Paylaş
Alkollü sürücünün kaza yapmasının, kendisinin ve başkalarının hayatını riske sokmasının iki temel sebebi var: İçkinin insan üzerindeki uyarıcı ve uyuşturucu etkileri.
Uyarıcı etkiler psikolojik olanlar. Daha ilk bardakla birlikte kişide çekingenlik azalması görülüyor. Aynı zamanda korkunun azalması ve aşırı özgüven hissi doğuyor. Böyle bir ruh halinde direksiyon başına geçen kişi risk almaya yönelik davranışlar sergiliyor.
Ardından, kandaki alkol miktarının artmasıyla, uyuşturucu etkiler başlıyor. Kişinin denge, görme ve işitme gibi fonksiyonlarında azalmalar ortaya çıkıyor, kas kontrolü ve dikkat gibi çok önemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalıyor.
Doğrudan insan hayatını ilgilendiren bu çok önemli sorunun önüne geçilmesinde yapılması gerekenlerden biri de insanların bilgilendirilmesi. İçki tükettikten sonra direksiyon başına geçmenin insan hayatına mal olacağı bilincinin çok daha yaygınlaştırılması gerekiyor.
Bu bilinç seviyesinin yaratılmasında reklamcılara da görev düşüyor. Aşağıda içkili otomobil kullanılmasının tehlikesini vurgulayan ve asla yapılmaması gerektiğini söyleyen, çeşitli ülkelerde yayınlanmış reklam örneklerini görebilirsiniz.
1. RUS RULETİ
Reklam Ajansı: Lowe GGK, Avusturya
“Tek bir atışla her şey riske girer”
2. MUHAKEME
Reklam Ajansı: Marketforce, Avustralya
“Alkol muhakeme yeteneğini azaltır. Planını önceden yap. İçkili araç kullanma.”
3. ALKOL ARAÇ EĞER
“İçki araç içersen kullanma eğer”
Reklam Ajansı: Lew´Lara\TBWA, Brezilya
4. EĞER İÇERSEN
Reklam Ajansı: Loducca, Brezilya
“İçki içersen araç kullanma, git gitar çal.”
“İçki içersen araç kullanma, git piyano çal.”
“İçki içersen araç kullanma, git şarkı söyle.”
5. İNTİHAR GİBİ
Reklam Ajansı: Lonsdale Saatchi & Saatchi, Trinidad
“Kendini öldürmek gibi.”
6. SONUÇLAR
Reklam Ajansı: Innocean Worldwide, Kanada
“Sonuçlar sonsuza kadar seninle kalır.”
7. BİR ŞİŞENİN MALİYETİ
Reklam Ajansı: JWT, Birleşik Krallık
“Bir şişe biranın/şarabın/şampanyanın maliyeti ne?”
8. RİSK
Reklam Ajansı: Link, İtalya
“Neden riske giriyorsun? Araç kullanırken odaklan. İtalya’da 2010 yılında 4.000 kişi trafik kazasında hayatını kaybetti. Bunların %25,5’i dikkatsizlikten kaynaklandı. Dikkatli ol, riske girmeye değmez.”
9. YOLLUK
Reklam Ajansı: DMG, Çin
“Bir tane de yolluk. Lütfen bilinçli için.”
10. PARTİ
Reklam Ajansı: Grey Advertising, Avustralya
“Parti bitti.”
11. TANIŞMAYA CAN ATANLAR
Reklam Ajansı: FoxP2, Güney Afrika
“Seninle tanışmaktan mutlu olurlar.”
“Seninle iyi vakit geçirmekten mutlu olurlar.”
“Seninle iyi vakit geçirmekten mutlu olur.”
12. TOPRAK ALTINA BİR TANE DAHA
Reklam Ajansı: Grey Advertising, Avustralya
“Barda bir tane daha. Toprak altına bir tane daha.
Eğer sınırı aştığını düşünüyorsan, muhtemelen aşmışsındır.”
Paylaş