Rahmi Koç ilk kez kamu spotunda

TURMEPA, 20’nci yıldönümü nedeniyle derneğin kurucusu ve Onursal Başkanı Rahmi Koç ve ünlülerle birlikte bir kamu spotu hazırlamış.

Haberin Devamı

Halit Ergenç, Bergüzar Korel, Selçuk Yöntem, Mehmet Günsür, Melisa Sözen ve Tezcan Yaramancı’yla birlikte bu projede yer alan Rahmi Koç, yakında televizyonda izleyeceğimiz filmde, “Denizi seviyorsanız eğer ona arkanızı değil yüzünüzü dönün” mesajı veriyor. Rahmi Koç ilk kez kamu spotunda

DENİYOR ki, bu yıl balık bereketiyle geldi, tezgâhlardan palamut, lüfer, hamsi eksik olmayacakmış. Keyfinizi kaçırmak istemem ama şunu iyice bilelim ki bu balık bereketi böyle devam etmeyecek. Gelecek nesiller palamut ve lüferi ancak resimlerde görecek. Bu yıl 20. yılını kutlayan Deniz Temiz Derneği/TURMEPA Yönetim Kurulu Başkanı Tezcan Yaramancı’nın paylaştığı rakamlar vahim. Son 40 yılda Marmara Denizi’nde uskumru yüzde 95, kefal yüzde 91, palamut yüzde 90, barbunya yüzde 73 ve denizlerin kralı lüfer yüzde 58 oranında azalmış. 1970’lerin ortalarına kadar Marmara’da su ürünleri endüstrisindeki balık türlerinin sayısı 127 iken bu sayı günümüzde 4-5’e kadar düşmüş. Çevremizdeki tüm denizlerin durumu parlak değil ama Marmara can çekişiyor.

MARMARA NASIL KURTULUR

İSKİ’nin verilerine göre İstanbul’un atık sularının sadece yüzde 25’i biyolojik arıtma tesislerinden geçiyor. Geri kalan yüzde 75’i ise yetersiz ön arıtmadan geçerek Marmara Denizi’nin derinliklerine deşarj ediliyor. Öyle ki, sadece İstanbul’da, günde 2 milyon metreküp atık su yeterince arıtılmadan denize karışıyor. Oysa bu tabloyu tersine çevirmek pekâlâ mümkün. Tezcan Yaramancı, “Her yıl 1 milyar dolar harcanırsa 5 yılda Marmara’nın arıtma sorunu çözülür. Yani Marmara 5 milyar dolar ile kurtulur” diyor. 5 milyar dolar, İstanbul’u boğan beton yığınlarına hesapsız paralar dökülürken, gelecek nesillere tertemiz bir deniz bırakmak için düşünülmeden harcanacak bir rakam aslında. Denizlerimizin kirliliğine dikkat çekmek için yıllardan deniz dibi temizliğinden çocukların eğitimine kadar iğneyle kuyu kazar gibi çalışmalar yapan TURMEPA 20. yıldönümü nedeniyle derneğin kurucusu ve Onursal Başkanı Rahmi Koç ve ünlülerle birlikte bir kamu spotu hazırlamış. Yakında televizyonda izleyeceğimiz kamu spotunu izleme fırsatını buldum.

Haberin Devamı


PET ŞİŞE DEĞİL SARDALYA

Haberin Devamı

Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye için yarışan Naomi Kawase’nin filmi “Dingin Sular” bu kamu spotuyla başlıyor. Bakın kamu spotunda gönüllü yer alan ünlüler ne diyor?
Selçuk Yöntem: Ben gelecek nesillerin cıva yüklü değil, fosfor dolu balıklar yemesini istiyorum.
Tezcan Yaramancı: Gelecek nesillere bırakabileceğimiz en değerli bir miras tertemiz bir temiz. Ama şu an sizin yardımınıza
ihtiyacı var.


MITSUI İLE 100 BİN ÇOCUK EĞİTECEK

ÜÇ tarafımız denizlerle çevrilmiş olduğu halde bunun değerini bilmiyoruz. Denize aşkla, sevgiyle yaklaşmıyoruz. Hoyratça kirletiyoruz, hoyratça balıklarını avlıyoruz. Genç nesillere denizi sevmeyi, en kötüsü yüzmeyi bile öğretmiyoruz. İşte bu yüzden TURMEPA’nın çocuklara verdiği eğitim çok değerli. İstanbul’da, zaman zaman hayatlarında hiç deniz görmemiş çocukları da denizle buluşturan dernek şimdiye kadar 7 milyon 500 öğrenciye çevre dersi vererek denizleri sevdirmiş. Dernek son olarak Japon devi Mitsui geçtiğimiz ekim ayında “Mavi Kuşak Hareketi-İstanbul Boğazı Projesi”ni başlattı. İstanbul Boğazı’nın korunması ve çevre kirliliğine karşı bilinçlendirmeye yönelik proje kapsamında 3 yılda 100 bin çocuğun eğitilmesi planlanıyor. Japon filmini “Dingin Suları” birlikte izlediğimiz Mitsui Türkiye temsilcisi Yuichi Aoki ile sohbetimizde “Japonya sanayileşme sürecinde önemli çevre kirliliği yaşadı. Kirliliğe karşı mücadelede en etkili yolun çocuklara çevre eğitimi vermek olduğunu gördük” diyor.


Yazarın Tüm Yazıları