İhracatçıların sektör kavgası

Toplam 60 ihracatçı birliğinin bulunduğu TİM’de, ihracatçı sektör sayısının 26’dan 40’a çıkarılma planı ihracatçıları ayağa kaldırdı. Tanıtım gruplarının da kendilerine sorulmadan kapatıldığını belirten ihracatçılar, tasarıyı koltuğunu kaybedecek başkanların oyunu olarak yorumluyor.

Haberin Devamı

SON günlerde ihracatçıların WhatsApp grupları çok hareketli. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) yeni bir hazırlığı Türkiye’nin her yerinden ihracatçıyı huzursuz etmiş durumda.

Türkiye’de ihracatın arttırılması, ihracatçının desteklenmesi için 1993 yılında kuruldu Türkiye İhracatçılar Meclisi...

Çeşitli sektörlerden 67 bin ihracatçıyı bir araya getiren bir çatı örgütü. Toplam 26 sektörden gelen 60 ihracatçı birliğinden oluşuyor, bu birlikler 13 genel sekreterlik çatısı altında toplanıyor.

TİM yönetimini belirleyen seçilen bu 26 sektörden gelen temsilcilerin oluşturduğu Sektörler Konseyi.

ANA BİRLİKLE DAĞILABİLİR

Bugünlerde işte bu yönetimi belirleme konusunda önemli olan konseyle ilgili yeni bir çalışma gündemde. İhracatçıları rahatsız eden çalışmaya göre konseyi belirleyen 26 sektörün sayısı 40’a çıkarılacakmış.

Haberin Devamı

Hazırlığı öğrenen bazı ihracatçılar bu hazırlığı “iyi niyetli” bulmuyor. İhracatçıların böyle bir ihtiyacının olmadığını, bugünkü yapıyla işlerin yürüdüğünü söylüyorlar.

Aslında hazırlığa karşı çıkan ihracatçılar, amacın ne olduğunu da tam anlayamamış. Kimi ihracatçıya göre ihracatçı birliklerinin sayısı artacak, kimine göre ise birleştirilerek azaltılacak. Özellikle Anadolu’daki birlikler sektör sayısının artmasıyla bu sektörleri bir çatı altında toplayan ana birliklerin dağılacağını düşünüyor.

KAOTİK DURUM

İhracatın önemli sorunlarının bulunduğunu, 500 milyar dolar hedefine ulaşmak için asıl tartışılması gereken konuların farklı olduğunu söyleyen ihracatçılara göre bu değişikliği talep edenlerin asıl amacı koltuğunu kaybedecek başkanlar. Dediğim gibi bu bir tasarı hatta öneri gibi görünüyor. Ancak ihracatçıları bu kadar telaşlandıran şu:

Bildiğiniz gibi kısa bir süre önce sayıları 15’e yaklaşan sektör tanıtım grupları kapatılarak Türkiye Tanıtım Grubu’na çevrilmişti. İşte bu tanıtım gruplarının da oldu bittiyle kaldırıldığını ve kendilerine danışılmadığını anlatan ihracatçılar endişelerini şöyle dile getiriyorlar:

“Şimdi de kendi kafalarına göre model değiştiriyorlar. Kaotik bir durum yaratacaklar. Bu değişim Anadolu ihracatçılarını vurur. İstanbul dükalığı yaptım oldu diyor. Şiddetle karşıyız.”

Haberin Devamı

Dediğim gibi ihracatçının sıkıntısı alınan kararlarda söz sahibi olamamak. Bu düzenleme konusunda somut gerekçe bekliyorlar!

İKİ DÖNEM KURALI DEĞİŞMELİ

SOHBET sırasında ihracatçıların gelecek yıl mart ayında yapılacak seçimlere ilişkin itirazları da gündeme geldi. TİM Başkanı yönetimde iki dönem kuralının değişmesini istemediğini ve kendisinin de başkanlığı bırakacağını açıklamıştı. İhracatçıların önemli bir bölümünün Büyükekşi gibi düşünmediği anlaşılıyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği kararının emsal alınmasını isteyen üyeler “Büyükekşi kendi gidiyor bizi de götürmek istiyor” yorumunu yapıyorlar.
Büyükekşi bu konuda tutarlı ve kararlı. Ancak gelen baskılara dayanabilecek mi zaman gösterecek!

Haberin Devamı

SABANCI ÜNİVERSİTESİ’NDEN MOR SERTİFİKALI ‘CİNS ADIMLAR’

TOPLUMSAL cinsiyet eşitliği ve kadın sorunları 2006’dan beri Sabancı Üniversitesi öğretim üyeleri, öğrenciler ve çalışanların gündeminde. İlk olarak dünyadaki uygulamalar araştırılarak hazırlanan Cinsel Tacize Karşı Önlem ve Destek İlkeleri Belgesi yazıldı. Yine o yıllarda Birleşmiş Milletler Kadınların ve Kız Çocuklarının İnsan Haklarının Geliştirilmesi Ortak Programı (BMOP) çerçevesinde Mor Sertifika Programı başladı. Programın amacı farklı illerden lise öğretmenleriyle kadın hakları konusunda farkındalık yaratmaktı. Merhum rektör Tosun Terzioğlu’nun bu programa ne kadar önem verdiğini çeşitli illerde yapılan toplantılara katıldığımda yakından izledim.

Haberin Devamı

Sabancı Üniversitesi Gender Forum olarak başladığı bu çalışmaları artık farklı bir çatı altında yürütüyor. Yeni yapının adı Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Mükemmeliyet Merkezi (SU Gender).

SU Gender Genel Direktörü Ayşe Gül Altınay, koordinatörler Ayşegül Taşıtman ve Begüm Acar’la  yeni çalışmaları dinlemek için buluştuk. Altınay’ın verdiği bilgiye göre girişimin temelini oluşturan Mor Sertifika programında bugüne kadar 345 lise öğretmeni ve 64 eğitim fakültesi öğrencisi mezun olmuş. Program 17 ilde 3 binden fazla öğretmene ulaşmış. Şimdi de eğitim fakültesi öğrencilerine sertifika programı düzenleniyor.

Altınay toplumsal cinsiyet alanında İngilizce eğitim verecek olan ilk uluslararası doktora programını açtıklarını açıklıyor. Ayrıca şirketlere ve sivil toplum kuruluşlarına cinsiyet eşitliği eğitimi de vermeye başladıklarını ekliyor.

Haberin Devamı

SU Gender’in yeni ve çok ilginç bir projesi daha var. “Cins Adımlar.” Altınay Chrest Vakfı ve İstanbul Politikalar Merkezi’nin desteğiyle Beyoğlu, Balat ve Kadıköy’de  “Toplumsal Cinsiyet ve Hafıza Yürüyüşleri” düzenlediklerini belirtiyor. 2014 yılından beri kentin kadın tarihi duraklarında, hafızaları tazeliyor.

“SU Gender “feminist merak”ı, farkındalığı ve dayanışmayı çoğaltmayı hedefliyor.

Toplumsal cinsiyet alanında Türkiye’nin karnesi zayıf. Listelerde sürekli geriliyoruz. Şirketlerin, üniversitelerin bu konuda çalışmaktan vazgeçmemesi çok değerli.

İhracatçıların sektör  kavgası

BİMEKS’TE BOŞ RAFLAR DOLACAK MI

BUGÜNLERDE teknoloji perakende şirketi Bimeks’in mağazalarına gittiğinizde bomboş raflarla karşılaşıyorsunuz. Teknoloji perakendesi sektöründe yabancıları kaçıran, büyük zincirleri küçülten sorunlardan Bimeks de etkilendi. Geçen hafta rating kuruluşu JCD Eurasia’nın düşük pazar etkinliği, pazardaki şiddetli rekabet  gibi kriterlere göre yaptığı değerlendirmede Bimeks’in notları durağan olarak açıklanmıştı. Bu arada geçen hafta Bimeks’in, 15 Eylül, 26 Ocak ve 27 Temmuz 2018’de vadesi dolacak 95 milyon TL tutarındaki tahvillerinin yeniden yapılanması için masaya oturduğu da açıklanmıştı. 140 civarında olan mağaza sayısı hızla azalan Bimeks, iyi lokasyonlardaki mağazalarını boş raflara rağmen açık tutuyor. Bu da finansman sorununu aşarsa yeniden piyasaya güçlü şekilde dönme umudu olarak yorumlanıyor.


 

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

 

Yazarın Tüm Yazıları