ANKARA’nın yıllardır tamamlanamayan metrosu için Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’dan ilk defa ‘tarih’ geldi.
Bakan Yıldırım’ın Hürriyet’in deneyimli muhabiri Süleyman Demirkan’a yaptığı “Yapımına 1,5 aya kadar başlanabilir” açıklamasının detaylarını, dün Ankara Hürriyet’te “Bakan Yıldırım metro için tarih müjdeledi” başlığı ile yayınlanan haberde okudunuz. Ne yazık ki metro bilmecesi öyle bir hale geldi ki, ‘başlanabilir’ sözcüğü bile Ankara ve Ankaralı için müjde niteliğini taşıyor. İşin müjde kısmı bir yana, Bakan Yıldırım’ın açıklamasının satır aralarında iki önemli detay gizleniyor. Birincisi bir çekince.. Yıldırım, “Daha önce görev alan yüklenici firmalarla da mutabakat sağlanır ve o noktada bir sıkıntı yaşamazsak” diyor. Siyaset diplomasisinde bu tür ifadeler, tam da Bakan’ın belirttiği ‘o nokta’da bir sıkıntı yaşanacağına işaret eder. Umarız, yaşanmaz.. Binali Yıldırım’ın açıklamasındaki ikinci önemli detay ise yerel yönetimlerin metro gibi dev yatırımların altından kalkamadığını dile getirdiği cümle.. Bu cümle üzerine Bakan Yıldırım’a sorulabilecek tek soru, “Başkent’in deyim yerindeyse ‘canına okuyan’ bir gerçeğin yıllar sonra fark edilmesi kimin ayıbı..?” Ortada bir metro ayıbı olduğu, inkar edilebilir mi..?
Öykülerini hatırlayalım
ANADOLU Ajansı dün Ulaştırma Bakanlığı’nın yapımını devralacağı metro projeleri ile ilgili geçtiği haberde, Ankara’daki metro çalışmalarının özet tarihçesine de yer vermiş. Aynen aktarıyorum: Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı EGO Genel Müdürlüğü, yapımına 2002’de başladığı 16 bin 590 metre uzunluğundaki “Kızılay-Çayyolu Metrosu”nun 8 bin 600 metrelik bölümünün ve 6 metro istasyonunun kesin kabulünü 2009’da yaptı. Hattın 7 bin 990 metrelik bölümüyle 5 istasyonunun ise yüzde 80.11’i bitirildi. Kızılay’dan Batıkent’e kadar devam eden metro hattının devamı niteliğindeki “Batıkent-Sincan/Törekent” metrosunun yapımına ise 2001’de başlanmıştı. Yalnızca yüzde 7,1’i tamamlanan 15 bin 360 metre uzunluğundaki metro hattında 11 istasyon yer alacak. AŞTİ-Dikimevi arasında çalışan Ankaray hafif raylı sistemi Tandoğan’dan, Kızılay-Batıkent arasında çalışan Ankara Metrosu’nu da Atatürk Kültür Merkezi’nden Keçiören’e bağlaması planlanan “Tandoğan-Keçiören metro hattı”nın yapımına da 15 Temmuz 2003’te başlandı. Şu ana kadar yapım işinin yüzde 41’i tamamlanan “Tandoğan-Keçiören metro hattı” bittiğinde toplam uzunluğu 10 bin 582 metre, istasyon sayısı 11 olacak.