ANKARA, bir süredir yeni Emniyet Müdürü Orhan Özdemir’in trafik ile ilgili hassasiyetlerini ve uygulamalarını dikkatle izliyor.
Büyükşehir Belediyesi’nin kentin kalbine yaptığı otoyollar, giderek artan araç sayısı, plansız kentleşmeden beslenen rant çeteleri ve sürücüsüyle, yayasıyla saygı sınırlarının her geçen gün daha çok zorlandığı bir trafiğimiz var..
Orhan Özdemir, Ankara’ya atanmadan kısa süre önce verdiği bir demeçte, şunları söylüyor:
"Türkiye’de sürücülerin çok kaza yapmalarının ana sebepleri, kişilerin trafik kurallarına uymaması, araç kusurları ve yollardan kaynaklanan sebepler."
Emniyet Müdürü Özdemir’in bu tespitlerine, Ankara açısından, sırayla göz atalım..
KURALLAR
Kişilerin trafik kurallarına uymaması, çirkin bir kenar mahalle modası gibi yaygınlaşıyor kent içinde.. Hatta trafik yoğunluğunun olmadığı bir kavşakta kırmızı ışıkta beklediğinizde, dikiz aynanızda arkanızdaki araç sürücülerinin tehdit dolu bakışları ile göz göze geliyorsunuz..
Ancak trafik kurallarına uyulması konusunda, sürücüler kadar yayalar ile ilgili problemler de var. Yıllar önce şu an ismini hatırlamadığım Ankara Emniyet Müdürü, Kızılay Meydanı’nda yayaların karşıdan karşıya geçişini takmıştı kafasına..
Polis memurları günlerce yayaları uyarmış, ceza kesmiş ve karşıdan karşıya geçerken yaya geçitlerinin sağından yürünmesi gerektiğini öğretmeye çalışmıştı.
Bugün Meşrutiyet Caddesi’nde atıl duran hilkat garibesi yaya üst geçitleri, kendini araçların önüne atan yayalar, otobüsüyle, taksisiyle, kamyonetleri ile Çin’in kenar mahallelerini andıran bir görüntü hakim..
Sadece Meşrutiyet Caddesi’nde değil, kentin bir çok tuhaf kavşağında durum farksız..
Suçlu kim..?
KUSURLAR
Özdemir’in bir diğer tespiti, araç kusurları.. Araç muayene hizmeti özelleştikten sonra bu konudaki sıkıntıların bir nebze olsun azaldığı söylenebilir. En azından insanlar bu konuda daha dikkatli davranmaya mecbur kalıyorlar. Merak ettiğim şey, egzozundan simsiyah dumanlar çıkaran belediye otobüsleri, belediye kamyonları, hangi prosedür ile araç muayenesine tabi tutuluyor..?
Resmi araçlar ile toplu taşım araçları, trafiğe çıkmak için gerekli şartları gerçekten de taşıyor mu..?
YOLLAR
Ankara’da en sıkıntılı konu, bana göre yollar..
Daha önce de farklı nedenlerle yazmıştım. Ankara’nın yollarında binlerce mühendislik hatası var.. En son yapılan kavşaklarda bile bulunan bu hatalar, kimi zaman bir plastik baba,kimi zaman uyarı levhaları ile telafi edilmeye çalışılıyor. Kuğulu Kavşağı’na ve Cinnah Caddesi’ne bakın..
Mühendislik hataları, o kavşağa damgasını vurmuş.. Yaşam hakkı verilmeyen yayaların kural ihlali yapmasına nasıl kızacaksınız..? Bütün araçlar hız limitlerinin üzerinde seyrederken hangi birisini yakalayacaksınız..?
CEZALAR
Sadece trafik değil, genel olarak kuralları ihlal eden kişilere elbette ceza uygulanmalıdır. Ama burada önemli bir nüans, önemli bir detay var.
Bir kent, trafiği, yaşayanları, binaları, parkları ve diğer tüm unsurları ile bir bütündür. Eğer o kent, yöneticilerin yanlış planlamaları yüzünden sürücüleri ve yayaları ’kural ihlaline’ mecbur bırakıyorsa, her gün binlerce ceza yağdırmak hiçbir şeyi düzeltmez..
Sadece devletin kasasına bol ve ’düzenli’ para aktığı için, Maliye Bakanı’ndan ’aferin’ getirir..
Dileriz Ankara’nın trafiği, üç beş bulvardaki hız limitleri ile değil de, bilimsel olarak masaya yatırılır..