Paylaş
SİGARA KARŞITI REKLAMLAR İŞE YARIYOR
Sağlık Bakanlığı’nın açıkladığı Küresel Yetişkin Tütün Araştırması 2012 sonuçlarına göre Türkiye’de tütün ve tütün mamülü kullananların oranı; 15 yaş üzeri nüfusta yüzde 27,1, erkeklerde yüzde 41,5, kadınlarda ise yüzde 13,1.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO), 1987’den bu yana 31 Mayıs’ı “Dünya Tütüne Hayır Günü” (World No Tobacco Day) olarak kutluyor. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu WHO üyesi ülkelerde kutlanan ve “Dünya Sigarasız Günü” olarak da bilinen bu günde, tiryakilerin 24 saat için sigaradan uzak durmaları teşvik ediliyor. Ayrıca tütün ve tütün mamülü kullanımı ile oluşan önlenebilir hastalık ve ölümlere dikkat çekmek amacıyla çeşitli etkinlikler yapılıyor.
Bu gün kapsamında dikkat çeken bir diğer gelişme de medyada yer alan sigara karşıtı reklamlar oluyor. Kamuoyunu sigaranın tehlikesine karşı uyaran ve bırakmaya teşvik eden bu reklamlar, yapılan araştırmalara göre olumlu etkiye sahip.
Global Yetişkin Tütün Araştırması’na (Global Adult Tobacco Survey - GATS) göre televizyon, gazete, dergi, açık hava ve radyoda yayınlanan sigara karşıtı reklamlar, tiryakilerin sigarayı bırakma eğilimini yükseltiyor. Türkiye’nin de dahil olduğu ve 17 ülkede gerçekleştirilen araştırmaya göre,bu reklamlar kullanıcıların sigarayı bırakmalarında etkili oluyor.
1. KÖTÜ NEFES
Fransa’dan bir örnek. Bir keçi ile öpüşecek kadar, “Sigara nefesizde kötü etki yapar” deniyor.
2. YAŞA VE GÖR
Brezilya’dan bu örnek hem yayınlandığı tarihte bir türlü Bin Ladin’i bulamayan Amerika ile dalga geçiyor hem de sigarayı bırakarak uzun yaşayın ve 2066’da bin Ladin’in yakalanışını görün deniyor.
3. ÇOCUKLARI KORUYUN
Ogilvy Hindistan tarafından hazırlanmış bu kampanyanın kadınlı ilanında “Sigara içen hamilelerin çocuklarının akciğer kanseri olma riski daha yüksekt” deniliyor. Erkekli ilanda ise, “Çocuklar ciğerlerine yetişkinlerden daha fazla hava çekerler. Ateşinizi söndürün” denilmiş.
4. APTALLIĞI BIRAKIN
Peru’dan bu örnekte, “Sigara içmek ntihara teşebbüsün en aptalca yoludur. Aptallığı bırakın” deniyor.
5. SİGARA SİZİ İÇER
“Sigara insanları içer” başlıklı, Kanada’dan bu örnek, tiryakiliğin kişiyi nasıl yok ettiği anlatıyor.
6. NİKOTİN SAKIZI
Nicotinell marka nikotin sakızının Tayland’da yayınlanan bu reklamında, sigarayı bırakın ve Azrail’i kandırın deniyor.
7. İNSANDAN TÜTÜN
Sigaranın her gün 14.000 insanın ölümüne sebep olduğu söylenen bu ilan Romanya’dan
8. AVLANMAYIN
Ortalama bir tiryakinin yılda 5.000 adetten fazla sigaraya ihtiyacı olduğu belirtilen ilanda, “av olmaktan kurtulmak” isteyenlere yardım hattı verilmiş. (Birleşik Krallık)
9. ZEHİRLİ MADDELER
Brezilya’dan bu örnekte, sigaranın içinde size karşı 4.700’den fazla zehirli kimyasal madde var deniyor. Toksik maddeler, sigaranın içindeki askerler ve silahlarla anlatılmış.
10. TUTUKLUK
Finlandiya’da asker yatakhanelerine asılan Kanserle Savaş Derneği imzalı afişte, “seks makinesinin tutukluk yapmaması” için sigara içilmemesi öneriliyor.
11. KİM DAHA ÇOK ÖLDÜRÜR?
Hitlerin bu portresi 13.000’den fazla sigara kullanılarak oluşturulmuş. Brezilya’da yayınlanan çalışmada “Sigara daha çok insanın katilidir” denmiş.
12. KÖLE OLMAYIN
Fransa’dan bir örnek daha. Yayınlandığında büyük tartışma yaratan bu kampanyada “Sigara içmek tütünün kölesi olmaktır” deniyor.
13. MARLBORO KOVBOYU
Marlboro markasının ünlü kovboylu reklamlarına gönderme yapan ödüllü, 1990’lara ait bu açık hava reklamlarından birincisinde, “Bob, ben anfizem oldum”; ikincisinde ise “Ciğerlerimi özlüyorum Bob” deniyor.
14. ÇİFTELİ
Birleşik Krallık’tan bu örnekte, pasif içiciliğin öldürdüğü çok net anlatılmış.
15. DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN...
“Akciğer kanseri hakkında daha fazla bilgi için, sigara içmeye devam edin.” (Kanada)
16. SİGARA İÇMEYENLER
Yunanistan’dan bir örnek. Mezarlıktaki boş alanın üzerinde “sigara içmeyenler” yazılı.
17. SİGARA BUNAMAYI ÖNLER
“Sigara demansı önler” başlığı altındaki metin okunduğunda, sigaranın genç öldürdüğü için bunamayı engellediği anlaşılıyor. (İtalya)
18. OTOBÜS ÖLDÜRÜR
Güney Afrika’da yayınlanan bu otobüs üzeri reklamda, sigara paketlerindeki uyarı mesajı gibi “Otobüsün önüne atlamak öldürür” denmiş.
19. HASTANE YATAĞI
Birleşik Krallık Akciğer Kanseriyle Savaş Vakfı imzalı ilanda, sigaraya benzer hastane yatağı ile verilen mesaj çok net.
20. KÜLLER
Bu örnek İsveç’ten. İzmaritlerin altında sigara üreticisi Philip Morris insan ismi gibi yazılmış. Küllerin altında ise gerçek bir insan adı, Philip yer alıyor.
21. GÖZ BOZUKLUĞU
Birleşik Arab Emirlikleri kaynaklı bu reklamda sigaranın göz sağlığını da bozduğu vurgulanmış.
22. KÖTÜ TARAF
Pasif içiciliğin kişiyi sigaranın en kötü tarafına koyduğu anlatılmış.
23. TUZAK
Neogama BBH isimli reklam ajansınca hazırlanan ilanda sigaranın içinden kurtulması imkansız bir tuzak olduğu söyleniyor.
24. ERKEN YAŞLANMA
Nicotinell ilanında sigaranın erken yaşlanmaya sebep olduğu vurgulanıyor.
25. HERKESE ZARAR
Dünya Sigarasız Günü için hazırlanmış ilanda sigara içmenin kişinin hem kendisine hem de çevresindekilere zarar verdiği söyleniyor. Yanan sigara gibi yapılmış işaret parmanın üstünde “Sen”, yanındaki parmağın üstünde ise “Arkadaşların” yazıyor.
Yazarın son yazıları
#14 Temmuz 2013 Türk reklamcılığının dönüm noktası bir kampanya
#10 Temmuz 2013 En yaratıcı basın reklamları
#7 Temmuz 2013 İlk yerli otomobil lansmanı
#3 Temmuz 2013 Açık hava reklamlarının en iyileri
#30 Haziran 2013Gay Reklamlar
#26 Haziran 2013 Logoların dünyası
Paylaş