Barselona limanı Global’in oluyor

MEHMET Kutman’ın patronu olduğu Global Liman İşletmeleri, Kuşadası, Bodrum, Antalya’dan sonra rotayı yurt dışına çevirdi.

Haberin Devamı

Barselona Limanı’nın işletmecisi İspanyol Creuers şirketine aralık ayı sonunda yüzde 22 hisseyle azınlık ortak olan Global, hissesini yüzde 78’e çıkarmak için pazarlığın son aşamasına gelmiş.
Önceki gün yaklaşık bin kişinin katılımıyla Bodrum’u şenlendiren koşunun sponsoru Global Liman İşletmeleri Genel Müdürü Saygın Narin ve yardımcısı Arpak Demircan ile şirketle ilgili son gelişmeleri konuştuk.
Narin “Son bir buçuk yıldır yollardayız ve şimdi meyvelerini alıyoruz” diyor.
Gerçekten anlattıklarını alt alta koyunca önemli bir tablo ortaya
çıkıyor.
Yurt içinde ve dışında, 14 havalimanı işletmeciliğiyle dünya çapında bir marka olan TAV gibi, önümüzdeki yıllarda da Global Liman İşletmeleri’nin liman işletmeciliğinde bir dünya markası olabileceğini ortaya koyan bir tablo.
Kısa adıyla GLİ, geçtiğimiz aylarda Karadağ’ın Bar limanı ihalesini almış.
Osmanlı döneminden kalma Bar Limanı eski Yugoslavya döneminde bölgenin en önemli limanlarından biri.
Narin, limanı canlandıracaklarını ve Hırvatistan, Bosna Hersek, Kosova’nın bir bölümüyle Sırbistan’ın tümüne hizmet vereceklerini söylüyor.
35 milyon euroluk yatırımla Bar Limanı GLİ’nin ilk yurt dışı deneyimi olacak.
Ardından ihalesini kazandığı ve 30 milyon euroluk bir yatırım yapacağı Lizbon Limanı geliyor.
Narin, Tunus, Malta kruvaziyer limanlarıyla görüşmelerin devam ettiğini ancak esas Barselona’nın peşinde olduklarını söylüyor.
Barselona’nın işletmecisi halen Malaga ve Singapur Limanlarının da işletmeciliğini yapan İspanyol Creuers Şirketi.
GLİ, büyük ortağı Creuers ile pazarlığın son aşamasına geldiği Barselona’yı portföyüne kattığında Singapur ile Doğu’nun kruvaziyer pazarının da kapısını aralamış olacak.
“Hem bölgesel hem dünya liderliğe oynuyoruz” diyor Narin.
Türkiye’ye gelen kruvaziyer turistlerinin yarısı GLİ’nin limanlarında ağırlanıyor.
Kuşadası Limanı’nı 2003 yılından beri işleten Global Liman İşletmeleri buraya gelen kruvaziyer yolcu sayısını 200 binden 600 bine çıkarmış.
Antalya’nın yolcusu 30 binden 170 bine, Bodrum ise 100 bine çıkmış.
Ne ki bu rakamlar son yılların parlayan yıldızı Dubrovnik’e göre hayli düşük.
Henüz görme fırsatını bulamadığım Dubrovnik kısa bir sürede 900 bin kruvaziyer yolcusu ağırlamayı başarmış.
Saygın Narin’in ihaleye çıkması beklenen Dubrovnik Limanı için de projesi hazır.
“Kruvaziyer turizmi Dubrovnik kalesine yani eski şehre yükleniyor. Bizim mimar ve şehir plancılarıyla birlikte çalıştığımız proje eski şehrin yükünü azaltmaya ve limanı canlandırmaya yönelik” diyor.
Avrupa’da kruvaziyer turizminin en büyük çekim merkezi Venedik ile de ilgili hayalleri var Narin’in.
“Venedik ne yazık ki batmak üzere olan bir şehir. Kruvaziyer limanının ana adanın dışarısına çekilmesi tartışılıyor. Belki böyle bir projede de yer alabiliriz”.

Haberin Devamı

Kruvaziyer turizmi doğuya kayıyor

Haberin Devamı

NARİN ve Demircan ikilisinin verdikleri bilgiye göre, dünyada kruvaziyer turizminde ağırlık halen Karayipler’de.
Bunun en büyük nedeni kuvaziyer turizminde açık arayla önde olan Amerikalı turistler.
Ancak turizmde de dengeler değişiyor.
Kruvaziyer turizmi giderek daha fazla doğuya kayıyor.
Narin’in tespitlerine göre, önümüzdeki yıllarda Amerikalı turistin yerini Asyalı turist alacak
“Asya’da kruvaziyer turizmine yönelik büyük bir talep var. Önümüzdeki yıllarda katlanarak büyüyecek. Singapur, Şanghay, Hong Kong, Endonezya, Bali ağırlık kazanan destinasyonlar” diyor.
Piyasaya girmek isteyen kruvaziyer acenteleri doğunun taleplerine göre, gemilerin iç tasarımı değiştiriliyormuş.
Gemilerde kumar ve lüks marka alışverişine yönelik tasarımlar geliştiriliyormuş.

Yazarın Tüm Yazıları