Çağdaş sanata yatırım neden artıyor?

BU yıl 9. yaşına giren Contemporary İstanbul’u (13-19 Kasım) tam yazmaya hazırlanıyordum ki ünlü müzayede evi Christie’s’in mailini gördüm.

Haberin Devamı

Christie’s önceki gün New York’taki müzayedesinde tarihi bir rekor kırmış.
Savaş Sonrası ve Çağdaş Sanat Müzayedesi’nde 852 milyon 887 bin dolarlık ( 682 milyon 309 bin euro) bir gelir elde edilmiş.
Andy Warhol’ün “Üçlü Elvis” tablosu tek başına 81.9 milyon dolara alıcı bulmuş.
Baktığınızda, Warhol’un bir tablosuna verilen rakam geçen yıl Contemporary İstanbul’da gerçekleştirilen satış rakamının (98 milyon dolar) biraz altında.
Contemporary İstanbul’a geçmeden önce sanat piyasasıyla ilgili bir rakam daha vereceğim.

SANATTA 47.4 MİLYAR EUROLUK CİRO

Avrupa Güzel Sanatlar Vakfı’nın ( The European Fine Art Foundation) yaptırmış olduğu bir araştırmaya göre 2013 yılında antika ve sanat eserlerinin cirosu 47.4 milyar euro.
2012 yılında bu rakam 43 milyar euro imiş.
Sanat piyasasında yüzde 38’luk bir payla ABD birinci, yüzde 24’lük payla Çin ikinci sırada.
Demek ki, bunca ekonomik krize rağmen çağdaş sanata yatırım artmakta olan bir trend.
Aynı trendi Türkiye’de de görüyoruz.
Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, bu yıl 500’den fazla sanatçının, yerli- yabancı 104 galeriyle katıldığı fuarda geçen yıla oranla daha çok satış gerçekleşeceğine inanıyor.
Kısa adıyla Cİ bu yıl iki önemli yenilik yapmış.
İstanbul’a davet ettiği uluslararası koleksiyoner sayısını ilk kez beş otelin de sponsorluklarıyla 300’e çıkartmış.
Bugünlerde Cİ’un yapıldığı Lütfi Kırdar’ın yanı sıra, Tasarım Bienali’nde, galerilerin ve sanatçı stüdyolarının yoğun olduğu mahallelerde onlara rastlayabilirsiniz.

Haberin Devamı

AGAH UĞUR’UN KONUŞMASI

Güreli önümüzdeki yıllarda hedefin dünyadan 1000 koleksiyoneri İstanbul’a çağırmak olduğunu söylüyor.
İkinci yenilik, gözde sanatçıların imzalı “sınırlı sayıda basılmış” eserlerinin fuar sırasında satışa sunulması.
Bununla amacımız sanatın daha çok insana ulaşması. Sanatın gelişmesi, yayılması yönünden alım gücü daha düşük insanlara ulaşmak istiyoruz. Neyi alacağını da böylelikle öğreniyor” diyor Güreli.
Fuar sonrası “sınırlı sayıda basılmış” eserleri İstanbul Modern, Pera Müzesi gibi yerlerde bulmak mümkün olacak.
Bu arada, Cİ’un geçen yıl başlattığı “Yeni Medya” Plugin bölümü bu yıl genişliyor ve önemli bir video sanatı koleksiyoneri olan Borusan CEO’su Agah Uğur bununla ilgili bir konuşma yapıyor.
Ali Güreli’ye göre, dünyanın en kolay ulaşılabilir noktasında olan İstanbul, New York, Londra ile birlikte çağdaş sanatın merkezi olacak önümüzdeki yıllarda.

Haberin Devamı

SANAT KAZANIYOR ÇÜNKÜ

Akbank Özel Bankacılık , Güreli’nin bu görüşüne katılıyor olmalı ki tam 8 yıldan beri Cİ’un ana sponsoru.
Fuarın açılış günü rastladığım Akbank Özel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Saltık Galatalı’ya çağdaş sanata yatırımı sordum.
Müşteri portföyündeki isimlerin çağdaş sanata daha fazla ilgili duyduklarını belirten Galatalı “Müşteri sanat eserini yüzde yüz yatırım için almasa bile eserin değerlenebileceğini bilmek onu cesaretlendiriyor” diyor.
Üç yıldan beri Anadolu’nun çeşitli merkezlerinde yine sponsoru oldukları “Çağdaş Sanatla Buluşmalar” toplantılarını izleyen Galatalı’ya göre Anadolu’da da çağdaş sanata ilgi artıyor.
Dünyada ve bizde çağdaş sanata yatırımın neden arttığı meselesine gelince durum şöyle:
Gelir seviyesi yüksek olanlar zaten ekonomik krizlerden etkilenmiyorlar.
Tam aksine, son zamanlarda ekonomistlerin giderek daha fazla dile getirdikleri gibi zengin ile yoksul arasındaki uçurum daha çok derinleştiği için zenginlerin servetleri katlanıyor.
Dolayısıyla katlanan servetler sanat dahil lüks tüketime kolaylıkla akıyor.
Gelir uçurumunun en derin olduğu ABD ve Çin’in sanat piyasasında lider 2 ülke olmaları da bunu açıklıyor zaten.

Yazarın Tüm Yazıları