Zeytinyağında yeni markalar

Ege Bölgesi’nde adeta kabuğunu yırtmaya çalışan küçük yatırımcılar butik üretimlerle adını duyuruyor. Bir örnek de Balıkesir’in Gömeç ilçesinde doğan Gümüşlü markası.

Haberin Devamı

ZEYTİNYAĞI aslında bir mucize. Bir hayat tarzı, bir beslenme tercihi ve bir meyve suyu. Özellikleri saymakla bitmez. Ama ben özellikle yarattığı ekonomik katma değerle ilgileniyorum.
Yıllardan beri gerek TV programları gerekse gazete yazılarımda zeytinyağı üretim, ticaret ve ihracatının artan önemi üzerinde duruyorum. Tabii bu arada zeytin ve zeytinyağı sektöründe dışarıdan bakanlarca çok anlamsız görünen kırıcı sözlerle dolu itişip kakışmalar var ki, hiç onlara değinmeyeceğim. Tarım ve tarımsal sanayinin bütün alt kesimleri ile yakın irtibat içindeyim, hiç bu kadar birbiriyle didişen bir camia görmedim.
Her neyse, biz bakalım dünyanın en güzel zeytinyağlarının yetiştiği ülkemizde meydana gelen olumlu gelişmelere.. Sektörde büyük bir ekonomik hareketlilik söz konusu. Bir yanda üreticinin yaşadığı maliyet sorunları diğer yanda yeni girişimcilerin küçük işletmeler halinde yeni marka yaratma çabaları. Fırsat buldukça bu köşede Ege Bölgesi’nde adeta kabuğunu yırtmaya çalışan küçük yatırımcıların butik üretim yapma girişimlerine yer vermek istiyorum. Alın size Balıkesir’in Gömeç ilçesinden bir örnek..
Eğitimden üretime
İbrahim Çolak, eski bir eğitimci. Aslen mübadele sonrası Selanik’ten gelmiş ve Ayvalık ile Gömeç arasında kalan Gümüşlü bölgesine yerleşmiş bir ailenin üçüncü kuşak temsilcisi. Çolak, “Bu bölge yoğun kuzey rüzgarlarının, yani poyrazın yoğun olarak estiği Kaz Dağları’nın tam karşında bulunuyor. Bu yörede üretilen zeytin ve zeytinyağının aromatik yapısı, renk, koku ve akıcılık gibi üstün özellikleri uzun yıllardır bilinmekte. Yani özellikle Gümüşlü, sanki zeytinyağı üretilsin diye yaratılmış bir yer. Ben de eski bir eğitimci ve bu bölgenin insanı olarak bir zeytinyağı markası yaratmak istedim” diyerek söze başlıyor.
Adeta altın sıvı
Edremit Körfezi’nin yöresel rüzgârları Kaz Dağları’ndan zeytinlik alanlara doğru denizdeki nem, tuz ve iyotu taşıyor. İşte bu esinti ise altın sıvı, yani zeytinyağına çok farklı bir özellik katıyor. İbrahim Çolak, “Ben bu yüzden dünyada kalp ve damar hastalıklarının en az görüldüğü yörenin burası olduğuna inanıyorum” diyor.

Haberin Devamı

MARKA YARATMAK

Haberin Devamı

Sektörde eski ve köklü markalar var. Çok kaliteli ve güzel ürünler yapıyorlar. Hem bunlarla rekabete gireceksiniz hem de piyasada kendinize yer arayacaksınız. Çolak, “25 yıllık eğitimciliğin çalışma disiplinini ve devlet terbiyesini rehber edindim. Ürünüme kendi bölgemin adını koyarak, Gümüşlü markasıyla yola çıktım. Çok çalışıyorum ve durmadan gezerek yarattığım ürünleri tanıtmak için mücadele içindeyim” diye konuşuyor.

ÜRÜN ÇEŞİTLERİ

İbrahim Çolak, zeytinciliğin gerçekte bir kültür olduğunu söylüyor. Kendisinin bu kültür içinde yetiştiğini ve tadımcılık konusunda da çok mesafe aldığını ifade ediyor. Ürün çeşitleri olarak, naturel sızma zeytinyağı (Ayvalık coğrafi bölge özellikli), doğal fermantasyon zeytin çeşitleri ile zeytinyağı özlü kozmetik ürünleri tüketiciye sunmuş.

TAĞŞİŞ SORUNU

Haberin Devamı

Zeytinyağına başka ürünler karıştırmak, yani tağşiş sorunu aslında bütün sektörü bir hayli rahatsız ediyor. Çolak da, bu soruna dikkat çekiyor. Bu çerçevede tarladan sofraya gıda güvenliği konusunda yetkililerden denetim açısından daha fazla çaba gösterilmesini talep ediyor. Ayrıca tüketicinin de iyi ve kaliteli ürün alma hususunda daha seçici olmasını istiyor.

Yazarın Tüm Yazıları