Otoyol garanti araç rakamları ne durumda

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü’nü kapsayan dev proje hatırlanacağı gibi kademeli olarak hizmete girmişti.En son 2018 yılında projenin tamamı hizmete alınmıştı.

Haberin Devamı

 

Tabii böylesine büyük bir projenin başlangıcından tamamlandığı döneme, hizmete girmesinden bugüne kadar en çok tartışılan tarafı garanti araç geçişi olmuştu.

Proje yap işlet devret modeli ile hayata geçirilmiş, 22 yıllık işletmenin ardından devlete devredilecek bir proje.
Yap işlet devret modeli ile hayata geçirilen bu projede devletin kasasından da bir para çıkmadı.
Tabii, yap işlet devret modeli projeler yapılırken, belli bir araç geçiş garantisi de konabiliyor.
Ancak, bu proje ilk planlandığı dönemlerde onlarca uzman ekip tarafından hesaplamaları yapılarak hayata geçirilen bir proje olduğu için, yap işlet devret modelinin henüz yarı süresi dolmadan artık devletin araç geçiş garantisi ücreti ödemeyeceği de aslında ilk başlarda ortaya konmuştu.
*
Nitekim Osmangazi Köprüsü ve Otoyolun 2021 yılının ilk 6 aylık dönemindeki araç geçiş rakamları açıklandı.
Bu senenin birinci işletme yarıyılında Osmangazi Köprüsü’ne 40 bin günlük garanti edilen birim araç kotası belirlenmişti.
Söz konusu kota 42 bin 134’lük günlük birim araç geçişi ile aşılarak günlük trafik karşılama oranı yüzde 105’e yükseldi.
Sadece köprü değil tabi;
Köprünün ilk kesimini oluşturan Hersek-Orhangazi arası gişelerden garanti edilen araç sayısı 40 bin olurken, geçen araç sayısı 51 bin 998, günlük trafik karşılama oranı ise yüzde 130 oldu.
Yine, Bursa-Kuzey arası gişelerden 35 binlik kotadan 58 bin 795 araç geçerken, günlük trafik karşılama oranı yüzde 168 oldu.
Bursa Batı-Balıkesir Batı arası gişelerden 17 bin garanti araç sayısı belirlenirken, geçen araç ise bunun iki katına yaklaşarak 33 bin 746, günlük trafik karşılama oranı ise yüzde 199 olarak kaydedildi.
Balıkesir Batı-İzmir gişelerden ise 23 bin araç garantisi verilirken, geçen araç sayısı ise 21 bin 959, günlük trafik karşılama oranı ise yüzde 95 olarak gerçekleşti.
*
Bir başka ayrıntı daha var.
Köprü ve otoyolda Garanti rakamı geçildikten sonra elde edilen gelirin yüzde 30’u Hazine’ye ait.
Yani araç geçiş rakamlarının kotanın üzerine çıktığı her rakam, devletin kasasına girecek ekstra gelir demek.
Buna, her geçen araçtan işletmeci şirketin devlete ödediği vergileri de saydığımızda, devletin bu işten son derece kazançlı çıktığını da rahatlıkla görebiliyoruz.
*
Olayın bir başka boyutu daha var.
Projenin en büyük getirisi ise totalde ülke ekonomisine sağlayacağı katkılar.
Proje henüz yapım aşamasındayken açıklanan verilere göre, otoyol projesi trafik kazaları, zaman ve yakıt tasarrufu gibi etmenleri ortaya koyduğunuzda Türk ekonomisine yıllık 1 milyar TL tasarruf sağlayacak.
Bir başka bakış açısını da ele alacak olursak, oto yol olmasaydı İstanbul’dan yola çıkan bir aracın Bursa’ya ulaşma süresi ne kadar olurdu.
İnanın bugünkü araç yoğunluğu düşünüldüğünde İstanbul’dan hareket eden bir aracın Bursa’ya ulaşma süresi en az 6-7 saat olurdu.
Oysa bugün İstanbul’dan Bursa’ya ulaşma süresi sadece 45 dakika, bilemedin 1 saat.
Bu bile otoyolun gerekliliğini net bir şekilde gözler önüne seriyor.

Yazarın Tüm Yazıları