Paylaş
13 yıl içinde grup 6 stüdyo albümü yayınladı. 7. ve en son stüdyo albümleri ‘Yollar Bizi Bekler’i çok kısa süre önce arşivlerimize kattı. Yeni albümün yayınlanmasıyla yine yollara düşen, konser konser şehirleri, ülkeleri gezecek olan ekiple yeni albüm üzerine konuşma fırsatı yakaladım.
TÜRKÜLER ÜZERİNE
Bir önceki albümleri ‘On Türkü’den beri grubun türkü sevgisi aklımda kalmıştı. Bunun üzerine düşüncelerini konuşarak başladık sohbete. Sinan Kaynakçı, yıllar önce ilk bu işe başladıklarında en çok inat ettikleri konu başkalarının şarkılarını söylememek olduğunu belirtti. Bu inatlarını türkülerle kırdıklarını belirtirken, kendi müziklerinde olmayan bambaşka şeylerin türkülerde var olduğunun altını çizdi. Güçlü ve yöresel melodiler, bugün benzeri yazılmayan naiflikte ama aşırı güçlü sözlerin sadece türkülerde varolduğunu söyleyen Sinan Kaymakçı, türküleri içselleştirdiklerini ve gittikleri şehirlerdeki konserlerinde oranın bir türküsünü seslendirerek bu bağı kuvvetlendirdiklerini belirtiyor.
Geçen zaman içinde sayıca çok fazla türkü yorumladıklarını belirten grup, bir değil birkaç albüm kaydedecek kadar çalışmaları olduğunu belirtiyor. ‘On Türkü’ albümünün onları dinleyicinin gözünde başka bir yere koyduğunu belirtirken, bu çalışmanın en önemli katkısının bu türküleri icra edip kaydederken geleneksel müzik konusunda ciddi bir aşama kaydetmişler. Konu ‘On Türkü’den açılınca Sinan Kaymakçı önümüzdeki dönemde başka planları olduğunu da belirtirken bu planın daha farklı bir geleneksel müzik albümü olacağının ipucunu da verdi.
STÜDYO SÜRECİ
‘Yollar Bizi Bekler’in stüdyo sürecini konuştuğumuzda sadece ‘Neden Ben Anlamam’ın eski bir şarkı olduğunu, albümdeki diğer şarkıların daha yeni şarkılar olduğunu, özelikle de ‘Kediköy’ albümünün kayıt süreci başladıktan sonra yapılan besteler olduğunu belirtiyorlar. Özellikle türkü albümü sonrasında çok fazla beste biriktiğini söyleyen Sinan Kaynakçı, kaydetmek istedikleri başka şarkıları olduğunu belirtirken bu şarkıların bir sonraki albüme kaldığını söylüyor.
‘Yollar Bizi Bekler’ için yaklaşık 25 şarkı içinden 15 şarkıya demo yapmışlar ve bunların 11’i albüme girebilmiş. 25 şarkılık demodan biri yakında yayınlanacak olan Feridun Düzağaç albümünde olacakmış. Selim Aydın, demo kayıtlarının evde başladığını, yazın ara verip kışın konser aralarında tekrar kaydetmeye devam ettiklerini söylerken tüm sürecin yaklaşık 1 sene kadar sürdüğünü belirtiyor.
KAPAKTAKİ MARTI: CESUR
Yeni albümün kapağı önceki Pinhani albüm kapakları gibi yine müthiş. Nerden geliyor bu fikir?, kim yapıyor? diye merak edince, Sinan bu merakımı giderdi.
Kapaktaki o martı Sinan’ın evin camına konan onlarca martıdan birisiymiş. Ama sadece adı Cesur olan bu martı Sinan’ın elinden ekmek yermiş, diğerleri ona hiç yaklaşmazmış. Albümün kapağı da Cesur’un bir fotoğrafının illüstrasyonuymuş. İlk günden beri albüm kapaklarını yapan Nihan Şen’e Sinan’ın ricası üzerine Cesur’un resmi bu albümün kapağında kullanılmış.
KALBEN VE MELİS DANİŞMEND DÜETLERİ
Yeni albümün iki güzel incisi Kalben ve Melis Danişmend ile yapılan düetler. Sinan Kaynakçı ‘ya bu iki duet fikri nasıl ortaya çıktı diye sorduğumda, Melis’in ‘Peki Madem’i ona dinlettikleri şarkılar içinden kendisinin seçtiğini söyledi.
Kalben ile daha öncesinde tanışmayan ekip yine Melis’in önayak olduğu bir destek konserinde bir araya gelmişler. O konserden önce Kalben’i ‘İyi Değilim Ben’ şarkısına dahil etmeyi düşünmüşler. Şarkının kaydı büyük ölçüde bitmişken, Kalben’e dinletmişler. Hemen ardından stüdyoya gelen Kalben, Sinan’ın ifadesiyle ‘sanki çocukluğundan beri bu şarkıyı biliyormuş gibi’ şarkıyı seslendirmiş.
‘Albümün size göre ana fikri nedir?’ diye sorduğumda Selim, ana fikrin sürekli konser yapıp, İstanbul trafiğinde kaybedecekleri zamanı şehirden şehre gezmek için kullanmak olduğunu gülerek söyledi. Sinan ise Anadolu’dan öğrendiklerini kendilerince işleyip Anadolu’ya geri verdiklerini, bu durumun ne kadar süreceğini bilmeseler de bu kadar yılda gezdikleri yerlerde öğrendikleri şeylerin onlara ömür boyu yeteceğini belirtti.
‘Yollar Bizi Bekler’ deki Türk müziği etkisini konuştuğumuzda grup bazı şarkıların özel olarak geleneksel müzik aletleriyle ortaya çıktığını, belki de bu durumun bu enstrümanlarla çok vakit geçirmenin doğal bir sonucu olduğunu belirtiyorlar. Bazen bir şarkıya ‘bu enstrüman yakışır’ diyerek denediklerini, bunun en iyi örneğinin ‘İyi Değilim Ben’ şarkısında yaşadıklarını anlatıyorlar. Şarkıya ud eklemeyi düşünmüşler, Youtube’da Yurdal Tokcan’ın bir ud taksimini çok sevip, kendisine ulaşıp ud taksimini şarkının içine koymuşlar.
Her albümde sanatçılara göre bir iki şarkı diğerlerine göre daha farklı bir yerdedir. Sinan ve Selim’e sizin için bu albümdeki hangi şarkı diğerlerinden ayrışıyor diye sorduğumda Selim ‘Sevmek Güzeldir’i seçti. Bu şarkı Sinan ile eskiden amatör olarak müzik yaptıkları gruplarıyla o zamanlar çaldıkları şarkılara benzediği için onun için özel bir yere sahipmiş. Sinan ise hiç tereddüt etmeden ‘Bana El Salla’yı seçeceğini söylüyor. Bu şarkı sanatçının kızı için yazdığı ilk şarkıymış. Bu şarkının yayınlanmasını çok istediği için özellikle albümü bir an önce kaydetmek istemiş.
Albümdeki ‘Kefen Giydim’ ve ‘Kendinden Usandırma’ için ayrıca yorumlarını almak istedim. Özellikle bu iki şarkının sözleri ve bestesi bana diğerlerinden daha farklı geldi. Pinhani genel olarak İstanbul'da büyüyen insanlardan oluşuyor. Sinan’ın deyimiyle ‘bizim gerçek anlamda bir memleketimiz yok, annelerimizin, babalarımızın var belki ama bizim yok’. Grup bu sebeple herhangi bir bölgenin müziğini başlangıç noktası olarak alamıyor. İstanbul, Türkiye'nin içinde barındırdığı tüm kültürlerden bir şeyler taşıdığı için, albümlerinin de biraz böyle olduğunu düşünüyorlar. Sinan Kaynakçı 'Kefen Giydim' bir deyişe benzetirken, 'Kendinden Usandırma' bir Karadeniz Türküsü'ne benzediğini söylüyor. Kafalarında bir müzik olduğunu ve onu yıllardır aradıklarını belirten grup ‘belki bulamayacağız ama giderek yaklaşıyoruz’ diyerek aslında özlerindeki durumu özetliyor.
‘Pinhani’yi en yakın ne zaman canlı izlerim?’ dediğinizi duyar gibiyim.
İşte size grubun yakın tarihli konser planı:
6 Mart, ORDU, AKM
7 Mart, TRABZON, KTÜ AKM
8 Mart, ERZURUM, MNG Kültür Merkezi
9 Mart, MALATYA, Hanzade Live Performance
10 Mart, GAZİANTEP, Benim Koleji Kültür Merkezi
15 Mart, ANTALYA, Holly Stone
16 Mart, İSTANBUL, Kadıköy, Dorock XL
22 Mart, HOLLANDA, AMSTERDAM, Podium Mozaïek
23 Mart, BELÇİKA, BRÜKSEL, Sazz N Jazz
24 Mart, ALMANYA, ESSEN, Katakomben Theater
27 Mart, İZMİT, Hayal Kahvesi
30 Mart, KIBRIS, GAZİMAĞUSA, Hangar
12 Nisan, DENİZLİ, Route
27 Nisan, KONYA, Tam1Fest
Paylaş