Efendim ben 54 yaşında yalnız yaşayan, bekár bayanım. Babamdan maaş alıyorum. Ancak kiramı karşılıyor. Kardeşlerimden fitre kabul etmem doğru mu? Kardeşlerimin yardımı olmasa geçinmem mümkün değil. Sağlık ve huzur dolu nice ramazanlara erişmeniz dileğiyle. Saygılarımla.Reyhan/İZMİRKardeşlerinizden fitre alabilirsiniz. Bunun dini açıdan hiçbir sakıncası yoktur.İnsan işlediği bir günahı unutmalı mı, yoksa hatırından hiç çıkarmamalı mı?Necla/AFYONBu soru Cüneyd-ı Bağdadi’ye sorulmuş, "Tevbe, günahını unutmandır. Aynı soru Tusteri’ye sorulduğunda "Tevbe günahını unutmamandır" diye cevap vermiş. Asesen günah olan fiilin sevkini ve izini kalbinden öylesine çıkaracaksın ki, ruhunda bundan eser kalmayacak. Artık böyle bir durumda "unutmak" veya "unutmamak" bir önem arz etmez. Çünkü sonuçta her ikisi de bir noktada buluşacaklardır. Grip aşısı yaptırmak orucu bozar mı?Melike AYAN/MUŞAşı orucu bozmaz. Takıyye ne demektir, dinimizde yeri var mıdır?BULDAN/ANKARACevap: Takıyye, belirli veya gelecek bir tehlikeden korunmak amacıyla inancı saklamak ve gizlemek anlamına gelmektedir.Söz konusu tehlikelerin başında kuşkusuz hayatın tehlikede olması gelmektedir. Hemen bütün islam bilginleri böyle bir durumda kişinin inancını gizleyebileceğini kabul etmişlerdir. İslamiyetin ilk yıllarında Mekke’de müşrikler, umumiyetle fakir ve köle olan Müslümanlara karşı şiddete başvuruyor, vahşice işkencelere maruz bırakıyorlardı. Genç Ammar annesi ve babasıyla birlikte işkenceye tabi tutulanlardandı. Anne ve babası gözünün önünde işkenceden ölmüş, Ammar uygulanan bu işkencelerden birine dayanamayıp Hz. Peygamberi inkar ettiğini söyleyerek canını kurtarmıştır. Bu durumdan üzüntü duyan Ammar, Hz.Peygambere gelip olup bitenleri anlattı. Hz.Peygamber, Ammar’ın imanında bir sarsıntı olmadığını görünce, tehlike ile karşılaştığında aynı şeyi tekrarlayabileceğini bildirdi. Nitekim; Al-imran süresi 27. ayet, bu konuya deyinmekte ve zorunlu hallerde bir ruhsat getirmektedir. Şia fırkası , zorunlu hallerde yapılmasına izin verilen takıyyeyi dini bir prensip ve iman esası şeklinde değerlendirmiştir. Ancak bazı şii alimleri takıyye Müslümanla Müslüman arasında olmaz diyerek, bu ruhsatın kötüye kullanılmasına ve istismarına karşı çıkmışlardır. Sonuç olarak şunu söyleyelim ki takıyye hayatı tehlike karşısında kişinin başvurabileceği bir durumdur. Bunun dışında takıyye ikiyüzlülüktür, aldatmadır, halk tabiriyle dönekliktir. Bu tür insanlar güvenirliklerini de kaybederler.