolu ve denizyolu bağlantıları sürdürülürken taksi durakları ve otopark düzenlemeleri çağdaşlaştırılıp deniz taksi iskelesi oluşturulacak.
- Kalıcı sergi, geçici sergi ve multimedya mekanları olacak.
- Trenlere ilgisi olan her yaştaki çocuklar için demiryolu oyun parkı ve simülasyon merkezi oluşturulması düşünülüyor.
Danışma Kurulu üyeleri ve TCDD yetkilileri birinci işlevin (tren istasyonu olmak) aynen korunması gerektiği konusunda hemfikir. Bu işleve yönelik yeni düzenlemeler projenin en önemli parçası olarak ele alınıyor.
Danışma Kurulu üyeleri “Haydarpaşa Gar Binası emin ellerde, tarihsel sürekliliğinden ödün vermeyecek örnek bir çalışma yapılıyor. Önemli olan bu çalışmanın ve kararlılığın restorasyon sürecinin sonuna kadar sürdürülmesi” diyor.
İstanbul’un en özel binalarından
Demiryolları, fikir, program ve uygulamalarıyla Osmanlı İmparatorluğu’nun son emperyal projeleriydi.
Anadolu hatları-nın ilk/son ulaşım noktasında yer alan
metropol gar niteli-ğindeki Haydarpaşa Garı özellikle anıtsal ve simgesel bir yapı olarak öne çıkıyordu.
Tarihi Doğu yollarının izini süren hat Haydarpaşa’dan başlıyordu.
Gar, Batı’ya ulaşmanın görüntüsü olarak denizi ve İstanbul peyzajını Tarihi Yarımada perspektifi üzerinden peron mekanına bağlayarak gelen yolcuya sunuyor.
Bu düzenleme hem işlevsel hem de görsel olarak hattın kent ve denizle bağlanmasını sağlıyor. Bu özellikleri, Haydarpaşa’yı İstanbul için çok özel kılıyor.
Paylaş