Ankara’nın çizilemeyen yolları

BİR - iki hafta önce Ankara trafiği ile ilgili yazdıklarımın ardından, okurlardan gelen elektronik postaların ardı arkası kesilmedi.

’Bir dokun, bin ah işit’ misali..

Kabak tadı vereceği endişesi ile aynı konuyu üçüncü haftaya taşımak istememiş ve geçtiğimiz hafta Ankara’daki trafik keşmekeşine hiç değinmemiştim.

Ancak okurlarımızdan Yavuz Kantur’un düşünceleri ve dikkat çektiği küçük bir detay, fikrimi değiştirmeme neden oldu.

Yavuz Bey, Başkent trafiğine ilişkin şu saptamalarda bulunmuş:

"Bulunduğum ülkeler arasında, ki buna dünyanın en fakir ülkelerinden Kenya, Kırgızistan gibi ülkeler de dahil ve Türkiye’deki şehirleri de sayarsak, Ankara kadar geri kalmış, planlamayı ve sinyalizasyonu bir kenara bırakın, en küçük rasyonellikten uzak bir trafik düzeni görmedim.

Ana bulvarlar ve şehirlerarası yollar dahil hiçbir yolda şerit çizgisi yoktur, yol genişlikleri Akay’daki alt geçitler veya yeni yapılan Kuğulu’daki ışıklar dahil, herhangi bir standarttan uzaktır. (Şerit çizmek istense bile çizilemez, çünkü yol genişliği sabit ve standartlara uygun değildir) Ankara’da 5 - 6 adeti geçmeyen Bilkent Kavşağı ve eskiden Gimat Kavşağı gibi kavşaklar hariç, hiçbir kavşak doğru değildir ve arabalarin itiş - kakış, şerit düzeni olmaksızın hareket etmeye çalıştığı kavşaklardır. GPS navigasyon cihazlarında bile, Ankara’nın anlamsız kavşaklarını çizmekte ve yol tarifinde zorlanmışlar."

VALİ BEY NEREDE..?

Yavuz Bey’in bu tespitlerinden sonra, Ankara’da şerit çizgilerine daha dikkatli baktım. Gerçekten de, çok önemli güzergahlarda bile şerit çizgisi olmadığını gördüm. Gözümde canlandırıp, o yollara doğru şerit çizgilerini oturtmaya çalıştım, bir türlü olmadı.

Bu iddia doğruysa, yani Ankara’nın caddelerine mühendislik hatalarından dolayı şerit çizgileri kesintisiz biçimde yerleştirilemiyorsa, ne söylenebilir bilemiyorum..

İnşaat Yüksek Mühendisi bir başka okurumuz Vahit Bey de, son 10 - 15 yılda trafik ile ilgili düzenlemelerin neredeyse tümünün şehir planlaması ve ulaşım bilimine ters, çözüm getirici değil, sorun üretici uygulamalar olduğunu savunuyor.

Ve örnekleri sıralıyor:

"Trafiğin tek düğüm noktalarına yönlendirilmesi ve dağıtılması, ana arterlerde ’T’ tipi tek yön uygulamaları, gereksiz güzergah uzatmaları, park yerlerine dönüştürülen ana caddeler, iki hatta üç sıra park etme alışkanlıklarının - fütursuzluğunun teşvik edilmesi.."

Yavuz Bey’in kritik sorusu ise tüm bunlar yapılırken, Ankara Valisi’nin nerede olduğu..?

Ankara’nın en pahalı kavşaklarından olan Kuğulu Kavşağı’na 30 santimetre genişliğinde yaya kaldırımı yapan mühendislik dehasına ve patronlarına sorulmaz belki ama, ben yine de sorayım..

Siz hiç doğru planlanmış şehir gördünüz mü..?

Yanıtı Ankara caddeleri, Ankara sokakları veriyor..

Boşuna yorulmayın..
Yazarın Tüm Yazıları