Paylaş
GEÇENLERDE Torino’da düzenlenen Tesettür Giyim Forumu’nda, Türkiye’nin yıllık 39.3 milyar dolarlık bir harcamayla global tesettür giyim pazarının lideri olduğu ortaya çıktı.
Türkiye’nin ardından en çok harcamayı 22.5 milyar dolar ile Birleşik Arap Emirlikleri ve 18.8 milyar dolar ile Endonezya yapıyormuş.
İran 17.1 milyar dolar, Suudi Arabistan 16 milyar dolar ile listede dördüncü ve beşinci sırada.
Haberi okuduğumda, kısa bir süre önce Türkiye’de start up şirketlere en fazla yatırım yapan kişi olarak bilinen Hasan Aslanoba ile yaptığım sohbet aklıma geldi.
Aslanoba yatırım yaptığı start up şirketler arasında en hızlı, tesettür giysi satışı yapan e-ticaret sitesi Modanisa.com’un büyüdüğünü söylemişti.
Aslanoba’nın sayesinde irtibata geçtiğim Modanisa’nın kurucu ortağı ve Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe tesettür pazarıyla ilgili değerli bir raporu paylaştı.
Torino’da açıklanan global tesettür giyim pazarıyla ilgili yukarıdaki rakamlar Thomson Reuters’in DinarStandard’ın katkısıyla gerçekleştirdiği yeni bir rapora dayanıyor.
Kerim Türe’nin ulaştırdığı “Global İslam Ekonomi’nin Durumu 2014-2015” başlıklı raporu İslami Ekonomi’nin Başkenti diye lanse edilen Dubai ısmarlamış.
Rapora göre, küresel Müslüman tüketicinin giysi ve ayakkabı harcaması 2013 yılında yüzde 11.9 artarak 266 milyar dolara ulaşmış.
Bu büyümenin arkasındaki en önemli etken sosyal medya (facebook, twitte, hatta instagram) ve e-ticaret.
TÜRKİYE’NİN E-TİCARETTE ROLÜ
E-ticaret ile yapılan harcamalar 2013 yılında 4.8 milyar dolara ulaşmış.
İşte bu noktada Türkiye’nin rolü önemli.
Zira rapora göre Müslüman tüketicinin e-ticaret yoluyla yaptığı harcamalarda 474 milyon dolar ile Türkiye başı çekiyor.
Türkiye’den sonra ikinci sırada 428 milyon dolar ile Birleşik Arap Emirlikleri ve üçüncü sırada 422 milyon dolar ile ABD geliyor.
Tesettür giyimi pazarlayan e-ticaret siteleri arasında en çok sayı da zaten Türkiye’de görülüyor.
Modanisa başta olmak üzere Türkiye’de bu tür satış yapan dört tane internet sitesi mevcut.
Diğerleri Aker, Armine, Kübra Tekin.
Türkiye’den sonra tesettür giyimle ilgili en fazla e-ticaret sitesine üç siteyle Endonezya sahip.
Rapora göre, tesettür giyim pazarı 2019 yılında 484 milyar dolara ulaşacak ve global harcamaların yüzde 14.4’ünü oluşturacak.
Pazar o kadar büyük ki, Müslüman olmayan markaların da yavaş yavaş pazara adım attıklarını görüyoruz.
Rapora göre örneğin Donna Karan (DKNY) 2014 yaz sezonunda özel bir Ramazan koleksiyonu sunmuş.
GÜNDE 300 BİN ZİYARETÇİ
Türkiye’ye dönersek, Modanisa’nın Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe’nin verdiği bilgiye göre, Modanisa günde 300 bin kişi tarafından ziyaret ediliyor.
Satışlarının yüzde 45’ini yurt dışında 57 ülkeye yapıyor ve bu yıl 2 milyonun üzerinde ürün satmayı planlıyor.
Thompson Reuters raporu ise Modanisa’yı konusunda “dünyanın en popüler e-ticaret sitesi” olarak lanse etmiş durumda.
RAKAMLAR NE KADAR GÜVENİLİR
Tesettür giyimde dünyanın en popüler e-ticaret sitesinin Türkiye’de olması güzel ancak soru şu:
Sözünü ettiğim rapordaki rakamlar ne kadar güvenilir?
Ekonomi Müdürümüz Sefer Levent ile perakende sektörünü iyi bilen Sadi Özdemir haklı olarak eldeki rakamlara bakınca, Türkiye’nin tesettür giyimine harcadığı iddia edilen 39.3 milyar doların çok yüksek olduğu görüşündeler.
Zira TÜİK’in verilerine göre, giyimde iç pazar büyüklüğü 2014 yılında 27 milyar dolar olmuş.
2013 yılında da yine 27 milyar dolarlık bir harcama söz konusu.
Dolayısıyla tesettür giyimine harcandığı iddia edilen miktarın bunun da üstüne çıkması mantıklı görünmüyor.
Raporu hazırlayanlar, Türkiye’nin bir İslam ülkesi olmasından yola çıkarak tüm harcamaları İslam ekonomisinin cirosu olarak görmüş olsalar dahi rakam yine yüksek.
Paylaş