Baskın basanındır değiş tokuş da satıştır

Krizde alışveriş yerine kıyafetlerini değiş tokuş eden ev kadınları sektöre rol modeli oldu. Rakip mağazalar birbirlerinin mekanında koleksiyon sergileyip birkaç gün veya haftalığına gerilla satışı düzenliyor artık.

Aslında her şey 2008’de başladı.
Dünyanın çeşitli yerlerinde yeni bir trend ortaya çıktı.
Sıkıldıkları kıyafetlerden kurtulmak isteyen ama krizin de etkisiyle gardırobunu yenilemekten kaçınan kadınlar “değiş tokuş partileri” düzenlemeye başladılar.
Kadınlardan biri evini açıyor, eşi-dostu da torbalara attıkları “eskileriyle” eve doluşuyor, kıyafetlerini “değiş tokuş” ediyorlardı. Bu “değiş-tokuş” konsepti evrildi, şekil değiştirdi ve 2010’da moda sektörünü etkisi altına aldı.
şimdilerde sadece kişiler değil, mağazalar da aralarında değiş tokuş yapıyor.
Bu trend içinde bir gerilla hareketi de barındırıyor.
Kimi markalar sadece birkaç günlüğüne ya da birkaç haftalığına büyük mağazaların içinde veya normalde mağazasının olmadığı, şehrin bilumum yerlerindeki geçici mağazalarda, hatta depolarda bazı ürünlerini satışa sunuyor.
Bu geçici mağazalar heyecan yaratıyor, sonra ortadan kayboluyor.
Burada markaların ilgilendiği satış miktarı değil, piyasaya hareketlilik getirmek.
Aslında bu trend şimdiki gibi yaygınlaşmadan çok önce, 2004’te ünlü Amerikan mağaza zinciri Target, tasarımcı Isaac Mizrahi’nin yeni koleksiyonunu tanıtmak için New York’taki Rockefeller Center’ın içinde geçici bir dükkan açmıştı. Bunu, Hamptons’da başka bir geçici mağaza ve Hudson Nehri’ndeki yüzen mağaza izlemişti.
Vacant, şangay, Berlin ve Los Angeles’ta geçici mağazalar açtı. Gap ise Paris, Londra ve New York’ta... Geçtiğimiz yıl Japon markası Uniqlo, Paris’te birkaç gerilla dükkana imza attı, bunlardan biri Paris’teki konsept mağaza Colette’in içindeydi.
Prada, merkez mağazası tadilattayken Paris’te, Place Beauvau’da geçici bir mağaza açtı. Gucci’nin geçici mağaza adresleri ise Miami Beach, Tokyo ve Hong Kong oldu. Hermes, sınırlı sayıda eşarp ve kravat sattığı geçici köşesini Londra’nın büyük mağazası Liberty’nin içine yerleştirmeye karar verdi.
Örneğin geçtiğimiz yıl Louis Vuitton, yerleşik bir köşesinin olduğu Londra’nın ünlü çok katlı mağazası Selfridges’da kısa süreliğine küçük bir dükkan açtı. Anahtarlıktan çantaya ve köpek aksesuvarlarına çeşitli ürünlerin satışa sunulduğu bu dükkan sadece iki ay oradaydı. Amaç, Louis Vuitton mağazalarından içeri girmeyen müşteriyle de markayı buluşturmaktı.
Selfridges içinde geçici dükkan açan diğer markalar Jimmy Choo ve Edun oldu.
Ünlü mağazaların değiş-tokuşuna gelirsek...
Londra’daki Liberty, Parisli Merci, New York’taki Target Ve Milano’nun ünlü butiği Corso Çomo ile koleksiyon değiş tokuşu yaptı. Liberty’nin Target’ta satılan koleksiyonu ülke çapında 1500’den fazla satış noktasında müşteriyle buluştu.
Parisli Colette ise geçtiğimiz yaz Londra’daki Kessels ve Kramer Outlet ile benzer işbirliklerine gitti.
Bu kadarla kalmıyor. Londra’nın Newburgh Quarter bölgesinde ve New York’un doğu yakasında sene başından beri 30 butik yer değiş tokuşu yaptı.
Bu tür gerilla mağazaları ve mağaza değiş tokuşlarını kıvılcımlayan tüketimdeki azalmaydı. Bu trend, dar zamanlarda yaratıcılığın arttığının kanıtı.
Bize hâlâ bazı şeyler geç geliyor. Mağaza değiş tokuşu da geciken trendlerden biri. Bakalım ilk kim girişimde bulunacak...

En iyi mecra internet

1970’lerin ve 80’lerin “değiş tokuş” trendinin yeniden yeşerdiği yerlerden biri internet. 2008’de yapılan bir araştırmaya göre aileler önce internette kullanmadıkları şeyleri satıyor, ardından yine internetten ihtiyaçları olan yeni şeyleri alıyor. Kıyafet, kitap ve elektronik en çok aldıkları şeyler.
E-bay bir yıl içinde sitede yapılan milyonlarca işlemi tarayarak 51 bin müşterinin bu tür bir “değiş tokuş” yaptığını saptadı. Aynı yıl içinde, insanlar kemerlerini sıktıkça bu rakam yüzde 4 arttı.
Swapitshop.com ve swapshop.co.uk gibi siteler, insanların kitap, DVD, antika değiş tokuşu yapmasına imkan sağlıyor. Swapz.co.uk’de ise emlak değiş-tokuşu bile yapılıyor.
Yazarın Tüm Yazıları