Paylaş
Miami
BİRÇOĞUMUZUN uçak yolculuğu deyince ödü kopar. Ama yine de uçağa binmeden edemeyiz. Birçok arkadaşımın önce sarhoş olup, sonra göğsünü gere gere kahramanca uçağa bindiğine tanık oldum.
Hepsi yolculuk bitene kadar ayılmadığı için, korkusunu yendiğini sanır. Ama bu alkol kahramanlığı ancak bir sonraki yolculuğa kadar sürer.
Teknolojinin son yıllardaki akıl almaz gelişimi, uçakları daha güvenli araçlar haline getirmesine rağmen, insanların korkularını azaltmadı.
Ama ‘‘gelin de hem ağlar hem gider’’, yolcular da hem korkarlar hem binerler çağımızın bu vazgeçilmez aracına.
Havacılık uzmanlarına göre, uçakla yolculuk her şeye rağmen yine de günümüzün en güvenli seçeneği.
Yapılan araştırmalara göre, uçaklar için en riskli dakikalar havalandıktan hemen sonraki 2 dakika ile inişe geçtiği son 4 dakika.
Uçaklar genellikle bu iki zaman dilimi içinde düşüyorlarmış.
Şu anda dünyada 16 bin uçak, her gün on binlerce uçuş yapıyor. 15 yıl içinde uçuş sayısının ikiye katlanacağı hesaplanıyor.
Bu da pazarların sayısının iki katına çıkması demek.
İşte bunun için havacılık dünyası uçak kazalarını sıfıra indirmeye çalışıyor. Böyle bir mucize, bu teknolojik gelişme sürecinde hiç de hayal değil.
* * *
Bize verilen bilgilere göre, jet yolcu uçakları üretilip 1956'dan itibaren uçmaya başlayınca, hava kazalarında büyük bir azalma olmuş.
Bu düşüş 1974 yılına kadar sürmüş. Ondan sonra yavaşlamış.
Yine istatistiklere göre, 1986-1996 arasında dünyada halen çalışan 800'den fazla havayolundan 600'ü hiç kaza yapmamış.
56 havayolu yine bu dönem içinde tek kaza yapmış. 52 havayolu ise birden fazla uçak yitirmiş.
Verilen ilginç bir bilgi de Amerika, Kanada ve Batı Avrupa'daki uçuş güvenlik sistemleri dünyanın diğer bölgelerindekinden tam 4 kat fazla.
Yani bu bölgeler üzerinde uçan uçaklar, ötekilerinden 4 kez daha güvenlik içinde yollarına devam ediyorlar.
Güvenlikli bölgelerdeki kaza oranlarının sıfıra indirilmesi için gece-gündüz çalışılıyor.
Bir yandan da güvensiz bölgelerdeki standardı, Amerika, Kanada ve Batı Avrupa düzeyine çıkarmak için yoğun çaba harcanıyor.
Ama ülkeler arasındaki gelişmişlik farklılığı bunu zorlaştırıyor.
* * *
Güvenlik oranını artırmak için yapılan en önemli çalışmalardan biri, havadaki uçakları uzaydan denetleme sistemi.
Bu sistemin kurulabilmesi için uçaklara özel aygıtların yerleştirilmesi gerekiyor.
Bu sistemin bütün uçaklara yerleştirilmesi durumunda, hava araçlarının tamamı uzaydan adım adım izlenebilecek.
Ama bazı ülkeler, havayollarını, uçaklarına bu sistemi koydurması için zorlamıyorlar.
Bu nedenle önümüzdeki 15 yıl içinde bile bu sistem, uçakların ancak üçte ikisinde bulunacak.
Uçak sanayiinin hızla gelişmesi, üretimde çok ileri teknolojiler kullanılması ve sürekli araştırma yapılması, önümüzdeki yıllarda kazaları daha da azaltacak.
Yakın bir gelecekte uçağa binerken korkudan sarhoş olma işkencesi de ortadan kalkacak.
5 Temmuz'dan beri Amerika'nın çeşitli kentlerinde dünyanın 10 ülkesinden gelen gazeteciler için düzenlenen bilgilendirme toplantılarında tuttuğumuz güvenlikle ilgili notlardan bazıları bunlar.
Uçaktan korkanlara da, korkmayanlara da çağımızın bu muhteşem aracına güvenerek binmelerini öneririm.
Paylaş