Paylaş
Önce listenin nasıl hazırlandığını hatırlamak gerekiyor. Sonra da hem bu liste, hem de bu tür listeler üzerine birkaç şey söylemek...
Aralarında benim de bulunduğum 100 kişiden 10 albüm seçmeleri istendi. Listeye kendi seçtikleri albümlerle katkı sunanlar ilk albüme 10 puan, 10’uncu albüme 1 puan verdiler, oylar toplandı, sıralama oluşturuldu.
Bu tür listeler (en iyi filmler, kitaplar, restoranlar vb) satış rakamları, ticari başarı gibi ölçülebilir veriler üzerinden yapılmıyorsa tartışma ortamıyla birlikte gelir.
ELEŞTİRİLER ŞELALE
Konu Türkiye’de yapılan albümler olunca tartışma özellikle bizim “geniş” camiada, yani müzisyenler, müzik yazarları, sektör temsilcileri arasında daha da canlı şekilde yapıldı geçen hafta boyunca.
Yöntem ve netice üzerinde yoğunlaşan tartışmalarda eleştiri getirenleri haklı bulduğum birkaç noktaya değineyim önce.
Mesela bu tür listelerde “best of” tarzı, yani sanatçının eserlerinden yapılan seçmeyle oluşturulan albümlere yer verilmesine karşı çıkanlara katılıyorum.
Katılıyorum ancak Türkiye’de uzun süre 45’liklere dayanarak üretim yapan müzik şirketlerini bu seçimi/uygulaması yüzünden “best of”u hariç neredeyse hiç albümü bulunmayan sanatçılar var. İşler orada karışıveriyor.
Mesela listedeki bazı teknik hatalara (45’liğin albüm olarak duyurulması, yanlış kapak fotoğrafı, tarihlerdeki tutarsızlıklar) eleştiri getirenlere de katılıyorum.
KATILIYORUM AMA...
Katılıyorum ancak “The Unkapanı” merkezli müzik sektörünün 1980’lere, 1990’lara kadar ürettikleri plaklara bir tarih bilgisi bile basmadıklarını, bu konuda “doğru” bilgiye ulaşmanın ne kadar zor olduğunu da biliyorum.
“Şu albüm varken şu albüm nasıl olmaz?” veya “O albüm nasıl olur da sıralamada bu albümün üstünde yer alır?” veya “Falanca isimden bir albüm bulunmaması anlaşılır iş değil” veya “Jüride şu şahsın bulunmaması tuhaf” tarzı eleştirilere de “kendi zevkim, tercihim vb” ışığında katıldığımı söylemeliyim.
Katılabilirim ama neticede “sübjektif” bir listeden söz ediyoruz. Bence de listenin dışında kalan çok önemli albümler var, bence de yeni kuşak müzisyenlerin listede kendilerine yer bulamamaları bir eksiklik olarak kabul edilebilir.
Ama neticede hepsini onaylamasanız da, bazı isimlerin görüşlerinin yansıtılmamasını talihsizlik olarak görseniz de büyük ölçüde “iyi ve dengeli bir jüri seçimi” yapılmış, onların tercihleri “kurallar dahilinde”, dürüst ve samimi şekilde yansıtılmış.
Zaten ortaya çıkan sonuç üzerinde yüzde yüz mutabık kalmanın imkânı yok bu tür listelerde.
HERKES LİSTESİNİ SEVER
Herkesin ancak ve “belki” kendi listesiyle memnun olabileceği bir durumdan söz ediyoruz.
Bu “anket/araştırma” 100 kişiyle değil, 100 bin kişiyle görüşülerek yapılsaydı bile birbirinin aynı iki liste çıkmayacağına eminim.
Müzik zevki “ölçülebilir”, “tartılabilir”, “yarıştırılabilir” bir hadise değil netice itibariyle.
Ama nedir? Listeleri seviyoruz. Listelere göz atmayı, tartışmayı, yanlış bulmayı veya desteklemeyi seviyoruz.
Hem jürinin hem de arkadaşlarımın emeklerine sonuna kadar kefil olduğumu söyleyerek konuyu kapatayım.
Daha iyisi yapılana kadar elimizdeki en iyi liste budur ve emin olun “daha iyisi” iddiasıyla ortaya çıkacak listeye de, jüriye de en az bu kadar muhalefet yapılacaktır.
Herkesin ancak ve “belki” kendi listesiyle memnun olabileceğini söylemiştim.
Şimdi kendi listemi değiştirme şansım olsaydı veya liste bugün istenseydi daha farklı bir sıralama yapacağımı, bazı albümleri çıkarıp bazılarını ekleyeceğimi biliyorum.
Bu kadar laftan sonra listede yer alan veya dışarıda kalan tüm sanatçılara şükran hislerimi sunarak kendi listemi paylaşayım.
İyi pazarlar, müzikli pazarlar...
1- Elektronik Türküler - ERKİN KORAY
2- Benimle Oynar mısın? - BÜLENT ORTAÇGİL
3- Cem Karaca’nın Apaşlar, Moğollar ve Ferdy Klein’a Teşekkürleriyle - CEM KARACA
4- Dünya Yalan Söylüyor - MOR VE ÖTESİ
5- Ele Güne Karşı Yapayalnız - MFÖ
6- Kadın - ŞEBNEM FERAH
7- Nedir Ne Değildir - EDİP AKBAYRAM DOSTLAR
8- Yeni Bir Gün - BARIŞ MANÇO KURTALAN EKSPRES
9- Satılık - YAVUZ ÇETİN
10- Zikir - OKAY TEMİZ
Paylaş