SİZ hiç evinizdeki su borularının markasını merak ettiniz mi?
Doğrusu ben etmedim.
Kısa bir süre önce evdeki tüm tesisat yenilendiği halde su borularının markasına bakmak hiç aklıma gelmedi.
Çoğumuzun düşünemediğini Çinliler düşünüyormuş. Evlerine aldıkları su borularının markalarını bilerek alıyorlarmış. Dolayısıyla 60 bin Çinli, Türk markası "Vesbo"yu bilerek, seçerek evlerine alıp takmış.
Novaplast Şirketi’nin ürünü "Vesbo" plastik borularının Çin serüvenini, markanın bu ülkedeki 10’uncu yıl kutlamaları için geldiğimiz Şanghay’da Genel Müdür Samet Samedi’nin ağzından dinledik.
Samedi, Novaplast’ın Uzakdoğu operasyonları için 1996-2000 döneminde Singapur’da yaşamış.
Singapur üzerinden Endonezya, Malezya’ya satılan Vesbo markasının Çin’e ilk girişi 1997.
Şanghay’da 2005’e kadar faaliyet gösteren Vesbo ofisi 12 eyalette bir bayilik ağı kuruyor. O tarihlerde ofisin başında bugün ŞanghayGoldaş’ı yöneten Birsoy Aydemir var.
Tam 14 yıldan beri Çin’de yaşayan, eşi de Çinli olan Birsoy Aydemir,Vesbo’dan Goldaş’a transfer olmuş özetle.
Şanghay ofisini kapatmış olan Vesbo’nun bayilik ağı halen Singapur’dan idare ediliyor.
Samet Samedi ile sohbetimize dönersek, Vesbo Türkiye’den Çin’e yılda 2.5 ile 3 milyon dolarlık plastik boru gönderiyor.
Ürünler müteahhitlerden ziyade büyük yapı marketlerinde direkt Çinli tüketici tarafından satın alınıyor.
Samedi, Türkiye’den fazla Çin’i tanıyor. Bu ülkede 40’tan fazla şehri gezmiş.
"Çinliler evlerine çok düşkündürler. Evlerinin inşaatıyla bizzat ilgilenip, tesisat ürünlerini gider seçerler. Kaliteli mal isterler" diye anlatıyor.
Yılda ortalama 5-6 bin eve girdiklerini, dolayısıyla 10 yılda 60 bin Çinli aileye ulaştıklarını hesaplıyor.
Vesbo’nun 2007 yılı için önüne koyduğu hedef 9 bin Çinlinin evine girmek.
Çin’de inşaat sektörünün yılda yüzde 30 büyüdüğünü hesaplarsak hedefe ulaşmak pekálá mümkün.
Taklit ürün davasına 4 yılda sıra geldi
ÇİN pazarına girmenin en büyük tehlikesi sattığınız ürünün taklit edilmesi.
Nitekim Vesbo’nun da başına böyle bir taklit edilme hikayesi gelmiş. 2000 yılında bir bayinin ürününü taklit ederek aynı markayla piyasaya sürmesi üzerine Vesbo Çin mahkemelerine başvurmuş.
Çin taklit mallar cenneti. Davaların çokluğundan Vesbo’nun açtığı davaya ancak dört yıl sonra sıra gelmiş.
Samet Samedi, adalet sisteminin yavaş işlediğini ancak mahkemeye gittiğiniz zaman "yabancı" muamelesi görmediklerini anlatıyor.
Çin’in Dünya Ticaret Örgütü’ne girmesiyle doğal olarak davalar hızlanmış.
Neticede, Novaplast Çinli taklitçiye karşı açtığı davayı kazanarak, Çin pazarında marka mücadelesi veren ve kazanan tek Türk firması olmuş.
Çin’de 600 yakın plastik boru üreticisi olduğunu belirten Samedi bir süreden beri Vietnam pazarına da ağırlık verdiğini söylüyor.
Yıllık büyüme hızı yüzde 8.3 olan Vietnam’da Vesbo yüzde 40 oranında büyüyormuş.
Şanghay’daki afişlerde bir Türk top model
Vesbo Çin’deki 10’uncu yılı nedeniyle bizim de Şanghay’da bulunduğumuz sırada bir yıllık tanıtım kampanyasına start verdi.
Daha önce de Çin televizyonuna reklam vermiş olan Vesbo, şimdi hem televizyon reklamıyla hem billboard’larla atakta.
Samet Samedi’nin Çin’deki reklam kampanyası için anlaştığı isim Türk top model Tülin Şahin.
Şanghay’ın ünlü alışveriş merkezi Ninjang Caddesi’nde dolaşırken Avrupalı yüzlerin olduğu reklamların ilgi çektiğini fark eden Samedi, Cindy Crawford’a bir su damlası gibi benzeyen Tülin Şahin’de karar kılmış.
Tülin Şahin ile birlikte Şanghay sokaklarında dolaşırken insanların "Cindy Cindy" diye genç mankenin peşinden koştuklarına tanık olduk.
Yani Vesbo’nun reklamlarının ilgi çekme olasılığı hayli yüksek.
Bu arada en başta söylemem gerektiğini en sona bıraktığını fark ettim.
Vesbo’yu üreten Novaplast şirketinin sahibi Top Air’in eski patronu Faruk Berksan.
Biz Çin’deyken neler oldu
ÇİN büyük bir değişimin tam göbeğinde. Şanghay’da kaldığımız beş gün içersinde yaşadıklarımız, gördüklerimiz buraya sığacak gibi değil.
China Daily ve Shanghai Daily gazetelerine göz attığınızda Çin’in global ekonominin dev bir aktörü olduğunu ortaya koyan haberler öylesine bol ki?
Not aldığım bazı başlıklar şöyle:
"Çin, Airbus ve Boeing’e bağımlılığını azaltmak için kendi yolcu uçağını inşa edecek. Uçakların ve motorlarının da tasarımı üzerinde çalışan Çin bu proje için ilk aşamada 7.76 milyar dolar ayırdı."
"İntel, Dalian şehrinin kuzeyinde 2.5 milyar dolarlık bir yatırımla çip fabrikası kuracak."
"Citigroup, Çin’deki şubelerininin sayısını iki katına çıkartacak."
"BMW, Çin hükümet yetkililerine araba satmak için Audi ile yarışıyor."
Bu haberden öğrendiğimize göre, Çin Hükümeti, lüks araba üreten şirketlerin iyi müşterileri.
Yani Çinli üst düzey siyasiler, bürokratlar öyle Avrupalı meslektaşları gibi mütevazı sayılmaz.
BMW, Audi, Mercedes gibi markaları tercih ediyorlar çoğunlukla.
Notlarıma devam ediyorum:
"Asya Kalkınma Bankası ekonomik büyümenin "ılımlı" bir şekilde yavaşlayacağını açıkladı."
"Çin Hükümeti kırsal kesimlerde yaşayan yoksul etnik grupları kalkındırılmasını gündeminin birinci sırasına aldı."
Burada bir parantez açıyorum.
Çin’de toplam nüfusun yüzde 8.4’ünü teşkil eden 100 milyon dolayında 55 etnik grup var.
Notlarıma en son düştüğüm haber ise Shanghai Daily sayfalarında en altlardaydı:
"Mao Zedung’un hayattaki son oğlu Mao Anqing 83 yaşında öldü."
Çocukluğunun bir bölümünü Şanghay’da sokaklarda, sefalet içersinde geçirdiği söylenen Mao Anqing, Çin’in geleceğe dönük parlak yüzünü yaşayamamış nesildendi.