Tarımda gücümüzün farkına varalım

EGİAD Başkanı Şen, Ege’nin kendine özgü, eşsiz tarımsal potansiyelinin dünya pazarlarında tanınması, markalaşması ve hak ettiği değeri bulması için daha fazla çaba göstermek gerektiğini söyledi.

Haberin Devamı

EGE Genç İşadamları Derneği (EGİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Temel Aycan Şen, dödt nesildir tarım ve gıda sektöründe faaliyet gösteren bir aileden geliyor. Dile kolay kuru meyve ticaretinde 100 yılı, ihracatında da 50 yılı aşkın bir zamandan söz ediyoruz. EGİAD ise bilindiği gibi bine yakın üyesiyle bölge ekonomisinde ciddi ağırlığı olan bir sivil toplum kuruluşu. Üyelerinin önemli bir kısmı tarım, tarımsal sanayi ve gıda sektöründe bulunan dernek yönetimi, İzmir’in bu alanda sahip olduğu potansiyeli de iyi biliyor. Önümüzdeki dönemde EGİAD sektörel ‘farkındalık’ sorununun çözümü için kamuoyunda yönlendirici çalışmalar artıracak. Temel Şen ile EGİAD’ın tarım ve gıda sektörüne bakışını konuştuk.
Stratejik sektör
Şen, “Tarım ve tarıma dayalı sanayi bir başka deyişle işlenmiş gıda sektörü geleceğin en önemli birkaç stratejik sektöründen biri konumunda. Dikkat edilecek olursa  bugün sağlık, çevre, beslenme ve enerji gibi sektörler yüksek teknolojinin en yoğun kullanıldığı alanla haline geliyor. Biyoteknoloji, genetik bilimi ve nanoteknolojinin sürüklediği bu gelişimin gelecek yıllarda daha da hızlanacak. Dünyada ve üyesi olmaya çalıştığımız Avrupa Birliği’nde tarım ve gıda sektörü çok uzun yıllardan bu yana rasyonel ölçütlerle desteklenirken Türk çiftçisinin ve tarıma dayalı üretim yapan sanayicinin zor koşullarla işini devam ettirdiğini ve yalnız bırakıldığını düşünüyoruz” diyor.
Akılcı politikalar
Şen, “Tarımda güçlü olanlar ve bu alana yeni giren ülkeler oyunun kurallarını kökten değiştiriyor. Türkiye iki açıdan bu değişimin dışında kalamaz ve kalmamalı. Birincisi gıda sektöründe iç talebi karşılayabilecek ölçüde üretim gücüne kavuşmak, ikincisi de sahip olduğu tarımsal üretim potansiyelini daha iyi kullanarak, yani tarım-sanayi-teknoloji entegrasyonunu sağlayarak ihracat pazarlarını ve hacmini genişletmek. Bunun için akılcı politikalara ve bunları doğru yönetmeye ihtiyacımız var” diye konuşuyor.
Yapılacak çok şey var
Dünya ticaretinde tarımın payının yaklaşık yüzde 7-8 olduğunu söyleyen Şen, “Bu oran sanayi ve hizmetler sektörü ile karşılaştırıldığında küçük gibi görülebilir. Ancak bu rakama tarımsal sanayi ve gıda mallarının dahil olmadığını sadece tarımsal ürün ticaretinin 1.4 trilyon dolara ulaştığını söylersek sektörün önemi bir kez daha ortaya çıkar. Önemli olan bu pastadan Türkiye’nin nasıl pay alacağı ve bu payı nasıl artıracağıdır. Son on yılda toplam tarım ihracatımızın 3.8 milyar dolardan, 14 milyar dolara çıkması şüphesiz sevindirici. Hükümetimizin 2023 yılı için koyduğu 50 milyar dolarlık tarımsal ihracat hedefi ise ulaşılamaz değil. Ancak bunun koşullarını devlet, politika üretici ve uygulayıcı kuruluşlar, üniversiteler, birlikler ve diğer tarımsal örgütler, sivil toplum kuruluşları birlikte oluşturmalı ve titizlikle uygulamalı. Tarım ve gıda ürünleri ihracatımızın gelişmesi için akılcı ve sürdürülebilir politika araçlarına ihtiyaç var. Bence tarımda gerçek anlamda bir sıçrama yapabilmemiz dört temel sütun üzerinde yükselecek bir sisteme bağlı. İyi planlama, akılcı ve etkili teşvikler, örgütlenme ve eğitim. Ayrıca ‘kümelenme’ modelinin tarım ve gıdada uygulanması da çok önemli” değerlendirmesini yapıyor.
ŞENTAŞ ATAKTA
Aile şirketleri Şentaş, başta AB ülkeleri olmak üzere dünyanın birçok ülkesine satış yapıyor. Yurt içinde ise bu ürünler hediye edilebilir şık ambalajlarda ve ihracat kalitesinde tüketicilerle İncir Evi adlı satış mağazasında, www.incirevi.com web sitesinden de bütün müşterilerine ulaşıyor. Başka ifadeyle kaliteli ürün, ar-ge, inovasyon, markalaşma ile birlikte tarım ve gıdada hedef dünya pazarları.

Haberin Devamı

Tarımda gücümüzün farkına varalım

Haberin Devamı

VİZYON ÇALIŞMASI
EGİAD yönetimi olarak bu alanda ciddi çalışmalarının söz konusu olduğunu belirterek, “13 Ağustos’ta sektör temsilcileri ile birlikte İzmir’in tarım ve gıda vizyonunu tartışmaya açacağımız panel yeni bir başlangıç olacak. Kamuoyunda sektörel farkındalık sorunu var. Bunu artık aşmalı ve yatırımcıların dikkatini bu alana çekmeliyiz” diyen Şen’e göre, Türkiye’nin, Ege Bölgesi’nin ve İzmir’in kendine özgü, eşsiz tarımsal potansiyelinin dünya pazarlarında tanınması, markalaşması ve hak ettiği değeri bulması için daha fazla çaba göstermek gerekiyor.

Yazarın Tüm Yazıları